Столичното околовръстно шосе – минало, настояще и бъдеще

17.08.2012 | 10:20
по статията работи: Петър Чернев
Преглед на развитието и поглед напред към перспективите пред най-важния път на София
Столичното околовръстно шосе – минало, настояще и бъдеще

 

Околовръстният път на София е дълъг около 61 км. Той се разделя на 4 дъги – Южна, Северна, Източна и Западна. Поощрени от нашата слабост към големите инфраструктурни проекти, решихме да ви представим кратка справка за развитието досега на този толкова важен за "отпушването" на движението в столицата път, както и да потърсим информация за плановете на отговорните институции за неговото доизграждане. 

 

След 13 юни тази година едно нещо е сигурно – пътуването между "Младост IV" и центъра на София вече е далеч по-лесно. Това стана възможно със завършването на т.нар Южна дъга от околовръстно шосе на столицата. Тя свързва кварталите „Бояна” и „Младост IV”.  Ако се вярва на президента на строителната компания „Главболгарстрой" Симеон Пешов, пътуването от един от най-големите квартали в столицата до НДК отнема 10 минути.

Преди около 7-8 години стигането до „Овча Купел” отнемаше повече от час, ако човек пътува с автобус от "Младост IV". Самото "околовръстно шосе" пък изглеждаше като двулентов път, който свързва две изключително отдалечени населени места.

Строителството беше съпътствано с инциденти и оскъпявания. Последните се наложиха заради големите суми за отчуждавания, които трябваше да се платят на собствениците на имоти.

 

Южната дъга на София преди ремонта. Снимка: Булфото


В следващите няколко реда ще можете да си припомните етапите, през които премина обновяването на Южната дъга:

Началото беше дадено в средата на месец декември 2007 г. Тогава премиерът от правителството на Тройната коалиция Сергей Станишев и кметът на София Бойко Борисов откриха участъка от 4,571 км между квартал „Бояна” и бул. „Симеоновско шосе”.

„До момента държавата е похарчила около 12 млн. лв. за отчуждаване на земи, включени в рамките на обновения участък”. Това заяви тогава Симеон Пешов.

Премиерът Сергей Станишев и кметът на София Бойко Борисов откриват новия участък. Снимка: Econ.bg

В края на 2008 г. беше открит участък от 4,57 км, който започва от разклона на бул. „Симеоновско шосе” в посока град Пловдив и завършва на 450 м преди булевард „България”. На откриването присъстваха премиерът Сергей Станишев, кметът на София Бойко Борисов, министрите на транспорта и на регионалното развитие и благоустройството Петър Мутафчиев и Асен Гагаузов, президентът на „Главболгарстрой” Симеон Пашов и др.

По време на събитието беше обяснено, че изграждането на отсечката е струвало 74 млн. лв. Това според изчисленията на премиера Станишев означавало, че "километър път е струвал около 16 млн. лв.".

Изглед от открития през декември 2008 г. участък. Снимка: Econ.bg

Следващият открит обект по Южната дъга беше пътен възел Драгалевци. Това се случи в началото на месец юни 2010 г. Обектът беше открит от (вече) премиера Бойко Борисов и встъпилата в длъжност кмет на София няколко месеца по-рано Йорданка Фандъкова. Изпълнител на проекта отново беше „Главболгарстрой". По думите на Пешов обектът може да издържи и на девета степен земетресение, информира БНТ. Пътният възел беше открит седем месеца по-рано от предвидения срок.

Пътен възел Драгалевци. Снимка: Forum.gtsofia.info/Vladislav

За момента не се е налагало да се проверява доколко това твърдение отговаря на истината. Въпреки това природата успя да предизвика проблеми със струващото 30 млн. лв. съоръжение два пъти.

Първият път стана факт само месец след откриването на пътния възел. Тогава връзката между съоръжението и старото шосе към витошкия квартал "Драгалевци” пропадна заради оттичащата се от планината вода. Впоследствие изпълнителят възстанови проблемния асфалт и обясни, че причина за проблема е липсата на канализация.

За втори път участъкът между пътен възел „Драгалевци” и бул. „Симеоновско шосе” беше наводнен през зимата на 2010 г. От проливния дъжд всички странични пътища, водещи към кварталите „Симеоново” и „Драгалевци”, бяха превърнати в реки, които буквално заливаха Околовръстното.

