НАРЕДБА № 16 ОТ 20 МАЙ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА БЕЗВЪЗМЕЗДНА ФИНАНСОВА ПОМОЩ ПО МЯРКА..

Министерство на земеделието и храните

Държавен вестник брой: 42

Година: 2009

Орган на издаване: Министерство на земеделието и храните

Дата на обнародване: 06.07.2009

НАРЕДБА № 16 ОТ 20 МАЙ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА БЕЗВЪЗМЕЗДНА ФИНАНСОВА ПОМОЩ ПО МЯРКА 3.1. "КОЛЕКТИВНИ ДЕЙНОСТИ" ПО ПРИОРИТЕТНА ОС № 3 "МЕРКИ ОТ ОБЩ ИНТЕРЕС" ПО ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕКТОР "РИБАРСТВО" НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, ФИНАНСИРАНА ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ ФОНД ПО РИБАРСТВО ЗА ПЕРИОДА 2007 - 2013 Г.

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ


Чл. 1. С тази наредба се уреждат условията и редът за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 3.1. "Колективни дейности" по приоритетна ос № 3 "Мерки от общ интерес" по Оперативна програма за развитие на сектор "Рибарство" (2007 - 2013) на Република България (ОПРСР), финансирана от Европейския фонд по рибарство (ЕФР).
 
Чл. 2. Подпомагат се проекти, които допринасят за постигане на една или повече от целите на мярката, както следва:
1. допринасят устойчиво за по-доброто управление или опазване на ресурсите;
2. насърчават селективни методи за риболов или уреди и допринасят за намаляване на прилова;
3. водят до отстраняване на изгубени риболовни уреди от морското дъно;
4. водят до подобряване на работните условия и безопасността;
5. допринасят за прозрачността на продуктите от риболов и аквакултура, включително и за възможността за проследяване;
6. подобряват качеството и безопасността на храните;
7. развиват, преструктурират или подобряват обектите за производство на аквакултура;
8. се отнасят до инвестиции в оборудване за производство, преработка или пласмент и прилежащата инфраструктура, вкл. и третиране на отпадъци;
9. усъвършенстване на професионалните умения или разработване на нови методи и средства за обучение;
10. насърчаване партньорството между учените и заетите в сектор "Рибарство";
11. допринасят за работа в мрежа и обмен на опит и добри практики между организациите с цел създаване на равни възможности за мъжете и жените и за останалите участници в сектора;
12. допринасят за целите на дребномащабния крайбрежен риболов;
13. подобряват управлението и контрола върху условията на достъп до риболовните райони, по-специално чрез изготвяне на местни планове за управление;
14. създаване на организации за производителите, тяхното преструктуриране и изпълнението на техните планове за подобряване на качеството;
15. извършване на проучвания, свързани с насърчаване на партньорството в сектор "Рибарство" с трети страни.

Чл. 3. Безвъзмездната финансова помощ по тази наредба се предоставя при спазване изискванията на Регламент на Съвета (ЕO) № 1198/2006 от 27 юли 2006 г. за Европейския фонд по рибарство (ОВ, 15.08.2006, L 223), публикуван на български език в Специално издание 2007 г. на Официален вестник, глава 04 - Рибарство, том 09, стр. 224, и на Регламент на Комисията (ЕO) № 498/2007 от 26 март 2007 г. (ОВ, 10.05.2007, L 120) за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент на Съвета (ЕO) № 1198/2006.

Чл. 4.
(1) За всяка мярка от приоритетна ос № 3 "Мерки от общ интерес" се кандидатства с отделен проект.
(2) За финансово подпомагане по реда на тази наредба с нов проект се кандидатства след извършване на окончателно плащане по предходен проект.
(3) Кандидатите за финансово подпомагане могат да кандидатстват едновременно по повече от една мярка от приоритетна ос № 3 с отделни проекти съгласно условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по съответните наредби за прилагане на ОПРСР.

