1 инфаркт, 30 минути, телефон 112 и недошлата Спешна помощ 68

05.07.2012 | 14:55
по статията работи: Лили Бончева
Или как един непознат таксиметров шофьор едва не почина в ръцете ми
1 инфаркт, 30 минути, телефон 112 и недошлата Спешна помощ
Снимка: Econ.bg

Историята, която ще прочетете по-долу, се разви в рамките на около половин час вчера (4 юли), но мисля, че ще си я спомням цял живот. Живот, който разбрах, че не е особено ценен за държавата, в която сме се родили, учим, работим, създаваме семейства. Живот, който понякога зависи от (тоталната липса на) добра организация в системата на окаяното ни здравеопазване и ангажираността и професионалното отношение на хора, които не познаваме, но на които се надяваме, че можем да разчитаме, когато се разболеем или сме на прага на смъртта – служителите на телефон 112, на Спешна помощ, на медиците в болниците.

Какво се случи?

Снощи към 22:50 се наложи аз и двама колеги да си хванем такси от стоянката на Орлов мост в посока „Младост“. Тъкмо се бяхме качили в колата, когато се оказа, че нашият шофьор минути по-рано е проявил форма на нахалство и е застанал пред цялата колона чакащи таксита, при положение, че е пристигнал последен. Дойдоха негови колеги, с които взаимно се нагрубиха, той дори излезе от колата си и може би леко се сборичка с тях. Вече се чудехме дали да не слезем от таксито, за да не създаваме повод за допълнителни конфликти, когато шофьорът ни се върна, видимо притеснен и може би раздразнен. Благополучно потеглихме. Споменавам тази ситуация, защото най-вероятно тя беше причината за последвалите събития.

Оставихме единия от двамата колеги, с които пътувах, до McDonald's на "Цариградско шосе" и продължихме към „Младост“ по бул. „Александър Малинов“. Вместо обаче да се движим направо към Бизнес парк „София“, който беше финалната ни цел, шофьорът изведнъж зави рязко надясно в първата възможна пресечка и спря. Все още неразбирайки какво се случва, го чухме да промълвява: „Много ми е лошо, задушавам се, получавам инфаркт“... Може би заради случката на стоянката отпреди няколко минути се беше развълнувал и беше вдигнал твърде високо кръвно...

Няколко секунди по-късно вече набирах единния европейски телефон за спешни повиквания 112, треперейки, с идеята да извикам линейка, която да закара таксиметровия шофьор в болница.

Часът беше 23:03. Свързах се веднага със служителка на 112, обясних положението, доколкото можех, дадох слушалката на моя колега, който да дообясни къде точно се намираме и какъв е адресът. Беше бул. „Александър Малинов" 18.

Междувременно таксиметровият шофьор беше излязъл от колата си с хриптящи стонове и викове „Не мога да дишам, много ме боли“ и беше седнал до витрината на един от намиращите се в близост магазини. Охкаше през цялото време и се държеше за сърцето и гърдите.

Попитани от служителката на телефон 112, успяхме да разберем от него, че е на 49 години и че вече е имал два инфаркта, вторият от които – едва преди месец. Получихме уверение, че сигналът ни е приет и ще бъде препратен на Спешна помощ.

Не попадам в такава ситуация всеки ден. Ако трябва да съм искрена, случва ми се за пръв път. Отначало се шокирах, след това се изплаших за живота на човека. Впоследствие започнах да се надявам лекарите да дойдат бързо. Не знаех какво да правя, освен да обяснявам на шофьора, че "Линейката идва, ей-сега ще е тук, само няколко минутки и всичко ще е наред", да му кажа да се опита да диша по-дълбоко и да потърся вода, с която да се опитам да го освежа.

Почти веднага след като усети непосредствената опасност за живота си, той се обади на сина си, казвайки, че „пак го е стегнало“ и го помоли „да идва бързо“, обяснявайки къде се намираме. С моя колега сновяхме около него и притичвахме до ъгъла на булеварда, ослушвайки се за познатата сирена и взирайки се в далечината в опит да разпознаем силуета на пристигащата линейка. Но тя не идваше.

