Система за пропагандиране - за организация и управление на социалната информация (като в управлението се включва целият процес на производство на информация със заинтересованото лице и придвижването й чрез каналите за масова информация или по др. път), за да формира целенасочено мнение на обществеността или на отделни целеви групи в една или няколко държави.
ПР се заражда в периода на прехода на капитализма към индустриално общество, когато управляващите органи са изправени пред необходимостта да прилагат система от начинания, които да насочват общественото мнение и да създават трайно доверие спрямо отделни фирми, институции и водещи личности, както и спрямо стоките и услугите им. ПР започва да се прилага организирано едва в годините около Първата световна война (1914-1918), а като научнообоснована система се разработва от Едуин Бърнайс, Айви Ли и др., за да добие най-пряк израз през 30-те и 40-те г. в САЩ, а след Втората световна война (1939-1945) и в Западна Европа.
Съвременният ПР е основен инструмент за въздействие върху широката общественост, професионалните съюзи, съсловните организации, различните социални слоеве и групи; провежда се от хиляди специализирани агенции за ПР с огромен апарат от специализирани кадри (над 350 висши училища подготвят т.нар "ПР-мени") и с цената на изключително високи разходи - над 32 млрд. долари през 1985 за развитите държави. Функциите на ПР се определят от основната цел на системата и нейния функционален характер.
Купува | Продава | БНБ |
---|---|---|
EUR1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |
USD1.5915 | 1.5924 | 1.8517 |
GBP2.4796 | 2.4887 | 2.3456 |