Глава втора
УСЛОВИЯ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА БЕЗВЪЗМЕЗДНА ФИНАНСОВА ПОМОЩ

Раздел I
Обхват на дейностите и допустими сектори

 
Чл. 5. Безвъзмездна финансова помощ сe предоставя за проекти, насочени към подобряване структурирането на сектора и прилагането на колективни дейности, по следните сектори, посочени в заявлението за кандидатстване съгласно приложение № 1:
1. сектор 01: Създаване на организации на производителите в сектор "Рибарство";
2. сектор 02: Преструктуриране на признати организации на производители в сектор "Рибарство";
3. сектор 03: Прилагане на планове за подобряване на качеството на продуктите, произвеждани от организации на производителите;
4. сектор 04: Провеждане на обучения, свързани с рибарството или развитие на нови методи и средства за обучение в областта на рибарството;
5. сектор 05: Създаване на партньорства между учени и заетите в сектор "Рибарство";
6. сектор 06: Създаване на мрежа и обмен на опит и добри практики сред организациите, насърчаващи равните възможности между мъжете и жените и между останалите заинтересовани страни в сектор "Рибарство";
7. сектор 07: Други дейности.

Раздел II
Финансови условия


Чл. 6. Безвъзмездната финансова помощ се предоставя в рамките на наличния бюджет въз основа на финансовото разпределение, посочено в глава 7 на ОПРСР.

Чл. 7.
(1) Безвъзмездната финансова помощ е в размер до 100% от размера на одобрените и реално извършени дейности на проекта, от които 75% се осигуряват от ЕФР и 25% - от държавния бюджет на Република България.
(2) Размерът на безвъзмездната финансова помощ за сектори 01, 02 и 03 е намаляващ, както следва:
1. за първата година - 100% от одобрените и реално извършени дейности на проекта;
2. за втората година - 80% от одобрените и реално извършени дейности на проекта;
3. за третата година - 60% от одобрените и реално извършени дейности на проекта.
(3) Максималният размер на безвъзмездната финансова помощ за един проект не може да надвишава левовата равностойност на 350 000 евро.
(4) Намаляване на максималния размер на безвъзмездната финансова помощ по ал. 3 се допуска само при условията по чл. 28.
(5) Минималният размер на безвъзмездната финансова помощ за един проект не може да бъде по-малък от левовата равностойност на 10 000 евро.
(6) Максималният размер на разходите, свързани с възнаграждения и заплати по реда на чл. 21, ал. 2, т. 2, ал. 3, т. 2 и ал. 4, т. 2, не трябва да надвишава размера на една средна месечна работна заплата, обявена от Националния статистически институт за икономическата дейност "Селско, ловно, горско и рибно стопанство" към датата на кандидатстване.

Чл. 8.
(1) Плащанията по проект могат да бъдат авансови, междинни и окончателни.
(2) Авансово плащане се допуска при условията и по реда на чл. 31 и 32.
(3) Междинно плащане се допуска при условията и по реда по чл. 33 и 34.

Чл. 9. Кандидатът не се подпомага по реда на тази наредба, в случай че за същата инвестиция е одобрен за подпомагане и/или е получил безвъзмездна финансова помощ от националния бюджет и/или от други програми на Общността.

Раздел III
Изисквания към кандидатите

 
Чл. 10. За безвъзмездна финансова помощ могат да кандидатстват:
1. юридически лица, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел;
2. организации на производители на риба и други водни организми в сектор "Рибарство";
3. браншови организации в сектор "Рибарство";
4. юридически лица, регистрирани по Търговския закон или Закона за кооперациите;
5. научни и учебни организации;
6. пазар на производителите.

