В днешната работна среда, ако искате да се представите като ценен служител, недейте да отивате при своя ръководител с намерението само да му докладвате за проблеми. Поискайте разговор с него, за да му предложите и решението за тях.
Шефът ви така или иначе има твърде много проблеми за разплитане. Затова сте наети и вие на работа. Превърнете се в носител на правилните решения – така със сигурност ще се превърнете в една от силните фигури в компанията.
А дали сте способни да намирате изход от сложни ситуации? Списание "Форбс" предлага да извървите следните няколко стъпки, когато търсите отговор на този въпрос:
Стъпка 1
Идентифицирайте проблема. Това е моментът, в който си обяснявате проблемната ситуация. Продължавайте да си задавате въпроса „Защо?“, за да навлезете в причините и да откриете корените на породилото
се притеснение.
Стъпка 2
Определете критерии, според които бихте могли да заключите, че случаят е разрешен. Набележете целите, с чието постигане ще можете да затворите ситуацията. Това би могло да включва определени ресурси – като необходими разходи или време.
Стъпка 3
Очертайте потенциалните решения. Помислете добре за всички възможни такива. В зависимост от сложността на проблематиката, понякога е добре да потърсите и експертно мнение.
Стъпка 4
Анализирайте поотделно всяко едно от потенциалните решения, като взимате предвид поставените по-рано цели. От кое решение се оказва, че би имало най-голям смисъл, съобразявайки се с бюджета, човешките ресурси и наличното време?
Стъпка 5
Подберете откроилите се най-добри решения. Въз основа на личната си оценка се спрете на едно-единствено решение и се уверете сами за себе си защо то е най-правилното.
Стъпка 6
Набележете план за вкарване в действие на взетото решение. Как то би могло да стане част от работния процес и да доведе до търсения успех. Това е частта, в която си отговаряте на въпроси, започващи с „кой, кога, къде и как“. Ако е възможно, включете и подробни данни за нужните разходи и оценка на времето, което ще отнеме процесът.
Стъпка 7
Документи и информиране. Опишете информацията, до която сте достигнали от първата до шестата стъпка, в документ от една страница (най-много две!). Предайте изводите си кратко и стегнато, като внимателно обмислите ситуацията и коментирате по същество.
Стъпка 8
Срещнете се с ръководителя си. Повечето мениджъри нямат много свободно време, така че, когато предавате мислите си резюмирано в прегледен документ, срещата за обсъждане на труда ви ще бъде по-успешна.
Извървяването на този път невинаги е лесна задача, но ако често следвате модела, ще свикнете с процеса и в бъдеще ще следвате стъпките по-бързо и по-лесно.
Така че – следващия път, когато забележите, че в компанията ви е възникнал проблем, който ви притеснява, използвайте горната схема и поискайте среща с ръководителя си с увереността, че предлагате и готово решение. Дори и невинаги то да бъде взимано предвид, със сигурност на вас ще бъде гледано като на човек, когото го е грижа за развитието на бизнеса.