1) В печ. рек­ла­ма - по­ло­же­ни­е­то на ед­на обя­ва спря­мо др. ма­те­ри­а­ли на са­ма­та с., на ля­ва­та или дяс­на­та с. на фо­ли­о­то, в на­ча­ло­то, в сре­да­та и края на книж­но­то тя­ло. П. е ва­жен фак­тор за осъ­щес­т­вя­ва­не на рекл. въз­дейс­т­вие, но точ­но­то му вли­я­ние вър­ху чи­та­те­ля не е ус­та­но­ве­но по­ра­ди труд­ност­та да се от­с­т­ра­ни вли­я­ни­е­то на др.ед­нов­ре­мен­но дейс­т­ва­щи фак­то­ри ка­то цвят, брой и съ­че­та­ние на по­мес­те­ни­те в из­да­ни­е­то обя­ви. Пре­дим­с­т­во­то на раз­лич­ни­те час­ти на раз­де­ле­на­та на че­ти­ри с. на вес­т­ни­ка се оце­ня­ва та­ка от Кьо­ниг (К), Адамс (А) и Еп­ле (Е):

28 % K

33 % K

33 % A

28 % A

24,4%E

25,6%E

16 % K

23 % К

21 % A

17 % A

24,4%Е

24,6%E

сте­­пен на ефек­тив­ност на П. на по­мес­т­ва­не на рек­ла­ма­та, а бук­ви­те оз­на­ча­ват: А - ля­ва, В - дяс­на с. Най-ефек­тив­ни на с. В са се­дем клет­ки (1,2,4,­6,9, 10,11), а на с. А са пет (3,5,7,8,12).

т.е. пре­дим­с­т­во­то на гор­на­та част на с. ка­то рекл. П. е без­пор­но. Но чи­та­те­лят ряд­ко гле­да от­дел­на с., а при раз­г­ръ­ща­не на ед­но из­да­ние ви­на­ги има пред очи­те си две стра­ни­ци. Ана­ли­зът на срав­ни­тел­ни­те из­го­ди от по­мес­т­ва­не на ед­на обя­ва то­га­ва ни да­ва фр. спе­ци­а­лист С.Р. Ха­ас. ­ Циф­ри те във вся­ка клет­ка со­чат ре­да на  спи­ра­не­то  на  пог­ле­да  и  съответната

Ефек­тът от П. се ме­ни и от др. фак­то­ри ка­то фор­ма­та на обя­ва­та. Вън­ш­на­та ко­ло­на на с. от­към об­ра­за е ви­на­ги по-из­год­на от вът­реш­ни­те. Обя­ва, по­мес­те­на сред др. обя­ви, е ви­на­ги по-труд­но за­бе­ле­жи­ма (вж. Сла­ба по­зи­ция), от­кол­ко­то ако е за­о­би­ко­ле­на от ре­дак­ци­он­ни ма­те­ри­а­ли (вж. Ос­т­ров­на по­зи­ция). Дяс­на­та с. пред­с­тав­ля­ва по-из­год­на рекл. П. от ля­ва­та. През 1935 из­с­лед­ва­ни­я­та на Де­ни­ъл Старч, ос­но­ва­ни на ана­лиз на по­ве­че от по­ло­вин млн. ку­по­на, ус­та­но­вя­ват то­ва пре­дим­с­т­во на 13%. Хайн­рих Ру­долф, кой­то пос­та­вя ал­тер­на­ти­ва­та "ля­ва-дяс­на с." в за­ви­си­мост от обе­ма на книж­но­то тя­ло, ус­та­но­вя­ва, че с уве­ли­че­ни­е­то на обе­ма на­рас­т­ва и не­и­з­год­ност­та от ля­ва­та П., въп­ре­ки че бро­ят на ле­ви­те с. с рек­ла­ма се уве­ли­ча­ва.

По­ред­на ефек­тив­ност на по­зи­ци­и­те по С.Р. Ха­ас

3     5   12

11      2    1

гор­на чет­върт

гор­на по­ло­ви­на

7   14   20

19    10    4

гор­на сре­да

на фо­ли­о­то

8   16   24

23    15    6

дол­на сре­да

дол­на поло­ви­на

13   18   22

21    17    9

дол­на чет­върт

на фо­ли­о­то

По от­но­ше­ние раз­по­ло­же­ни­е­то на обя­ви­те  най-из­год­ни се смя­тат П. (по ре­да на из­б­ро­я­ва­не­то): а) ко­ри­ца­та - пър­ва ко­ри­ца, чет­вър­та ко­ри­ца, тре­та ко­ри­ца, вто­ра ко­ри­ца. Из­к­лю­че­ние пра­вят ку­пон­ни­те обя­ви, тъй ка­то чи­та­те­ли­те (осо­бе­но на спе­ци­а­ли­зи­ра­ни спи­са­ния) из­бяг­ват да ре­жат ко­ри­ци­те; б) обя­ви­те от пред­на­та рекл. ин­фор­ма­ци­он­на част на книж­но­то тя­ло. Ефек­тът на П. от­но­си­тел­но рас­те с приб­ли­жа­ва­не­то й към пред­на­та ко­ри­ца на ре­дак­ци­он­на­та част; в) обя­ви­те в края на ре­дак­ци­он­на­та част на книж­но­то тя­ло; г) край­ни­те обя­ви от зад­на­та рекл. част, кол­ко­то е въз­мож­но по-бли­зо до зад­на­та ко­ри­ца; д) най-сла­ба П. е сре­да­та на зад­на­та част на из­да­ни­е­то.

Мно­го бла­гоп­ри­я­т­ни са спе­ци­а­л­ни­те П. в книж­но­то тя­ло: а) във всич­ки ви­до­ве из­да­ния - влож­ки­те от по-плът­на хар­тия (и с по-го­лям гра­маж) и кар­то­ни, осо­бе­но ако но­сят об­ра­тен ку­пон  (кар­та); б) ос­т­ров­на­та по­зи­ция в ре­дак­ци­он­на­та част на книж­но­то тя­ло. Пре­дим­с­т­во­то й е ми­ни­мал­но при спе­ци­а­ли­зи­ра­ни­те из­да­ния, тъй ка­то про­фе­си­о­на­лис­ти­те обик­но­ве­но че­тат всич­ко; в) ком­би­ни­ра­ни­те по­зи­ции. Неб­ла­гоп­ри­я­т­на е т.нар. по­зи­ция "по ус­мот­ре­ние", тъй ка­то из­да­те­лят из­пол­з­ва пре­дос­та­ве­ни­те рек­ла­ми за пъл­неж на не­и­з­год­ни­те мес­та в спи­са­ни­е­то.

2) П. в ра­дио- раз­п­ръс­к­ва­не­то е мяс­то­то на да­де­но пре­да­ва­не или рекл. съ­о­б­ще­ние в ефир­но­то вре­ме на пре­да­ва­те­ля.

3) П. във вън­ш­на­та рек­ла­ма е си­но­ним на мес­то­по­ло­же­ние - напр. Чел­на по­зи­ция.

Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995

 

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8824
GBP2.4796 2.4887 2.3574
от 00:24 23 Декември 2024 повече »
Резултати | Архив
Левон Хампарцумян: Бюджетът за 2025 г. е провокация, неизпълним е Ако този бюджет се приеме, трябва да целунем мечтата за еврото за довиждане, каза пред bTV финансистът Левон Хампарцумян. По думите му бюджетът,...