Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предлага на Камарата на архитектите в България да отмени своята Методика за определяне на размера на възнагражденията за предоставяне на проектантски услуги
в устройственото планиране и инвестиционното проектиране, съобщават от пресцентъра на КЗК.
Проучване на КЗК е показало, че Методиката всъщност регламентира минимални цени на услугите, а не изобщо начините за определяне на възнагражденията в сектора. В нея е предвидено договореното
възнаграждение да не може да бъде по-ниско от себестойността на извършената проектантска услуга, както и дисциплинарни наказания за архитектите и инженерите, нарушили правилото.
Комисията принципно застава на становището, изразено и в нейни решения от 2005 и 2006 г., че всеки опит да се фиксират или ограничат цените на разглежданите услуги противоречи на правилата за
конкуренция. В Методиката е записано, че целта й е да гарантира предоставянето на качествени проектантски услуги. КЗК вече многократно е посочвала, че налагането на минимални цени не може да попречи
на недобросъвестни професионалисти да предоставят услуги с лошо качество. Минималното качество на услугата се гарантира чрез изискванията за придобита образователна степен и професионален стаж, както
и с осигуряването на повече и по-качествена информация за проектантските услуги.
В почти всички страни-членки на Европейския съюз архитектите и проектантите осъществяват ефективно своята дейност без минимални или фиксирани цени. Само в три страни-членки на ЕС се прилагат
минимални цени на услугите, предоставяни от архитекти и проектанти: Кипър (само за публични проекти), Италия (за специфични услуги, определени в закон) и Германия, където има дискусии и сериозни
съмнения доколко съществуването на минимални цени е в съответствие с правото на ЕС и по-конкретно с основната свобода за предоставяне на услуги (чл. 49 от ДЕО). Това отново показва, че ценовото
регулиране не е съществен регулаторен инструмент за тези професии.
КЗК е установила, че приемането на Методиката, произтича от законов текст (чл. 6, т. 7 от ЗКАИИП), който задължава Камарата на архитектите (КАБ) и Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране
(КИИП) да приемат такъв документ. От друга страна обаче, Законът за защита на конкуренция въвежда забрана за пряко или косвено определяне на цени (чл. 9, ал. 1, т. 1). Освен това, комисията счита, че
възниква сериозен проблем и от гледна точка на съотношението между национално и общностно право.
Съгласно практиката на Европейската комисия и на Европейския съд, когато дадено антиконкурентно поведение се изисква или улеснява от национално законодателство, националното ведомство по конкуренция
има задължението да прекрати прилагането на това национално законодателство. За да се избегне ситуация, при която Комисията да определи налагането на минимални цени за действие, нарушаващо правилата
на конкуренция на Общността, Методиката следва да бъде отменена изцяло, с решение на Общото събрание на КАБ. Проучванто показва, че документът не може да бъде изменен или допълнен по начин, който да
отстрани установения проблем. Поради това единствено с отмяната на Методиката ще се гарантира спазването на принципа за свободно договаряне на възнаграждението на архитектите и инженерите, въздигнат
в чл. 29, ал. 1 от ЗКАИИП. Що се отнася до текстовете които задължават камарите да издадат въпросната Методика (на чл. 6, т. 7 и чл. 29, ал. 2 от ЗКАИИП), същите не следва да се прилагат, доколкото
противоречат на текстове от ДЕО (чл. 10, във връзка с чл. 81), допълват от КЗК.