Как да критикуваме правилно служителите си 1

21.11.2012
по статията работи: Евгени Бърдаров
6 съвета как конструктивната критика може да доведе до по-добра обратна връзка със служителите ви
Как да критикуваме правилно служителите си

Дори да сте опитен мениджър, най-вероятно и на Вас ви е трудно да кажете на служителите си в каква насока трябва да подобряват работата си. Защото да оценявате само доброто представяне е лесно – все пак всички обичат комплиментите. Но какво бихте направили в случаите, когато е необходима критика, а не потупване по гърба.

Ето няколко ефективни съвета, които ще са ви полезни в подобни ситуации, предложени от експертите от сайта за бизнес и предприемачество Inc.com.

1. Разглеждайте критиката като форма за по-добра обратна връзка със служителите си.

Ако трябва да бъдем честни, критиката е нещо, което като цяло има негативен оттенък. От друга страна обратната връзка е двупосочна – предполага участието и на двете страни. Тя е възможност за взаимен растеж и ще бъде от полза както на подчинените ви, така и на Вас. И ако успеете да приложите критиката в контекста на обратна връзка, вие ще се чувствате по-спокойни, а служителите ви - по-отзивчиви.

2. Критиката да се прави в процеса на работата

Много шефове правят оценка на подчинените си въз основа на преглед на ефективността им за период от 1 година. Това обаче е неефективно, тъй като работникът ще бъде концентриран върху други фактори, а не върху личностното израстване.

Запомнете: Годишните прегледи се отнасят за други въпроси - например финансовите. Критиката трябва да бъде насочена към развитието на служителите. Това налага да се обръща повече и по-често внимание върху поведението на работниците ви, да се опитвате да се поставите на тяхно място, да оцените компетенциите им и др.

3. Критикувайте в малки дози

Най-подходящият момент за конструктивна критика е, когато някой има положителен напредък, но все още има какво да се желае. Правилото е да балансирате критиката с няколко честни комплимента. Ако има някакъв по-съществен проблем, говорете за него, веднага след като се е случил. Не чакайте по-подходящ момент, оставяйки проблемната ситуация да тлее.

4. Започнете със задаване на въпроси

Вашата цел не е (или поне не трябва да бъде) да убедите служителите си да правят нещата по начина, по който ги правите Вие. Вместо това, копайте по-дълбоко, за да намерите корените на конкретния проблем. Задавайте въпроси, като: "Защо подходихте към тази ситуация по този начин?", "Как бихте могли да се справите по-добре?". Тези питания водят служителите ви до откриване на свои собствени решения и прозрения.

5. Слушайте, показвайте признателност и се учете

Може да си мислите, че разбирате какво и защо се случва в компанията ви, но понякога може да се заблуждавате. Ако слушате служителите си и приемате това, което той или тя ви казва, можете да научите много за тяхната гледна точка за нещата и въобще за техния свят. Това от своя страна ще ви даде по-добро разбиране за мотивацията и желанията на служителите и ще Ви подскаже как да им помогнете да променят поведението си.

6. Обръщайте се към поведението, не към конкретния човек

Никога не казвайте неща от сорта на "Не може да се разчита на теб!“ или „Закъсняваш три пъти тази седмица!". Вместо това, решете проблема с обезпокоителното поведение по различен начин, като кажете на работника: "Ти обикновено си точен, но тази седмица закъсняваш по-често. На какво се дължи това?". И така. Ако искате да решите някоя проблемна ситуация не се обръщайте към личността, а към поведението на служителите ви. В противен случай само ще стигнете до задънена улица.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари 3
Подреди по: Най-нови | Най-стари

svoboden udar 22.11.2012 | 08:36
Хубави съвети, които са си верни отвсякъде, но за жалост няма шефове, които да ги спазват. Повечето са коне с капаци и въобще не се интересуват от чуждото мнение и си карат тяхната.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...