Наводнението от края на 2010 г. Снимка: Булфото

Следващият участък от Южната дъга между бул. „Симеоновско шосе” и „Младост IV” беше открит през есента на 2011 г. Общата стойност на строително-монтажните работи възлизаше на повече 37 млн. лв. без ДДС. Близо 34 млн. лв. са средствата, осигурени по Оперативна програма "Регионално развитие". Разширението и реконструкцията бяха извършени от Консорциум "Главболгарстрой - Южна дъга".

Откриването на локалните платна на участъка се случи няколко дни преди отварянето на първия магазин от веригата IKEA. Той се намира в близост до кръстовището на околовръстния път и ул. „Бистришко шосе”.

Новата отсечка предизвика временно объркване сред шофьори и пешеходци.

В деня на откриването БНТ съобщи, че липсата на подходяща маркировка става причина шофьорите да продължават погрешка да завиват в платното, което досега се ползваше за движение и в двете посоки. Така на практика те временно навлизаха в насрещното движение. Проблемът беше отстранен на следващия ден, когато започна монтирането на обозначителни знаци, които трябва да информират шофьорите.

От bTV пък информираха, че проблемът не е само за колите. За пешеходците също имаше препятствия. На кръстовището пешеходната пътека свършваше не къде да е, а в мантинелата.

Последният за момента обект беше отворен за ползване на 13 юни тази година. Става дума за естакадата между "Младост IV" и  магазин IKEA. За новия път бяха похарчени над 44 млн. лв. Изпълнител и този път беше "Главболгарстрой".

Премиерът Бойко Борисов по време на откриването се похвали, че мантинелите са "глупакоустойчиви". Той изрази надежда новите съоръжения да удържат на всички, които „ежедневно ги пробват“. От своя страна изпълнителният директор на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров обясни, че става дума за мантинели, които трябва да удържат на по-силни удари в сравнение с нормалните.

Открият през юни 2012 г. участък. Снимка: Econ.bg

Засега строежът на Южната дъга приключва. Една от причините за това са многото пари за отчуждителни процедури, които са необходими.

Следващата отсечка от Южната дъга на София, която ще свързва квартал „Бъкстон“ и автомагистрала „Люлин“, ще се строи през следващия програмен период на оперативните програми. За момента Столичната община подготвя единствено идейния проект. Шефът на АПИ обясни, че строителните работи ще бъдат сложни. Те ще включват изграждането на тунел, който впоследствие ще преминава в естакада. Освен това ще трябва да се премине през язовирната стена между Суходол и квартал „Люлин“. 

Какво предстои оттук насетне:

Предстои изграждането на Северната скоростна тангента. Новият път ще започва от възела със Софийския околовръстен път при км 0+000, на 1.1 км след разклона за с. Мрамор, 2 км след разклона за бул. "Ломско шосе" и на 3.5 км преди разклона за Нови Искър. Крайната точка ще се намира след бул. „Ботевградско шосе”, в местността „Голямата локва”. С околовръстния път тангентата ще се свързва чрез „пълна детелина”.  Пътят ще започва от район "Надежда" и ще завършва в "Панчарево".

Схемата на бъдещата Северна скоростна тангента. Източник: Столична община Район "Надежда" (За по-голям размер, кликнете върху картинката)

В края на миналата година изпълнителният директор на АПИ Лазар Лазаров прогнозира, че северната тангента трябва да е готова през 2015 г. Бъдещият четирилентов скоростен път ще бъде с около 7 км по-къс от съществуващата Северна дъга. От сегашния участък само десетина километра са с магистрален габарит, а останалите са с обикновено двупосочно пътно платно. То е изкърпено и няма дупки, но има много неравности, информира в. „Монитор”.

Според информация на АПИ проектът за Северна тангента има индикативна стойност в размер на 150 млн. евро. Очаква се строителните работи да започнат през втората половина на 2012 г. Общата дължина на участъка ще е около 16,5 км.

В началото на месец юли тази година започнаха обсъжданията на подробния устройствен план (ПУП) на тангентата в районите "Надежда" и "Панчарево". След застрояването на северните части на София, съоръжението трябва да играе роля на градска магистрала.

------------------------------------------------------------------------------------

Предстои строежът и на Западната дъга на столичния околовръстен път. Тя ще започва от река Какач и ще свършва до връзката с автомагистрала "Люлин". Според проекта изграждането на участък с дължина от 8,5 км ще струва индикативно 80 млн. евро. Очаква се строителните работи да започнат през втората половина на тази година и да завършат през втората половина на следващата – 2013 г. 

