1) В печ. реклама - положението на една обява спрямо др. материали на самата с., на лявата или дясната с. на фолиото, в началото, в средата и края на книжното тяло. П. е важен фактор за осъществяване на рекл. въздействие, но точното му влияние върху читателя не е установено поради трудността да се отстрани влиянието на др.едновременно действащи фактори като цвят, брой и съчетание на поместените в изданието обяви. Предимството на различните части на разделената на четири с. на вестника се оценява така от Кьониг (К), Адамс (А) и Епле (Е):
28 % K | 33 % K |
33 % A | 28 % A |
24,4%E | 25,6%E |
16 % K | 23 % К |
21 % A | 17 % A |
24,4%Е | 24,6%E |
степен на ефективност на П. на поместване на рекламата, а буквите означават: А - лява, В - дясна с. Най-ефективни на с. В са седем клетки (1,2,4,6,9, 10,11), а на с. А са пет (3,5,7,8,12).
т.е. предимството на горната част на с. като рекл. П. е безпорно. Но читателят рядко гледа отделна с., а при разгръщане на едно издание винаги има пред очите си две страници. Анализът на сравнителните изгоди от поместване на една обява тогава ни дава фр. специалист С.Р. Хаас. Цифри те във всяка клетка сочат реда на спирането на погледа и съответната
Поредна ефективност на позициите по С.Р. Хаас
3
5 12 | 11 2 1 | горна четвърт | горна половина |
7 14 20 | 19 10 4 | горна среда | на фолиото |
8 16 24 | 23 15 6 | долна среда | долна
половина |
13 18 22 | 21 17
9 | долна четвърт | на
фолиото |
По отношение разположението на обявите най-изгодни се смятат П. (по реда на изброяването): а) корицата - първа корица, четвърта корица, трета корица, втора корица. Изключение правят купонните обяви, тъй като читателите (особено на специализирани списания) избягват да режат кориците; б) обявите от предната рекл. информационна част на книжното тяло. Ефектът на П. относително расте с приближаването й към предната корица на редакционната част; в) обявите в края на редакционната част на книжното тяло; г) крайните обяви от задната рекл. част, колкото е възможно по-близо до задната корица; д) най-слаба П. е средата на задната част на изданието.
Много благоприятни са специалните П. в книжното тяло: а) във всички видове издания - вложките от по-плътна хартия (и с по-голям грамаж) и картони, особено ако носят обратен купон (карта); б) островната позиция в редакционната част на книжното тяло. Предимството й е минимално при специализираните издания, тъй като професионалистите обикновено четат всичко; в) комбинираните позиции. Неблагоприятна е т.нар. позиция "по усмотрение", тъй като издателят използва предоставените реклами за пълнеж на неизгодните места в списанието.
2) П. в радио- разпръскването е мястото на дадено предаване или рекл. съобщение в ефирното време на предавателя.
3) П. във външната реклама е синоним на местоположение - напр. Челна позиция.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8489 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3384 |