Важно средство за насърчаване на продажбите в търговията на дребно. Рекламодателят използва присъщия на всеки човек стремеж да придобие онова, което представлява по-голяма изгода. П., прибавена към стоката, я прави предпочитана пред нейни конкурентни аналози или заместители и се превръща във важен мотив за покупка. Като придобие и използва стоката, консуматорът оценява и потребителната й стойност и може да стане постоянен купувач. Освен на качеството на своето изделие продавачът разчита и на чувството за благодарност, което възниква у потребителя. Раздаването на П. за извършена покупка спомага да се оформи положителна представа за фирмата и продукцията й, а в някои хора чувството за благодарност прераства в задължение за следваща покупка.
П. се раздават предимно при стоки, чийто качества са еднакви или съвсем близки с качествата на др. аналози: различни марки автомобилни масла, бензини, перилни препарати, тестени изделия, за лансиране на нови потребителски стоки и пр. По начин на приложение П. биват: пряка П.-подарък, предлагана едновременно с купувания предмет; П. с отсрочка, когато предметът се изпраща на купувача след като е доказал извършването на няколко последователни покупки. Най-използвана е премията-плюс. П. обикновено са малки сувенири,поставени върху или в опаковката на изделието. За предизвикване на серия от покупки (за създаване на траен купувачески навик) П. се разнообразяват - освен един се предлагат няколко тематично свързани предмета: автомобилчета,минерали, раковини,пощенски марки и др. За П. може да служи и опаковката като луксозни шишета за напитки, огнеупорни канички за кафе, чаши и др., които оскъпяват стоката, но въпреки това общата цена на предметите е по-ниска, отколкото ако се продават поотделно. Насърчаването на продажбите чрез П. се съпровожда с рекл. кампании, в които премирането се упоменава изрично. Кампаниите (акциите) траят 1-2 или повече месеци. Напр. от няколко години всеки брой на фр. списание "PIF" съдържа забавни игри, фигурки за изрязване или сувенири за малките читатели. Широко приложение намират рекл. конкурси и викторини с раздаване на премии.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8824 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3574 |