Хотелският сайт е начин да се избегнат посредниците

03.11.2010 | 12:12
по статията работи:
Петър Панайотов, Търговски директор, TravelStoreMaker.com
Хотелският сайт е начин да се избегнат посредниците

Специално за Econ.bg

Интервю на Апостол Апостолов

TravelStoreMaker.com е американска компания с централа в София. Тя е световен лидер в разработването на софтуерни решения за туристическата индустрия. Продуктите на компанията се използват от стотици туристически агенции, хотелски вериги и авиокомпании в цял свят. През 2004 г. TravelStoreMaker.com създаде първата денонощна туристическа агенция в България, която предлага самолетни билети и хотелско настаняване в цял свят.

Петър Панайотов е завършил висшето си образование в Холандия. Има дългогодишен опит в маркетинга и продажбите в туристическата индустрия. Началото на кариерата му започва в Kurtz Marketing в Холандия, където е консултант в сферата на онлайн услугите и високите технологии. След като се връща в България, работи като маркетинг специалист в международна компания за производство на машини за тютюневата промишленост. Преди да се присъедини към екипа на TravelStoreMaker.com, работи в Procter & Gamble.

Петър Панайотов е един от лекторите на международната туристичека конференция на тема: "Тенденции и иновации в туристическия бизнес", която се провежда в София от 3 до 5 ноември 2010 г. На събитието, организирано с медийното партньорство на Econ.bg, присъстват експерти и предприемачи от цял свят.


Акценти:

  • Хотелите в България: Разчитат твърде много на посредниците;
  • Цел на туристическия портал: Услугата да се продава директно на клиента;
  • Препоръка: Сайтовете на хотелите трябва да излъчват атмосфера
  • Инвестицията: Не по-малко от 2000 лева;
  • Ролята на посредника: Българинът има нужда от консултация.

 

Г-н Панайотов, разкажете накратко на нашите читатели за поверената ви организация?

Петър Панайотов:

TravelStoreMaker.com е американска компания, специализирана за софтуер в областта на туризма, туристическите агенции, хотелите и пр. 100% от офисите на фирмата са в София, където се разработва софтуерът. У нас е и търговският отдел. 100 души работят за компанията.

Как може един сайт да се превърне в туристически онлайн портал?

Петър Панайотов:

От близо година разработваме бизнес линия, която се казва "Хотелски сайт на бъдещето" (HotelWebSiteOfTheFuture). Тя е насочена към подобряването на директното предлагане на продукти и услуги от страна на хотелите към крайните потребители. Специфичното при хотелите в България е, че разчитат твърде много на посредници. Освен туроператорите и турагенциите, у нас има посредници и през Интернет. В страната са регистрирани десетки такива сайтове.

Целта на туристическия интернет портал е услугата да не минава през посредник, а директно да се продава на потребителя. Например, ако хотел на Слънчев бряг или Банско минава през интернет посредник, потребителят е принуден в сайта да избира между десетки хотели от района. Това от своя страна поражда ценова война между самите хотелиерите. Всеки предлага все по-атрактивна цена, за да бъде забелязан.

Ако хотелиерът иска да поддържа едно добро, "здравословно" ценообразуване, се налага да продава хотела си директно. Индивидуалните хотелски портали дават възможност на потребителите да усетят "атмосферата" на избрания обект, а не както е в общите сайтове-посредници - да има 3 снимки отвън и три отвътре.

Туристическият портал още трябва да дава възможност на потребителите да правят резервации в реално време. В момента много малка част от хотелите ни акцентират върху тази услуга. Ако вземем като база всички хотели у нас, не повече от 10% предлагат тази възможност. Едва половината от 4 и 5-звездните хотели имат тази услуга. Дву- и тризвездните хотели въобще не предлагат такова нещо. При тях има телефон за връзка или форма за изпращане на заявка.

Кои са най-важните секции, които трябва да съдържа всеки един хотелски сайт?

Петър Панайотов:

Ние препоръчваме модерните хотелски сайтове да имат видео, което показва в много по-голяма детайлност. Впрочем, няма нищо лошо да се показват и по-евтините и не толкова лъскави сгради. Всеки потребител си дава ясната сметка, че като плаща 40 лева за нощувка, няма да очаква услуги и комфорт, характерни за 4-звезден хотел. Важно е хотелиерите да представят коректна действителност на клиентите.

Други задължителни елементи са панорамните снимки, придружени с виртуална разходка в стаята. Клиентът да може да види стаята от всички ъгли. Това са т.нар. 360-градусови снимки.

Друга наша препоръка е сайтът да разполага с възможност за директна резервация на полети. Много подходящо е за столичните хотели, голяма част от клиентите на които са предимно чужденци. Например, един германец намира сайта на хотел в София, харесва му, но отива на немски сайт за полети, за да си купи билет до България. Там вижда други хотели в София, резервира всичко на едно място и забравя за първоначалния избор.

Колко ще струва на един хотелиер изграждането на сайт?

Петър Панайотов:

Хубавият и професионален сайт струва не по-малко от 2000 лева. Може да излезе и няколко десетки хиляди лева, зависи от това дали е интегриран с цялостната система на хотелиера.

Много хотели слагат на сайтовете си хубави снимки, а когато клиентът отиде на място среща нещо съвсем различно. В такива случаи потребителите могат ли да потърсят обезщетение?

Петър Панайотов:  

Съгласно европейското законодателство, потребителят може да потърси обезщетение при всякакви случаи, когато е подведен. У нас такива жалби се подават в Комисията за защита на потребителите. Въпросът е дали ще се вземат за основателни подобни аргументи. Естествено хотелиерът може да излезе с аргумент, че снимките са правени преди известно време, а сега хотелът е претърпял промени и ремонти. Въобще, може да изтъкне какви ли не аргументи, само и само да защити бизнеса си.    

В тази връзка ще ви дам личен пример. Наскоро бях в един хотел в Хисаря, който е реновирана база на бивш почивен дом. На сайта хотелът изглеждаше страхотно, снимките бяха ефектни и направени при нощна панорама. В действителност обаче хотелът въобще не беше толкова хубав и с обновена фасада. Хубаво е, че до толкова некоректни маркетингови трикове прибягват сравнително малко хотели.

Facebook и Тwitter как се вписват в хотелската индустрия?

Петър Панайотов:  

Социалните мрежи се опитват да се впишат във всичко и навсякъде. В близко бъдеще нещата ще се канализират и ще си проличи за кои продукти и услуги, в частност в туризма, мрежите, ще имат ключова роля. Към момента мога да кажа, че се вписват доста добре, защото Facebook - като мрежа за приятели, е много подходящо място да се получат отзиви за едно или друго място.  

Съвременните модерни хотелски сайтове няма ли да убият бизнеса на туристическите агенции и оператори? Ако всичко става през сайта, няма ли тези посредници да изчезнат като дейност?

Петър Панайотов:

През последните 10 години Интернет играе драматична роля в света на туристическия бранш. Освен че улеснява изключително много потребителите, Мрежата е и средство да се съкрати веригата между доставчика на услуги и крайния потребител. Тенденцията започна от авиокомпаниите, които за да намалят разходите си, предлагат самолетните билети директно на пътниците. Същото нещо се случва и при хотелиерите, макар и малко по-трудно. Проблемът е в това, че българинът всъщност се нуждае от консултацията на туристическия посредник. Едва когато се подобри потребителската му култура, за да може сам да прави избора си, тогава може да изчезне това звено.

Редактор: Лили Бончева

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...