Материалът, в който се поставя стоката за транспортиране, съхранение и продажба. Съобразно предназначението си О. са: транспортни (амбалаж) - в тях се товарят, превозват, разтоварват и складират стоките, и потребителски; О. биват още: междинни, многоцелеви, инвентарни (които се използват многократно) и неинвентарни (за еднократно ползване); универсални или специални, обменни или необменни и др.; според материала на изработката О. биват метални, стъклени, дървени, хартиени, картонени (мукавени), пластмасови, комбинирани и др. Обект на рекламата е потребителската О., тъй като купувачът често свързва качествата на стоката с качеството на О.
Худ. оформление (материал, графично решение, оцветяване), практичността при съхранение и употреба, потребителната стойност и др. качества на опаковката са от голямо значение за извършване на покупката. При подбора на О. от значение са и естеството на стоката и начинът на използването й, характеристиките на аналогичните или сродните конкурентни стоки, изискванията на пазара, начинът на реализация (продажби на самообслужване, чрез автомат, в специализиран или луксозен магазин). О. има предпазна и важна рекл. функция. Тя трябва да отговаря освен на стоковедните и на някои рекл. изисквания: да бъде лесно различима (сама или сред др. стоки); да се свързва с фирмата-производител или с търговеца; да е част от стоковата гама; да дава необходимата информация за стоката. Важно значение за оформлението на О. имат етикетите, запушалките, капачките, бандеролите и др. спомагателни елементи. Организация, която работи по проблемите на О. и амбалажа в РБ, е Научният институт за ефективна разработка на амбалажа (НИЕРА).
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |