Сло­ве­сен, об­ра­зен, прос­т­ран­с­т­вен или др. спе­ци­а­лен знак, чрез кой­то про­и­з­во­ди­те­лят (тър­го­ве­цът) инидивидуализи­ра про­дук­ци­я­та си и я раз­г­ра­ни­ча­ва от др. по­доб­ни сто­ки. Ве­че не мо­же да се смя­та, че Т.м. е са­мо он­зи ре­гис­т­ри­ран знак, с кой­то тър­го­ве­цът оз­на­ча­ва сто­ка­та, пред­мет на търг. му дей­ност, тъй ка­то в съв­ре­мен­ния сто­пан­с­ки жи­вот гра­ни­ца­та меж­ду чис­то търг. и про­и­з­вод­с­т­ве­ни­те мар­ки пос­те­пен­но из­чез­ва. Ка­то бе­лег за означа­ва­не на про­и­з­во­ди­те­ля или соб­с­т­ве­ни­ка на оп­ре­де­лен пред­мет Т.м. е из­пол­з­ва­на още в древ­ност­та (най-стари об­раз­ци от Фи­ни­кия), но ед­ва раз­ви­ти­ят ка­пи­та­ли­зъм до­веж­да до ма­со­во из­пол­з­ва­не на Т.м., ко­и­то за­е­д­но с търг. ма­га­зи­ни, твър­ди­те це­ни и сто­ко­ви­те тър­жи­ща (па­на­и­ри, из­лож­би) ста­ват важ­но сред­с­т­во за про­даж­ба на про­дук­ци­я­та на фир­ми­те и за ов­ла­дя­ва­не­то и от­с­то­я­ва­не­то на но­ви па­за­ри. Пър­ва­та про­я­ва на Т.м. на Бал­ка­ни­те да­ти­ра от на­ча­ло­то на XIX в., а пър­ви­те за­ко­ни за Т.м. са в Ру­мъ­ния - 1879, Бос­на и Хер­це­го­ви­на - 1880, Бъл­га­рия - 1892, Гър­ция - 1893 и т.н. Спо­ред ес­тес­т­во­то и на­чи­на на въз­п­ро­и­з­веж­да­не Т.м. би­ват: сло­вес­ни мар­ки, об­раз­ни мар­ки, съ­че­та­ни мар­ки и спе­ци­а­л­ни мар­ки. Всич­ки Т.м. из­пъл­ня­ват ед­нак­ви фун­к­ции във вът­реш­на­та и меж­ду­нар. тър­го­вия: га­ран­ци­он­на, указ­ва­ща про­и­з­хо­да, мар­ке­тин­го­ва, рек­лам­на, за­щит­на и др., ко­и­то дейс­т­ват ед­нов­ре­мен­но и ка­то ця­ло. Из­к­лю­чи­тел­на­та ро­ля на Т.м. в рек­ла­ма­та е свър­за­на с мяс­то­то й на рек­лам­на кон­с­тан­та. Ро­ля­та и зна­че­ни­е­то на Т.м. рас­те с раз­ви­ти­е­то и усъ­вър­шен­с­т­ва­не­то на сто­пан­с­кия жи­вот и на меж­ду­нар. ико­но­ми­чес­ки отно­ше­ния, ка­то осо­бе­но се уве­ли­ча­ва ко­ли­чес­т­во­то на Т.м. в раз­ви­ти­те дър­жа­ви и в меж­ду­нар. обо­рот. Мар­ко­ва­та по­ли­ти­ка на стра­на­та на­ми­ра из­раз в ЗТМ­ПО (ДВ, бр. 95, 1967), Ин­с­т­рук­ци­я­та за при­ло­же­ние на за­ко­на (ДВ, бр. 26, 1969) и в учас­ти­е­то на РБ в мно­го меж­ду­нар. кон­вен­ции по ох­ра­на на ин­дус­т­ри­а­л­на­та соб­с­т­ве­ност.

 

Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; УИ Стопанство; 1995

ECON.BG

 

 

Реклама и насърчаване на продажбите; проф. Доганов, доц. Дуранкев; УИ Стопанство; 1995

ECON.BG

 

 

Предложи
корпоративна публикация
Валутни курсове
капиталов пазар
Купува Продава БНБ
EUR1.9560 1.9560 1.9558
USD1.5915 1.5924 1.8824
GBP2.4796 2.4887 2.3574
от 00:24 23 Декември 2024 повече »
Резултати | Архив
Левон Хампарцумян: Бюджетът за 2025 г. е провокация, неизпълним е Ако този бюджет се приеме, трябва да целунем мечтата за еврото за довиждане, каза пред bTV финансистът Левон Хампарцумян. По думите му бюджетът,...