Клон на приложната психология, в който се изучават псих. изисквания, на които трябва да отговаря масовата рекл. комуникация, за да се постигне оптимално рекл. въздействие. Основа на П.р. са индивидуалната и социалната психология, които изследват съзнателните и несъзнателните процеси главно по отношение на мотивите за покупка и потребление. П.р. проследява въздействието на рекл. мероприятия (предпоставки, метод, резултати), за да осигури рационално изразходване на рекл. бюджет. Рекл. психолози изучават и формират представите, свързани със стоките и марките - обект на реклама, и поведението на пазарната среда, върху която се въздейства. П.р. включва:
а) прогнозиране на псих. въздействие чрез експериментиране и предварителни тестове;
б) контрол на псих. въздействие с помощта на специални уреди, чрез лични наблюдения, беседи и интервюта, писмени и др. анкети;
в) псих. анализ на елементите на потребностите (интереси, навици, вкусове, душевност на консуматорите и др.), за да бъдат извлечени указания за правилен подбор на рекл. аргументи и средства. П.р. трябва да разрешава непосредствено практически задачи. Резултатите от нейните изследвания трябва да бъдат отразявани в текущите рекл. прояви.
Актуален в съвременната П.р. е въпросът за начините, по които протича рекл. въздействие. На становищата за постепенното и винаги възходящо въздействие на рекл. комуникация, чиито израз са рекл. формули като АИДА, ДИБАБА и др., се противопоставя идеята за йерархия на резултатите.
Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; С-я; 1995
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8517 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3456 |