Министерството на финансите предлага нов закон за пазарите на финансови инструменти, с който въвежда допълнителни правила в работата на инвестиционните посредници. Проектът е оповестен в портала за обществено обсъждане и ще остане там до 7 септември. Вносител е Министерството на финансите.
Поне двама да управляват посредниците
Предвижда се инвестиционният посредник да се управлява и представлява съвместно най-малко от двама души. Въведени са детайлни изисквания за добра репутация, професионална квалификация и опит на членовете на управителните и контролните органи на инвестиционния посредник. Запазва се и досега съществуващият режим на одобрение на членовете на управителните и контролните органи на инвестиционния посредник. Заради значимостта на това правомощие се предлага Комисията за финансов надзор, като колективен орган, да издава одобренията, а не както е до момента – одобрението да се издава от заместник-председателя на комисията, ръководещ управление "Надзор на инвестиционната дейност".
Запазва се лицензионният режим за инвестиционните посредници. Процедурата по издаване на лиценз на инвестиционен посредник, по отказ и отнемане на лиценз се прецизира, без да се променя съществено спрямо сега действащия ред. Документите, изисквани за издаване на лиценз, предстои да се определят с регламент на ЕС.
Обвързани агенти ще работят от името на посредниците
Нов момент в предлагания законопроект е възможността инвестиционните посредници да сключват договори с обвързани агенти. Обвързаният агент може да бъде физическо лице или търговско дружество, което срещу възнаграждение може да предоставя определени услуги от името на един инвестиционен посредник и на негова пълна и безусловна отговорност.
Законопроектът предвижда обвързаните агенти да се регистрират в Комисията за финансов надзор, след като удостоверят, че отговарят на нормативно установените изисквания за образование, опит и добра репутация. Въведени са изисквания за отговорността на инвестиционния посредник за дейността на обвързаните агенти, с които има сключен договор, както и за осъществяване на контрол върху тяхната дейност. На практика инвестиционните посредници ще носят пълна отговорност за действията на агентите.
Инвестиционните посредници, които имат седалище в държава извън ЕС, подлежат на лицензиране от Комисията за финансов надзор, за да могат да работят в България.
Нов регламент при придобиване
В проекта детайлно се регламентирани ситуациите, при които се придобива инвестиционен посредник Както и случаите, свързани с придобиването и увеличаването на квалифицирано участие в инвестиционен посредник. Комисията за финансов надзор (а не заместник-председателят на комисията, ръководещ управление "Надзор на инвестиционната дейност") ще се произнася с решение при такива казуси.
В проекта са определени и изисквания за вътрешна отчетност, вътрешен контрол, функция по съответствие с нормативните изисквания, управление на рисковете, вътрешен одит, политики за възнагражденията, лични сделки, възлагане на важни оперативни функции на трети лица, управлението на конфликти на интереси и др.
Иска се компетентност от даващите съвети на клиенти
Предвид сложността и постоянните нововъведения при създаването на инвестиционните продукти е въведено и задължение служителите на инвестиционните посредници, които предоставят съвети или предлагат инвестиционни продукти на непрофесионални клиенти, да притежават необходимите знания и компетентност по предлаганите продукти. Предвидени са изисквания към информацията, която инвестиционният посредник е длъжен да предоставя на клиентите и потенциалните клиенти, както и за извършване на оценка за уместност и целесъобразност.
Проектът изисква сключването на договор за извършване на инвестиционни услуги и дейности и създаване на досие на клиентите на инвестиционните посредници. Въведено е задължение, когато изпълнява нареждане на клиент, инвестиционният посредник да предприема всички необходими стъпки за получаване на възможно най-добрия резултат за клиента, като отчита цената, разходите, бързината на изпълнение на нареждането, вероятността за изпълнение и сетълмент, и всички други обстоятелства, свързани с изпълнението на нареждането.
Търговия по алгоритъм
Нов момент спрямо настоящата уредба е въвеждането на изисквания, които инвестиционните посредници трябва да спазват при използването на така наречената алгоритмична търговия. Развитието на технологиите през последното десетилетие позволяват участниците на финансовите пазари да ползват алгоритмична търговия, при която компютърен алгоритъм определя автоматично елементите на нареждането при ограничена или нулева човешка намеса.
От посредниците се изисква при този механизъм да гарантират, че системата, която използват, има достатъчен капацитет, работи при определени подходящи лимити и прагове за търговия, не допуска да се подават грешни нареждания.
Пазари за растеж
Проектът предвижда възможността да се създаде нов вид многостранна система за търговия – пазар за растеж. При него не по-малко от 50 на сто от емитентите, чиито финансови инструменти са допуснати до търговия на това място за търговия, трябва да са малки и средни предприятия. Създаването и функционирането на пазари за растеж ще насърчи малкия и средния бизнес да набира капитал чрез капиталовия пазар в страната, мотивират предложението си вносителите.
Тези пазари се регистрират от Комисията за финансов надзор по предложение на съответния инвестиционен посредник.