Право да откриват аптека имат: магистър-фармацевти; помощник-фармацевти в населени места до 5 хиляди жители, ако на територията на това населено място няма друга аптека и до явяването на кандидат магистър-фармацевт; лечебни заведения за болнична помощ и диспансери за психиатрични и онкологични заболявания за задоволяване на собствени нужди; общини чрез общинско дружество със 100 на 100 общинско участие. Магистър-фармацевтите, които откриват аптека следва: да са дееспособни български граждани; да притежават висше фармацевтично образование с образователно-квалификационна степен магистър-фармацевт; да не са лишени от правото да упражняват професията си на магистър-фармацевт; да имат най-малко една година трудов стаж като да не са осъждани за престъпления свързани с упражняване на професията, присвоителни престъпления или престъпления срещу личността. Помощник-фармацевтите трябва да имат образователна степен помощник-фармацевт. Магистър-фармацевт, съответно помощник-фармацевт, получил разрешение за откриване на аптека, е неин ръководител и задължително работи в нея. Аптеката не може да бъде затворена за повече от 45 дни в рамките на една календарна година. Когато ръководителят на аптеката не е в състояние да изпълнява задълженията си поради заболяване, аптеката може да работи за срок не повече от две години под ръководството на друг магистър-фармацевт, съответно помощник-фармацевт.
Аптеки могат да се откриват в партерни, приземни или надсутеренни помещения, достъпни за посетителите и подходящи за извършване на този вид дейност. Не се разрешава откриването на аптеки в жилищни сгради без съгласието на собствениците и ако това застрашава здравето и спокойствието на живеещите в тях. Изискванията за устройството и организацията на работа на аптеките са посочени в Наредба №8.
- Подава се писмено заявление по образец до Министерство на здравеопазването;
- Нотариално заверено копие от диплома за завършена образователна степен магистър по фармация или помощник фармацевт. Когато има разминаване в имената в различните документи се представя документ за идентичност на име (от общината се получава удостоверение за идентичност на име или се ползва образец на декларация за идентичност на име).
- Свидетелство за съдимост на ръководителя на аптеката - оригинал. Срокът на валидност на документа е шест месеца и се оценява към датата на подаване на документите.
- Удостоверение за трудов стаж - Удостоверение за трудов стаж (препис-извлечение от трудовата книжка), издаден от последния работодател като се посочва месторабота, заемана длъжност, прослужено време и общ трудов стаж като фармацевт. Следва да се има предвид, че когато работодателя или местоработата е фирма, извършваща дейност по реда на ЗЛАХМ се посочват номерата на разрешенията от МЗ за дейността им. Приложеното удостоверение да бъде в оригинал.
- Медицинско свидетелство на ръководителя на аптеката - заверено с медицински прегледи по кабинети. Документът е с валидност 1 година от датата на издаване и се приема само в оригинал.
- Декларация по забраните на Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина (ЗЛАХМ). Формулярът се ползва по приложения образец. Документът е личен и се подписва лично, с което лицето удостоверява, че за декларирани неверни данни носи наказателна отговорност. Представя се в оригинал.
- Становище на регионалното ръководство на Съюза на фармацевтите в България - представя се оригинал. Адресът, посочен в него следва да кореспондира с посочения в молбата и всички останали документи адрес на аптеката.
- Нотариално заверено копие на съдебното решение за регистрация по търговския закон на фармацевта, кандидатстващ за откриване на аптека, общинското дружество или на лечебното заведение за болнична помощ. Ако регистрацията е преди повече от шест месеца от датата на подаване на молбата, следва да се представи и Удостоверение за актуалното съдебно състояние - оригинал или нотариално заверено копие.
- Разрешение за ползване на помещенията, издадено по реда на Закона за устройство на територията или друг заместващ го документ, удостоверяващ разрешаване ползването на помещенията.
- Заключение за хигиенна оценка на помещенията от ХЕИ. Документът трябва да е на името на фармацевта, подал молбата, в което да фигурира адресът на аптеката, посочен в молбата и всички останали документи, както и дейностите които ще се извършват в нея. Приема се само оригинал.
- Съгласие на живеещите собственици, когато аптеката се открива в жилищна сграда. Документът съдържа извлечение от протокол на Общото събрание на живеещите в сградата, относно съгласие в съответното помещение да функционира аптеката, като всеки собственик се подписва поименно и това се удостоверява с подпис от домоуправителя. Документът се приема в оригинал.
- Архитектурен проект на помещенията, одобрен и съгласуван с ХЕИ - прилага се скица на вътрешното разположение на помещенията на аптеката с положен оригинален печат на ХЕИ върху нея, заедно със ситуация (виза) на местоположението на сградата на аптеката и обяснителна записка (без да се прилагат частта за ВиК, електроинсталации и пр.).
- Документ, удостоверяващ правното основание за ползване на помещенията - договор за наем (съдържащ всички необходими реквизити като срок, наемна цена и пр.), сключен с фармацевта и посочен адрес на аптеката, който кореспондира с адреса в молбата и всички останали документи, копие от нотариален акт за собственост на името на фармацевта или друг документ, удостоверяващ основание за ползване на помещенията. Документът се приема в оригинал или нотариално заверено копие.
- Ако аптеката е общинска или на лечебно заведение за болнична помощ се прилага и копие от трудовия договор за назначаване на фармацевта за ръководител на аптеката.
Заплаща се такса от 1000 лева за издаване на разрешение за откриване на аптека и такса от 100 лева за издаване на разрешение за промяна на адреса на аптеката, на извършваните в нея дейности или на ръководителя на аптеката;
В двумесечен срок се получава разрешение за откриване на аптека от министъра на здравеопазването или мотивиран отказ.