Стана 23:18 часа. Преди време бях чувала уверенията на наши управници по телевизията, че Спешна помощ ще пристига в рамките на 12 минути след повикване. Вече бяха минали 15 минути и реших отново да се обадя на телефон 112, за да се поинтересувам кога лекарите ще дойдат, за да спасят човека. Мисля, че ми отговори същата служителка отпреди малко, която обясни, че не знае докъде е стигнала линейката и че отново ще сигнализира на Спешна помощ. Помолих я да направи всичко възможно и да накара лекарите да побързат, защото виковете и стоновете на таксиметровия шофьор все повече ме карат да мисля, че съвсем скоро ще получи сърдечен удар.

С всеки труден дъх, който той си поемаше, простенваше „Татко Иисусе! Моля ти се!“. В рамките на минутите, в които бяхме свидетели на неговото страдание, чухме тези думи поне няколкостотин пъти. В един момент очевидно започна да му става все по-невъзможно да си поема живителен въздух, започна да вика по-силно, вероятно мислейки, че краят е съвсем близо. Всички сме чували, че в такива моменти животът на човек минава през съзнанието му като филмова лента, спомня си всичко най-хубаво и всичко най-лошо, мисли за най-близките си хора. Тогава той ми каза със сълзи в очите, че има три деца, отново се помоли на „Татко Иисус“ да не го оставя, сподели, че дъщеря му наскоро е родила дете и че даже е дядо. Каза ми: „Направи нещо! Не издържам повече“. Какво можех да направя аз? Къде, по дяволите, беше линейката?!

В този момент (едва сега за съжаление) всъщност осъзнах, че се намираме на не повече от 2-3 километра от Окръжна болница... 2 километра ли? Къде е линейката?!

Може би часът беше 23:25, не помня точно. Вече се бях отърсила от първоначалния шок и можех да мисля малко по-трезво.

Осъзнах, че нито "Татко Иисус", нито Спешна помощ са особено близо до нас сега и че може би трябва да се справяме сами. Дойде ми идеята (и тя чак сега за съжаление), че вместо да разчитаме на линейката, мога да се опитам да подкарам таксито (независимо, че не съм особено опитен шофьор и въпреки 100-те милилитра джин, които бях изпила на срещата с приятели, предхождаща качването на таксито)... Все пак реших да се обадя отново на телефон 112, за да питам докъде е стигнала помощта, за която помолихме. Този път вдигна друг диспечер. Чух мъжки глас, набързо обясних за какво става дума, за да го въведа в ситуацията, изстрелях въпроса дали скоро можем да очакваме лекарите да дойдат. „Ако ще се забавят още, мога да се опитам сама да закарам човека до болницата, намираща се в близост“, казах аз.

Отговорът на всичко това беше: „Получили сме и сме препратили вашите сигнали – и първия, и втория, до Спешна помощ. Оттам нататък те поемат случая. Сега се обаждате, за да откажете заявката за линейка ли?“.

Моля? Не! Обаждах се, за да разбера кога ще дойде линейката, защото човекът на тротоара умира - ако щеше да се забави още дълго, щях да рискувам да го закарам с таксито му в болницата, където да получи жизнеспасяващата помощ, от която имаше нужда.

Мъжкият глас отсреща заяви спокойно: „Предали сме сигнала, не знаем дали някоя линейка пътува към вас и ако пътува – кога ще пристигне. Не знаем и дали колегите разполагат със свободен екип в настоящия момент“ - Очевидно беше възможно линейката, която толкова очаквахме, въобще да не е тръгнала към нас! - и отново ме попита: „Отказвате ли заявката, за да използвате собствен транспорт?“.

Тогава най-вероятно съм започнала да крещя от яд и нерви: „Ако ми кажете, че линейката ще дойде след 5 минути, не я отказвам. Ако ми кажете, че ще се забави 2 часа, ще я откажа разбира се!“.

За съжаление не разполагаме с такава информация... Разбирате ли, ние само предаваме сигнала на Спешна помощ, не знаем те как се справят с него“, беше отговорът.

Мъжът предложи да ме свърже с дежурния лекар (не разбрах дали става дума за този, който се предполага, че трябва да лети към нас с линейката, или някакъв друг дежурен лекар), но очевидно не успя, защото след кратко прекъсване на разговора, в което в слушалката се чуваше жизнерадостна мелодия, отново чух вече познатия ми глас.

Точните думи, които разменихме оттук нататък, ми се губят, но си спомням, че го попитах или по-скоро изразих на глас собствените си мисли за това как е възможно да няма система за вътрешно засичане и проследяване на сигналите, що за организация е тяхната, как така оставят хората да умират по тротоарите и т.н.

