Още откакто Apple пускат на пазара своя таблет iPad, мнозина започват да спекулират какъв ще e следващият ход на гигантa от Купертино, Калифорния. След като компанията революционизира мобилния телефон с iPhone, и персоналния компютър с iPad, сега мнозина очакват революция и в начина, по който гледаме телевизия.
Анализатори като Джийн Мънстър вярват, че обгражданият от слухове бъдещ смарт телевизор ще бъде най-голямата иновация в потребителската електроника след появата на смартфона. Преди две години Мънстер предрича, че през 2013 г. Apple ще покажат футуристичен смарт телевизор - направен лист стъкло, без ръбове или скосени ъгли. Това обаче така и не се случва.
Освен неточните прогнози, против тезата за смарт телевизор, говори и новопубликувана информация, според която Apple може никога да не навлязат в телевизионния бизнес.
В книгата си „Империя, населявана от духове: Apple след Стив Джобс“, авторката Юкари Иватани Кани, дългогодишен Apple-журналист, твърди, че преди да почине, технологичният визионер заявил на среща висшите мениджъри, че не планира да пуска телевизор, тъй като това е лош бизнес.
Изявлението било направено по време на ежегодната среща Top 100, на която присъстват стоте най-високопоставени мениджъри в компанията. По традиция казаното на срещата остава секретно.
Последната среща, на която покойният CEO присъствал, била през 2010 г. На нея били обсъждани и теми като новият iPad 2 и неговата опаковка. В края на срещата видимо болният и отслабнал Джобс седнал пред аудиторията и казал:
„Сега пред вас стои Стив Джобс. Вие сте моите момчета, можете да ме питате каквото поискате. Не ми пука колко тъпо или обидно може да бъде. Искам да ви накарам да се чувствате удобно за каквито и да е въпроси, които имате за компанията“.
Тогава човек от аудиторията попитал дали Apple ще пускат телевизор. По това време слуховете за подобен ход били повсеместни.
По думите на Юкари Стив Джоб не се поколебал в отговора си: „Не.“
„Телевизията е ужасен бизнес. От нея не се прави оборот и маржовете на печалба са зле“, обосновал се Джобс. Всъщност в думите му има сериозна доза истина – хората си сменят телевизорите средно на 8 години, докато при iPhone жизненият цикъл е средно 2 години.
Според японската журналистка шефът на Apple не искал компанията му да контролира всекидневната. Той добавил, че малката кутия за видео стрийминг Apple TV ще остане на ниво хоби, докато Apple не получат цялото видеосъдържание, от което се нуждаят.
Този пасаж от книгата на Юкари е в противоречие на това, което Джобс споделя пред своя биограф Уолтър Исааксън. Преди да умре, той казва:
„Бих искал да създам интегриран телевизионен приемник, който е напълно лесен за ползване.. Той ще бъде идеално синхронизиран със всички ваши устройства и с iCloud... Той ще има най-простият потребителски интерфейс, който можете да си представите. Най-накрая разбрах как да го постигна.“
Каква всъщност е истината около смарт телевизора на Apple? Само бъдещето ще покаже.