Вносът на твърде стари автомобили ще бъде забранен, предвижда проектът на Интегриран план за енергетика и климат, който е подготвен от последния редовен кабинет и е изпратен за одобрение в Европейската комисия.
В страната ще може да бъдат внасяни само автомобили с еко стандарт “Евро 4” или по-висок. Този стандарт беше въведен и за бензиновите и за дизеловите автомобили от 1 януари 2005 г. Това означава, че ще бъде забранен вносът на 20-годишни или по-стари автомобили. Целта е модернизиране на автомобилния парк в страната.
В изпратения в Брюксел документ е записано, че изискванията за нормите на вредни емисии от автомобилите ще важат не само за първоначална регистрация, а и за последваща продажба и регистрация. Това означава, че собственик на 20-годишен автомобил няма да може да го продаде на друг човек в страната. Вариантите за човек, който смени 20-годишната си кола с по-нова, са или старият автомобил да бъде продаден на дилър, който да го изнесе за страна извън ЕС, или да бъде даден за скрап. Като е предвидено да дават субсидии при предаване на скрап от стари дизелови автомобили. Промяната обаче може да има негативен ефект по отношение на вредните емисии. Ако собственик на бензинов автомобил на 20 години не може да го продаде, няма да има стимул да го смени с кола на 15 години. А хората, които имат пари за чисто нов автомобил, рядко имат и кола на над 20 години.
В изпратения в Европейската комисия документ не става ясно какво ще стане с класическите автомобили, купувани от колекционери и ентусиасти, които често са дори на над 30 години. В страната има добре поддържани стари автомобили, които привличат с красотата си погледите на минувачите, но при въвеждане на забраната те нито ще може да бъдат продавани, нито купувани.
Възможна допълнителна мярка е отнемане на регистрацията на превозни средства, които изпускат повече вредни газове отколкото предвижда тяхната екологична категория, например автомобили с дезактивиран катализатор или филтър за твърди частици. Друга предвидена мярка за намаляване на вредните газове е въвеждане на зони с ниски емисии. Общинските съвети ще решават кога и на кои превозни средства да бъде ограничен достъпът в определени части на общината.
Предвидено е да бъде насърчено използването на хибридни и електрически превозни средства. В документа е записано, че ще бъде въведено прогресивно данъчно облагане, насърчаващо използването на енергийно ефективни превозни средства с ниски емисии. Както “Труд news” вече писа, в разработения от Министерството на иновациите проект на закон за електрическата мобилнот е предвидено увеличение на данъка за най-старите дизелови коли с до 78%. Това обаче ще има обратен ефект по отношение на автопарка в страната. Човек си купува стара кола, защото няма достатъчно пари за нова. При увеличение на данъците хората ще купуват още по-стари коли, за да могат с предвидения си бюджет да платят и автомобила, и новите данъци.