В крайна сметка разговорът тъкмо приключваше, а аз вече бях седнала на шофьорското място в таксито, когато... пристигна синът на шофьора. Разменихме две думи и той откара баща си към Окръжна болница....

23:32 – половин час след като таксиметровият шофьор се хвана за гърдите и започна да пъшка и стене от болка. Линейката все още я нямаше. Обадих се на 112, за да кажа: „Да, вече отказвам заявката“.

Това е краят на историята. Няма да обяснявам как се чувствах след преживяното, нито колко треперя, пишейки тези редове – това няма никакво значение.

Но като човек си задавам няколко конкретни въпроса, които от позицията на журналист ще задам на Министерството на здравеопазването, както и на координаторите (или пиарите) на центровете на телефон 112 и на Спешна помощ, а именно:

  • Колко време (минути или може би часове) отнема на една линейка, извикана чрез телефон 112 по повод съмнения за инфаркт (една от най-страшните причини за обаждане на Спешна помощ), да пристигне при болния?
  • С колко на брой линейки разполага 1,36-милионна София всяка нощ, че никоя от тях не успя да се отзове снощи на нашия сигнал? 2-3?
  • Защо няма система на координация между телефон 112 и центровете за Спешна помощ? Защо няма обратна връзка помежду им, чрез която да се поддържат информирани и хората, които имат нужда от тях?
  • Защо няма система за засичане и проследяване на движението на линейките, така че да се знае във всеки един момент коя къде се намира?
  • Защо на 2 км от Окръжна болница трябваше да чакаме 30 минути някой да дойде и да помогне на умиращия човек?

Сигурно има още много въпроси, които ще формулирам като си посъбера мислите. Всеки от моите приятели има поне една тъжна и злощастна история (от тези, които като чуем, започваме да цъкаме с език и да "чукаме на дърво" с надеждата да не ни се случва да преживяваме лично), свързана с ненавременна реакция на Спешна помощ или с неудачно оказана медицинска помощ. Сигурно и вие имате по една такава история и поне по 5 въпроса, свързани с нея...

Ще си позволя да цитирам индийския активист и борец за свобода и човешки права Махатма Ганди (може би не съвсем точно), според когото величието на една държава се измерва с отношението ѝ към най-уязвимите слоеве от обществото. Човек на прага на инфаркт, болен и страдащ, със сигурност попада в тази категория хора. Какво беше отношението, което той получи, когато имаше нужда да се възползва от грижите, които му се полагат като гражданин на България? Никакво... Е, в каква държава живеем...?

Няколко часа след тези събития, към 1:30 през нощта, се обадих на таксиметровата компания, за която работеше шофьорът, за да се поинтересувам какво се е случило с него. Диспечерката ми обясни, че не знае името му и не го познава, но че е научила от свои колеги, че той вече е настанен в Спешното отделение на Окръжна болница с диагноза "прединфарктно състояние". Най-накрая някой полагаше грижи за спасяването на живота му...

Страница на Econ.bg във Facebook

Оцени статията:
5.00/64
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари 3
Подреди по: Най-нови | Най-стари

