Дори през XXI в. Алпите са една от логистичните бариери, разделящи Северна от Южна Европа, въпреки наличието на транспортна инфраструктура в планинската верига. Но от началото на следващия месец преминаването през тях ще е ускорено значително, тъй като Швейцария ще открие най-дългия железопътен тунел в света, предаде Business Insider.
Известният като Готардски базисен тунел (ГБТ) ще е дълъг малко над 57 километра, а през него ще могат да се превозват товари от зимата на тази година. Така той отне лидерската позиция на японския тунел Сейкан, който е само с 3 километра по-кратък. Освен най-дълъг, на места ГБТ е и най-дълбокият тунел, тъй като трасето преминава на почти 2,5 километра от планинските върхове. Изкопаната земна маса за изграждането му, което до момента струва 10,3 милиарда евро, е толкова голяма, че чрез 28-те милиона тона, изкопани от планините, са оформени изкуствени хълмове в някои долини в Швейцария.
Сред основните цели на инфраструктурният проект ще е да подпомогне връзката между италианския град Генуа с нидерландския Ротердам. Двете населени места са най-отдалечените точки региона, познат като Синия банан – силно урабанизирана зона, в която живеят повече от 110 милиона европейци.
Освен пътници през коридора се очаква да преминават и изключително много стоки. Понастоящем Ротердам остава най-натовареното пристанище в Европа, а Генуа е пристанището на Италия, което приема най-много тонове карго годишно.
ГТБ е най-дългият тунел от няколко нови трасета, които ще преминават през Алпите и ще ускорят придвижването на хора и стоки през централната част на Европа. Освен него е предвидено изграждането на още два тунела – Земерингският базов тунел и Коралмският тунел. Двата проекта трябва да са завършени към 2024 г. Те ще редуцират значително времето за път между Виена и Грац, но освен това ще ускорят и пътуването между пристанищния град Гданск на Балтийско море и Болоня и Рим.
Същевременно в Австрия вече започна работата по тунела под алпийския проход Бренер, който ще е само с няколко километра по-къс от ГБТ. Очаква се той да ускори движението между Италия и немските градове Мюнхен и Берлин. Освен това вече е дадена зелена светлина на Източно-Западната алпийска връзка, чрез която ще бъдат свързани френския град Лион с италианския Турино чрез високоскоростна железница. Той трябва да е готов до 2028 г. и да предостави скоростен ЖП-коридор, достигащ до столицата на Унгария Будапеща.