В началото на месец май тази година в Агенция „Пътна инфраструктура” бяха отворени 10 от всичките 13 подадени оферти за строеж. Предложените цени варираха между 39,85 млн. лв. на Обединението „Трейс СОП” ДЗЗД до 67,8 млн. лв. на австрийската фирма Strabag.

Това е един от последните търгове, които ще бъдат спечелени по критерия най-ниска цена. Според информация на в. „Стандарт” в обединението, което най-вероятно ще построи 8,5-километровия участък, влизат добричката фирма "Пътно строителство" АД, старозагорската компания "Пи Ес Ай" АД, "Трейс Груп Холд" АД, София и частната строителна компания "Станилов" ЕООД.

Западната дъга на Софийския околовръстен път е продължение на автомагистрала „Люлин” и е част от коридор №4 на трансевропейската транспортна мрежа, свързващ Видин с Кулата. Фирмата-победител ще трябва да изгради както основното трасе, така и довеждащите платна. Дъгата е разделена на два участъка - първият е от магистрала "Люлин" до река Какач, който е в регулация, а вторият е от река Какач до Северната скоростна тангента.

Ще бъде изградено кръгово движение и пробив при бул. „Царица Йоана”, както и нов мост над река Какач. Пътен възел на 3 нива ще има при пресичането на булевард „Сливница”, което е и най-сложното съоръжение от обекта. Също така трябва да станат факт и още няколко големи съоръжения. В това число влизат естакада над улица „Стефансон”, ж.п. линии и нов път за гара Волуяк, надлез по пътя за с. Мрамор и др.

Проектната максимална скорост е 80 км/ч. Това става ясно от документите за обществената поръчка, публикувани на сайта на Агенция „Пътна инфраструктура”.

В началото на месец август министър Лиляна Павлова съобщи, че от 15 август може да започне строителството на пътен възел на три нива на бул. "Европа". Той ще трябва да свързва автомагистрала "Люлин" с пътя за Калотина. По време на заседанието на кабинета тя допълни, че в момента Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) има неотложна необходимост да финансира отчуждаването на имоти по протежението на Софийския околовръстен път в частта от магистрала „Люлин”, която свършва на Софийския околовръстен път, до река Какач.

Реализацията на пътния възел на три нива е изключително важно, тъй като в момента 20-километровият аутобан до Перник свършва "почти в нищото".

--------------------------------------------------------------------------------

Накрая, но не последно място предстои изграждането и на Източна скоростна тангента.

В момента едноименната улица свързва кварталите „Васил Левски” и „Дружба” и съответно булевардите „Ботевградско шосе” и „Брюксел”. На нейно място трябва да бъде изграден булевард, който да осигурява връзка между Северната скоростна тангента, Летище София и булевард „Цариградско шосе”. Той ще има пресичания с булевардите „Владимир Вазов”, „Ботевградско шосе”, „Цветан Лазаров”, „Шипченски проход” и „Цариградско шосе”.

Сегашният маршрут на ул. "Източна тангента". Източник: Bgmaps.com

Новото съоръжение ще има връзка и със Северната столична тангента (която в момента не същестува). То отново ще започва от булевард „Ботевградско шосе”. Там предстои да бъде построено кръстовище на няколко нива при улица „Рилска обител”. От там ще се минава по нов маршрут в квартал „Христо Ботев”. За да се включи в детелината на Северната скоростна тангента, новият път ще минава покрай терена на Летище София, под булевард „Ботевградско шосе” и ще се пресича с бул. „Владимир Вазов”.

Проверка на Econ.bg в Общия устройствен план (ОУП) на столицата показа, че новото транспортно съоръжение ще има две основни платна за движение. То ще има статут на улица IБ клас (скоростна градска магистрала).

За изграждането на новия булевард ще са необходими около 36 млн. лв. Това е записано в Стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата на област София за периода 2012-2020 г. Средствата трябва да бъдат събирани чрез принципа на програмното финансиране (финансиране на програми, които се осъществяват под формата на изследователски и инфраструктурни проекти).

С интерес ще следим реализацията на гореописаните проекти, свързани с инфраструктурата на София, и ще ви информираме своевременно за всичко най-интересно.

Оцени статията:
5.00/7
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 17.12   546 г. – Крал Тотила завладява Рим. 1538 г. – Папа Павел III отлъчва от църквата английския крал Хенри VIII. 1777 г. – Франция първа признава...