41  Punks Punks 07.07.2012 | 12:26
Използвам да разкажа какво ми се случи на мен преди 1-2 месеца. Баба ми беше с тежка дименция и неподвижна, аз съм самичка в България, нашите са в чужбина. Наложи ни се да извикаме линейка, от хосписа в който беше настанена ...линейката закъсня НЕ един, не два ами 3 часа! Където ми съобщиха , че трябва спешно да я закарат в болница, ама да било "В****а" че видиш ли те се занимавали с подобни случаи. Към полунощ я закараха там, където й направиха снимка ( и съм благодарна, макар, че не е редно да попиташ "за к'во ми го носите този зеленчук". След известно време ми сервираха, че нямало какво да се направи, освен ако не дам съгласие да се оперира , да й се постави изкуствена става дето щяла да ми излезне само 1000 лева (на човек, който едва диша и е на тежки лекарства) чак като казах, че аз в момента не мога да взема решение и да изчакат да се свържа с родителите ми, тогава вече поставиха диагноза, че тя няма да преживее операцията и едва ли не няма какво да се направи. Поставена пред факта без телефон, без НИКОЙ да ми помогне в тези часове на нощта ми отпратиха едно "намигване" че ако кихна по 50 лева на докторката и шофьора , те ще ме закарат обратно, иначе ще остана на студа пред болницата с бабата завита в одеало. Еми платих си, нямаше друг избор...сигурно в тези ценни минути немалко хора са чули "в момента нямаме свободен екип". За което аз изключително много съжалявам и отправям мойте извинения. ЕТО това е нашата БЪРЗА ПОМОЩ.
42  Антония Радева 07.07.2012 | 12:36
За съжаление ТОВА Е БЪЛГАРИЯ...
43  nani nani 07.07.2012 | 13:46
Пак че някой е вдигнал на тези телефони. Преди почти две години няколко седмици след 2 тежки съдови операции на крака и на корема баща ми се почувства зле една вечер. Няма да навлизам в подробности, но с две думи се виждаше, че състоянието му е много влошено. 40мин двете с майка ми се побъркахме да звъним на телефоните за спешна помощ ... и 40мин НИКОЙ не ни вдигна. Бяхме звъннали и на баба ми, която също се опитваше безуспешно да се свърже с някой. В крайна сметка към 45-тата минута ни вдигнаха и след още толкова дойде и екип на Бърза помощ. Никой обаче не ни обясни на какво се дължи факта, че няма кой да отговори на тези телефони. За щастие баща ми се оправи. Но този час и половина, който изживях тогава ... не искам никога повече да го изживявам, нито аз, нито който и да е! Чувствах се адски безпомощна и нищожна - хората, които трябва да се грижат за здравето и живота ни просто не им пукаше, въобще ни ни имаха за нищо. Разбира се нито лекарите, нито диспечерите дадоха адекватно обяснение за цялата ситуация и излишното напрежение, което се създаде!
44  Tzvetelina Marchina 07.07.2012 | 14:01
Не ми трябва да имам подобна история за да ми се насълзяът очите докато я чета...осъзнавам че това не е роман, не е филм товя е безбожната истина в нашата безбожна държава...оказва се че ни е останало само една приказка"Бог високо-цар далеко", с всеки изминал ден се убеждавам че докато не ни уморят всички в тази Държава и не останат само циганите та да им гласуват по изборите няма да мирясат. Ако не се грижим един за друг сами, няма кои да ни помогне...остава ни само да чукаме на дърво и да се молим да не ни се случва!!!
45  Bojidar-Mateo Benev 07.07.2012 | 14:42
ehoo,ti v koi svqt jivee6??????!!!!!!!tova koeto govori6 NE e normalno!!!!!!!!
46  Daniel Gerdjikov 07.07.2012 | 15:30
На всички въпроси отговорът е един - Защото живеем в България...
47  Cuneyt Yakup 07.07.2012 | 17:27
Преди 2 дена племеницата ми на 5 годиники се задави и когато звънях на 112 ме държаха 18 минути на линия и ми задаваха много не свързани въпроси че някой от тях бяха на език който само лекър може да отговори и отговора от тяхна страна беше доведете я вие в спещнапомошт!!! А ние тогава бяхме на 30 километра от най близкото здравно звено!!!! всички вън от 112. много съм им ядосан.
48  Mariana Kosinkova 07.07.2012 | 17:36
А КОЙ ЩЕ ПРОВЕРИ СЛУЧАЯ И ЩЕ ГИ НАКАЖЕ?????????????????ЩЕ ИМА ЛИ НЯКОГА ПРОВЕРКИ И НАКАЗАНИЯ!????
49  Cuneyt Yakup 07.07.2012 | 17:37
Преди 2 дена племеницата ми на 5 годиники се задави и когато звънях на 112 ме държаха 18 минути на линия и ми задаваха много не свързани въпроси че някой от тях бяха на език който само лекър може да отговори и отговора от тяхна страна беше доведете я вие в спещнапомошт!!! А ние тогава бяхме на 30 километра от най близкото здравно звено!!!! всички вън от 112. много съм им ядосан.
50  Ivan Ivanov 07.07.2012 | 17:39
не искам да бъда ,но с удоволствие дори ина ум ще спомена майките дори всичките роднини на нашите управници,на нашето здравеопазване на цялата наша система и макар да прозвучи твърде гадно и не човечно им пожелавам да им се случи същото или на некой техен близък за да разберат и видят за какво става на въпрос и най накрая мамка му малката ни държавица да започне да живее нормален истински живот.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...