Японският производител на електроника Panasonic предупреди, че ще претърпи загуби в размер на близо 10 млрд. долара за втора поредна година. Тази прогноза е в противоречие с предишните разчети на компанията, които предвиждаха дори печалба. Като цяло резултатите на компанията са отражение на дълбоките и неизменни проблеми на сектора на потребителската електроника в Страната на изгряващото слънце.
Базираната в Осака компания съобщи в сряда, че очаква да приключи финансовата година, завършваща през март 2013 г., с нетна загуба в размер на 765 млрд. йени (9,6 млрд. долара). Това е драматичен обрат, като се има превид предишната прогноза на Panasonic за печалба в размер на 50 млрд. йени. От компанията освен това съобщиха, че за пръв път от 1950 г. няма да изплащат дивиденти.
През миналата година загубите на Panasonic бяха дори по-големи – в размер на 772 млрд. йени. С това Кумулативният дефицит на компанията за последните 5 години достига огромната сума от 2 трлн. йени.
Компанията съобщи, че ще отпише стойността на свои инвестиции в соларни панели, литиево-йонни батерии и мобилни телефони – сфери на дейност, в които тя вложи пари и, меко казано се провали, като беше надвита от свои по-иновативни чуждестранни конкуренти, коментира „Файненшъл таймс“.
Решението е поредната стъпка в посока на преструктурирането на компанията – процес, който започна миналата година с губещото подразделение за телевизори на Panasonic.
Влошаването на резултатите все пак не се дължи само на еднократните отписвания. Компанията намали и прогнозите за годишните си продажби с 10% до 7,3 трлн. йени, както и за оперативната си печалба (преди отчитането на разходите, свързани с преструктурирането, плащането на данъци и други пера) почти наполовина до 140 млрд. йени, като се аргументира с намаляващото търсене на потребителска електроника в глобален мащаб.
Като цяло положението сред японските производители на електроника никак не е розово. Стоките на различните компании, като плоскоекранните телевизори например, станаха почти неразличими едни от други, което рязко понижи цените им. Високите разходи за производство в Япония, предизвикани и от силната йена, дадоха решително предимство на конкурентните компании от Южна Корея и Китай.
Sony и Sharp, които подобно на Panasonic отчетоха тежки загуби миналата година, може също да бъдат принудени да ревизират прогнозите си при представянето на финансовите си резултати по-късно днес (1 ноември).