Едни от най-посещаваните места за пазаруване са съвременните молове. В България в последните няколко години в редица градове се появиха големи търговски центрове, които привлякоха значителна част от потребителите. Дали обаче клиентите са доволни?
В периода 10 декември 2012 г. - 5 януари 2013 г. е проведено проучване „Таен клиент“ на International Service Check, в което тайни клиенти извършват наблюдения върху по-големите търговски центрове у нас. Направени са общо 178 проверки в 15 мола в страната.
От проучването се вижда, че моловете в столицата не са от най-добре представилите се у нас. Така например, най-големият мол по търговска площ у нас - The Mall (66 хил. кв. м) не присъства в тройката на най-добре оценените от клиентите търговски центрове в нито една от категориите, които анкетата засяга.
Тайните клиенти проверяват организацията, функционалността и атмосферата в търговските центрове, заедно с прилежащите към площи и организация на местата за паркиране на автомобили. Други оценени фактори при проучването са впечатленията от изгледа и компетентността на служителите работещи в част от търговските обекти, заведенията за хранене, а така също и клиентското обслужване в супермаркетите в моловете.
Средният общ резултат постигнат от всички проверени търговски центрове е 81,6%. Най-висока оценка получава Mall Galleria Burgas в град Бургас, чийто резултат е 95,8% от възможните точки. Търговският център е следван от Burgas Plaza Mall в град Бургас (88,2%) и Mall Plovdiv в град Пловдив (86,9%). За сравнение най-слаб резултат, получен от търговски център в това проучване, е 64,4%.
Организация и функционалност
Що се отнася до организацията в търговския център, където се оценяват параметри като осигурени среда за хора с увреждания и майки с деца, чистота, чистота и оборудване на тоалетни и др., средният резултат е 88%.
Най-високо оценени са впечатленията от изгледа на търговските центрове (97,8%), докато функционалността им е оценена най-слабо (78,3%). Моловете губят точки главно, защото нямат налични Информационен пункт и също липсата на места за сядане. Друг негатив е отсъствието на ясна маркировка върху указателните схеми (например, „Вие се намирате тук“), както и мръсни и лошо миришещи тоалетни.
Най-добър резултат в категорията организация и функционалност получава Mall Galleria Burgas (97,8%), Burgas Plaza Mall (95,0%) и Mall Varna (94,9%). Най-слабо представилия се търговски център получи 71,5% от възможните точки.