Ричард Брансън основава "Virgin" през 1970 г., когато е само на 20 години. Тогава марката все още не е всеизвестният конгломерат от компании Virgin Group, който е днес. По-късно качествата на Брансън го правят единственият предприемач, успял да спечели осем милиарда долара от компании в осем различни индустрии. И всичко това, без да е завършил бизнес училище.
"Често се чудя, ако бях продължил образованието си по-дълго, за да науча стандартните и шаблонни упътвания "как да започнем бизнес", колко ли различни щяха да бъдат животът и кариерата ми", казва той в новата си книга, "Like a virgin: Тайните, които няма да научите в бизнес училищата".
От сайта "Бизнес Инсайдър" ни предлагат някои от най-добрите съвети от новата му книга. Ето ги и тях:
1 "Не прави нещо, ако не ти носи удоволствие" – Понякога работата изисква "хвърлянето" на много кръв, пот и сълзи (както и приемането на много кофеин). Но в края на деня това, което сме постигнали трябва да ни кара да се гордеем.
Брансън казва: "Когато започнах Virgin от едно мазе в Западен Лондон, нямах някакъв голям план или стратегия. Не съм започнал всичко, за да изградя бизнес империя... За мен правенето на бизнес е нещо, което може да ни накара да се гордеем, нещо, което талантливите хора създават, за да променят живота на другите".
2 "Не можеш да управляваш бизнес без да поемаш рискове" – Често като съвет Брансън дава една от любимите си поговорки: "Смелите не могат да живеят вечно, но предпазливите изобщо не живеят“.
Всеки бизнес включва някакъв риск. Бъдете готови да паднете, но не мислете, че ще спечелите, ако играете на сигурно. Той също така отбелязва, че няма такова нещо като пълен провал.
3 "Първото впечатление е всичко. Така е и с второто" - Първото впечатление, което правиш на клиентите, може да ги спечели. Първото впечатление е изключително важно, смята Брансън, а второто е... също толкова важно.
Втория път, когато клиентът обикновено посещава Virgin, то е защото той или тя вероятно има проблем с продукта или услугата. Как представяте себе си и марката си в тези ситуации ще покаже много как поддържате връзките с клиентите си и как се справяте с изникващите пречки.
4 "Впуснете се в изследване на нови територии" - Брансън сравнява проучването на нови територии в бизнеса с проучването на нови територии в областта на науката или географията. "Ще открием нови видове и ще разберем по-добре същността на непознатото", съветва милиардерът.
На бизнес език това означава: Все още има много неща, които не са открити, изобретени или постигнати. Изследването на малки или непроучени области може да доведе до нови идеи и иновации.
5 "Клиентът винаги е прав. Или почти винаги..." - "Клиентът винаги е прав ... освен в случаите, когато греши. В края на краищата, и те са хора. Мненията на вашите клиенти винаги са важни, но не изграждайте системата си за обслужване на клиенти така, че тя никога да не поставя под въпрос техните капризи", смята предприемачът.
Той допълва, че в повечето случаи стратегията "клиентът винаги има право" ще подобри бизнеса ви. Но това не може да е винаги. Внимавайте да не навредите на отношенията с клиенти или служителите с подобни правила за угодничество.
6 "Да бъдеш перфектен е непостижимо" – "Винаги съществува опасността хората да си мислят, че са перфектни в нещо“, казва Брансън. "Когато те смятат, че са „бетон“, повечето хора са склонни да седнат и да почиват на старите лаври, докато в този момент безброй други ще работят бясно, за да стават все по-добри. По тази причина Брансън никога не оценява някой като 100% перфектен. Той смята, че без значение колко сте добри в нещо, винаги ще има още накъде да се развивате.
7 "Потърсете второ мнение. След това и трето" - Трябва да се научите да бъдете добър слушател, ако искате да постигнете успех, а това означава да обсъдите всяка идея, която имате, с достатъчно много хора, преди най-накрая да кажете: "Ще се пробвам" или "Да го направим".
8 "Когато се налага да прекъснете контакти, не изгаряйте мостове" – Понякога общият бизнес с друго лице, независимо приятел или партньор, невинаги сработва. Ако това стане, добрият предприемач знае кога пътищата им се разделят. Но само защото сте решили да поемете в друга посока, не значи, че нещата трябва да свършат зле, особено с приятелите, казва Брансън. Справете се бързо с проблемите и сложете край на връзката, колкото е възможно по-приятелски.
9 "Бъдете лидер, не просто шеф" - Брансън вижда класическия образ на "шефа" като отживелица. Не е желателно един мениджър да бъде деспотичен.
Шефовете дават команди, докато лидерът организира. И може би ще прозвучи странно, но има една фраза, която доста често дразни – „Ти си шефът“. "Дразни ме, защото в 90 процента от случаите това означава: „Ок, не съм съгласен, но ще го направя, защото ти така ми казваш, но ако не се получи, аз ще първи ще напомня, че това не беше моя идея. "За разлика от "шефа", лидерът не просто изпълнява своите собствени идеи, но също така вдъхновява и другите да потърсят техни такива", казва основателят на Virgin.
10 "Не всеки става за директор" - Мениджърът трябва да бъде някой, който "вади най-доброто от хората"; някой, който комуникира добре с останалите и помага на служителите да се учат от грешките си, вместо да ги критикува за тях. И, естествено, не всеки може да се справя с това добре. Основателят може, но не трябва да бъде главен изпълнителен директор и ако има някой по-добър, той или тя трябва да знае кога главната роля е предназначена за някой друг, съветва милиардерът.