Пазар или промишленост, която се състои от малка група продавачи,
обикновено не повече от пет, често и по-малко. Този термин за първи път е употребен от Томас Мор в неговата книга "Утопия" през 1518 г.
Олигополисткият тип пазарна структура в съвременните условия се свързва с промишлености, основаващи се на науката, като компютърен хардуер,
фармацевтично производство и др.
Олигополите могат да се обединяват (фирмите вземат общи решения по отношение на цените и произвежданото количество) или да действат самостоятелно. Обединените олигополи се срещат по-рядко, тъй като законите за конкуренцията, които действат в повечето капиталистически страни, забраняват подобен род обединения. Теорията за формирането на цените при олигопола се опитва да обясни взаимоотношенията при вземане на решения от фирмите при условие, че те не действат обединено: начупената крива на търсенето е главен пример за подобен подход както и моделите на водещите цени. Последните изследвания, свързани с олигопола, включват анализ на вкусовете, технологиите и институциите, както и създаваните от тях пазарни структури, които диктуват съответно поведение на фирмите. Правят се също проучвания на стратегия за навлизане на олигопола на пазара, както и на оспорваните пазарни подходи.
Английско-български учебен речник по икономика, Доналд Ръдърфорд,
ИК Прозорец, 1997
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |