Пазар или промишленост, която се състои от мал­ка група продавачи, обикновено не повече от пет, често и по-малко. Този термин за първи път е употребен от Томас Мор в неговата книга "Уто­пия" през 1518 г. Олигополисткият тип пазарна структура в съвременните условия се свързва с промишлености, основаващи се на науката, като компютърен хардуер, фармацевтично производст­во и др.

Олигополите могат да се обединяват (фирмите вземат общи решения по отношение на цените и произвежданото количество) или да действат са­мостоятелно. Обединените олигополи се срещат по-рядко, тъй като законите за конкуренцията, ко­ито действат в повечето капиталистически страни, забраняват подобен род обединения. Теорията за формирането на цените при олигопола се опитва да обясни взаимоотношенията при вземане на ре­шения от фирмите при условие, че те не действат обединено: начупената крива на търсенето е гла­вен пример за подобен подход както и моделите на водещите цени. Последните изследвания, свър­зани с олигопола, включват анализ на вкусовете, технологиите и институциите, както и създаваните от тях пазарни структури, които диктуват съответ­но поведение на фирмите. Правят се също проуч­вания на стратегия за навлизане на олигопола на пазара, както и на оспорваните пазарни подходи.

 

Английско-български учебен речник по икономика, Доналд Ръдърфорд, ИК Прозорец, 1997

ECON.BG

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8824
GBP2.4796 2.4887 2.3574
от 00:24 23 Декември 2024 повече »
Резултати | Архив
Левон Хампарцумян: Бюджетът за 2025 г. е провокация, неизпълним е Ако този бюджет се приеме, трябва да целунем мечтата за еврото за довиждане, каза пред bTV финансистът Левон Хампарцумян. По думите му бюджетът,...