Чл. 11.
(1) Кандидатите по чл. 10 трябва да отговарят на следните изисквания:
1. да нямат изискуеми и ликвидни публични задължения към държавата;
2. да нямат изискуеми и ликвидни задължения към Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) и Държавен фонд "Земеделие" (ДФЗ);
3. членовете на управителните органи на юридическите лица не са осъждани с влязла в сила присъда за престъпления против собствеността или стопанството, освен ако не са реабилитирани и не са лишавани от правото да упражняват търговска дейност или да заемат ръководна, отчетна или материалноотговорна длъжност.
(2) Кандидатите по чл. 10, т. 2 и 3 трябва да отговарят на следните изисквания:
1. да са признати като организации на производители на риба и други водни организми съгласно чл. 10 ЗРА;
2. членовете й да произвеждат, преработват или продават не по-малко от 7 % от продукцията от риболов и аквакултура за страната за предходната календарна година.
(3) Кандидатите по чл. 10, т. 4 трябва да отговарят и на следните изисквания:
1. да не са обявени в несъстоятелност или да са в открито производство по несъстоятелност;
2. да не са в производство по ликвидация;
3. да са вписани в Търговския регистър към Агенцията по вписванията.
(4) Кандидатите по чл. 10, т. 6 трябва да са регистрирани по реда на чл. 14, ал. 5 от Закона за стоковите борси и тържищата.
(5) Кандидатите за сектор 03 трябва да са специално признати съгласно чл. 12 от Регламент (ЕО) № 104/2000.
(6) Кандидатите по сектор 04 трябва да издават на участниците в обучението документ, удостоверяващ завършен пълен цикъл на обучение. Курсовете за специална и за допълнителна подготовка се организират и провеждат от учебни заведения и центрове за професионално обучение и квалификация, акредитирани или лицензирани по Закона за висшето образование, Закона за професионалното образование и обучение или Закона за народната просвета.
(7) Не се предоставя безвъзмездна финансова помощ от ЕФР на кандидати, които:
1. са били или в момента се намират в процедура по възстановяване на отпусната безвъзмездна финансова помощ в резултат на нарушение на задължение по чл. 43;
2. са представили документи с невярно съдържание при осигуряване на информация, поискана от ИАРА, или не предоставят тази информация.

Чл. 12.
(1) Кандидатите са длъжни да представят проектна обосновка, доказваща целесъобразността на проекта.
(2) В случаите на подпомагане за строително-монтажни работи (СМР) проектната обосновка по ал. 1 се изготвя за период не по-малък от 10 години.
(3) Когато в проекта се предвиждат СМР, кандидатът представя технически проект и/или разрешение за строеж в съответствие със Закона за устройство на територията.

Чл. 13. Не се предоставя безвъзмездна финансова помощ от ЕФР на кандидати, които са били или в момента се намират в процедура по възстановяване на отпусната безвъзмездна финансова помощ в резултат на нарушение на задължение по чл. 43.

Раздел IV
Изисквания към проектите


Чл. 14. Инвестициите по реда на тази наредба се реализират на територията на Република България.
 
Чл. 15. Подпомагат се проекти, които:
1. отговарят на целите на мярката по чл. 2;
2. са от общ интерес за кандидатите по чл. 10;
3. осигуряват достъп към резултатите от проекта за заетите в сектора при еднакви условия;
4. са насочени към подобряването на предлаганите услуги.

Чл. 16.
(1) За кандидати по сектор 02 преструктурирането обхваща случаи, когато организацията на производителите претърпи значителни промени като членство, предлагани продукти, обем на продукцията и т. н.
(2) Дейностите по ал. 1 не трябва да водят до създаването на нова организация на производителите и нейното признаване по реда на Регламент (ЕО) 104/2000.
(3) За кандидатстване по реда на сектор 02 организацията на производителите представят оперативна програма и утвърден правилник на организацията на производителите, отговарящи на изискванията на Наредба № 41 от 2006 г.
(4) Разходите за заплати по реда на чл. 21, ал. 3, т. 2 са допустими само за персонала, който е допълнително нает спрямо обичайния състав на организацията на производителите.

Чл. 17.
(1) За кандидати по сектор 03 предложеният план за подобряване на качеството трябва да е получил одобрението на министъра на земеделието и храните.
(2) Планът за подобряване на качеството следва да обхваща всички фази на производството и реализацията на продуктите.
(3) Планът задължително включва:
1. значително подобряване на качеството на продуктите по време на улова, разтоварването, манипулирането, транспортирането и пускането им на пазара;
2. оптимално подобрение на качеството на продуктите по време на отглеждането;
3. прилагане на подходящите техники и технологични умения;
4. описание на планираните мерки, включително и подготвителни проучвания, обучение и инвестиции.
(4) Представеният от организацията на производителите план за подобряване качеството на продуктите се препраща на Европейската комисия. Този план не може да бъде одобрен от министъра на земеделието и храните, преди да бъде изпратен на Комисията и в срок 60 дни след това, през който период Комисията може да изиска внасянето на изменения или да откаже одобрението на съответния план.
(5) Разходите за заплати по реда на чл. 21, ал. 4, т. 2 са допустими само за персонала, който е допълнително нает спрямо обичайния състав на организацията на производителите.

Чл. 18. За кандидати по сектор 04 допустими за финансиране са дейности извън обхвата на нормативно определената задължителна, задължителноизбираема и свободноизбираема подготовка и които не се финансират от държавния и от общинските бюджети.

Чл. 19.
(1) Безвъзмездна финансова помощ се предоставя и за дейности, допустими за финансиране по приоритетна ос 1 и приоритетна ос 2 от ОПРСР.
(2) Дейностите по ал. 1 се прилагат по реда на тази наредба, в случай че се осъществяват колективно от кандидатите и са в техен общ интерес. В случаите, когато безвъзмездна финансова помощ се отпуска за мерки, идентични с тези от приоритетна ос 1 и приоритетна ос 2 на ЕФР, се зачитат условията за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по наредбите за мерките от приоритетна ос 1 и приоритетна ос 2, като се спазват разпоредбите по тази наредба.
(3) Дейностите, свързани с реалното подобряване на управлението и контрола върху условията на достъп до риболовните райони, се подпомагат по приоритетна ос 1, с изключение на разходите по чл. 21, ал. 5, т. 1.
(4) При отпускане на безвъзмездна финансова помощ за дейностите по чл. 21, ал. 5, т. 1 се спазват разпоредбите на раздел II от Регламент (ЕО) 2371/2002.
(5) За проекти, изпълнявани върху имот, който не е собственост на кандидата, кандидатът за финансово подпомагане представя:
1. документ за учредено право на строеж върху имота за срок не по-малко от 5 години към датата на кандидатстване за разходи, предвиждащи СМР или,
2. представи документ за ползване върху имота за срок не по-малък от 5 години към датата на кандидатстване.

Чл. 20. За всеки проект кандидатите представят заявление за кандидатстване по образец съгласно приложение № 1.

Раздел V
Допустимост на дейностите и разходите

 
Чл. 21. (1) Допустими за финансиране са дейностите по сектори, посочени в заявлението за кандидатстване съгласно приложение № 1.
(2) Допустими за финансиране по сектор 01 са следните административни разходи, действително направени от организацията на производители по създаването и функционирането й:
1. свързани с подготвителната работа по учредяването на организацията и изготвянето или на учредителния акт и устава;
2. за персонал (възнаграждения и заплати, разходи за обучение, разходи за командировки) и такси за технически услуги и консултации;
3. за кореспонденция и телекомуникации;
4. за закупуване на офис оборудване или разходи за лизинг на такъв вид оборудване;
5. за поддръжка и експлоатация на едно от наличните превозни средства, собственост на организацията на производителите, използвани за превоз на персонала на организацията;
6. за наем, които са били действително заплатени, както и други разходи и такси, произтекли от обитаването на помещенията, използвани за административното функциониране на организацията на производители;
7. по застраховки, свързани с транспортните средства на персонала и административни сгради и съдържащото се в тях оборудване.
(3) Допустими за финансиране по сектор 02 са следните административни разходи, действително направени от организацията на производители по нейното функциониране:
1. свързани с изменението на учредителния акт и устава;
2. за персонал (възнаграждения и заплати, разходи за обучение, разходи за командировки) и такси за проучвания, технически услуги и консултации;
3. за кореспонденция и телекомуникации;
4. за закупуване на офис оборудване или разходи за лизинг на такъв вид оборудване;
5. за поддръжка и експлоатация на едно от наличните превозни средства, собственост на организацията на производителите, използвани за превоз на персонала на организацията;
6. за наем, които са били действително заплатени, както и други разходи и такси, произтекли от обитаването на помещенията, използвани за административното функциониране на организацията на производители;
7. по застраховки, свързани с транспортните средства на персонала и административни сгради и съдържащото се в тях оборудване.
(4) Допустими за финансиране по сектор 03 са следните административни разходи, действително направени от организацията на производители по изготвянето и изпълнението на плана за подобряване на качеството:
1. във връзка с предварителните проучвания, изготвянето и изменението на плана;
2. за персонал (възнаграждения и заплати, разходи за обучение, разходи за командировки) и такси за технически услуги и консултации;
3. за кореспонденция и телекомуникации;
4. за закупуване на офис оборудване или разходи за лизинг на такъв вид оборудване;
5. по издаването на информационни материали, касаещи техническите средства и умения за подобряване на качеството на продуктите, разпространявани сред членовете на организацията на производителите;
6. по провеждането на контролни проверки за изпълнение на мерките за прилагане на плана за подобряване на качеството на продуктите от страна на членовете на организацията на производителите.
(5) Допустими за финансиране по сектор 07 са колективно извършените разходи от кандидатите по чл. 10:
1. за проучвания, срещи и консултации, свързани с изготвяне на местни планове за управление, които подобряват управлението и контрола върху условията на достъп до риболовните райони;
2. за провеждане на кампании за събиране на потънали риболовни приспособления;
3. за приложими проучвания, отнасящи се до осъществяването на сътрудничество в областта на рибарството с трети страни.
(6) Допустими разходи по всички останали сектори са разходите, съответстващи на принципите на общата политика по рибарство на ЕС и на изискванията по чл. 15.
(7) Допустими са разходите, свързани със:
1. закупуване на ноу-хау, патентни права и лицензи, необходими за изготвяне и изпълнение на проекта;
2. предварителни разходи, свързани с подготовката на проекта, оценки, прединвестиционно проучване, анализи, изготвяне на технически проект, хонорари за правни услуги, архитекти, инженери, свързани пряко с дейността на инвестицията в размер до 5% от размера на одобрените и реално извършени дейности по проекта, но не повече от левовата равностойност на 35 000 евро;
3. закупуване на земя, която има пряка връзка с дейностите по проекта и е в размер до 10% от общите допустими разходи по проекта.
(8) Разходите по ал. 7 са допустими, ако са извършени през периода 1.I.2007 г. - 31.XII.2015 г.
(9) Всички останали разходи са допустими, ако са извършени след подписването на договора по чл. 27, ал. 2.

Чл. 22. Не се предоставя безвъзмездна финансова помощ за:
1. закупуване на земя и съществуващи сгради, чиято стойност е по-голяма от 10% от общите допустими разходи по проекта и няма пряка връзка с дейността на проекта;
2. данък добавена стойност (ДДС), който подлежи на възстановяване;
3. разходи за изграждане на жилищни помещения и на сгради, несвързани с пряката дейност на проекта;
4. прехвърляне на участия в търговски дружества;
5. лизинг извън рамките на срока на изпълнение на проектите и остатъчна стойност, която не става притежание на ползвателя на помощта;
6. финансови задължения, включително лихви по заеми и лихви по лизинг;
7. банкови такси и разходи, свързани с гаранции и други подобни на тях;
8. инвестиции, които не са свързани с дейността на финансирания проект;
9. частта от предварителните разходи, свързани с подготовката на проекта, оценки, прединвестиционно проучване, анализи, изготвяне на технически проект, хонорари за правни услуги, архитекти, инженери, свързани пряко с дейността на инвестицията, които са на стойност над 5% от общата стойност на допустимите разходи по проекта или надвишават левовата равностойност на 35 000 евро;
10. инвестиции, свързани с търговия на дребно;
11. закупуването на техника и оборудване втора употреба;
12. закупуване на транспортни средства;
13. прилежаща инфраструктура, която няма пряка връзка с дейността на проекта;
14. инвестиции във възобновяеми енергийни източници (ВЕИ);
15. специфични недопустими разходи, съгласно приложимото национално законодателство;
16. доставка и/или услуга, чиято стойност възлиза на сума, по-голяма от левовата равностойност на 15 000 евро, за която кандидатът не е получил най-малко две независими и съпоставими оферти от доставчици, оригиналите от които са приложени към заявлението за кандидатстване с изключение на разходите по чл. 21, ал. 7; за недопустими се считат оферти, които не съдържат следните реквизити: срок на валидност на офертата, дата на офертата, подпис и печат на оферента;
17. плащане в натура;
18. данъци, мита и вносни такси;
19. изследователски риболов.

Чл. 23. Всяка печалба, получена като резултат от реализацията на проект по реда на тази наредба, се приспада от нивото на отпуснатата безвъзмездна финансова помощ по проекта.

Глава трета
РЕД ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА БЕЗВЪЗМЕЗДНА ФИНАНСОВА ПОМОЩ

Раздел I
Ред за кандидатстване и процедура за одобряване на проектите


Чл. 24.
(1) Започването и приключването на приема на заявления за кандидатстване се определят със заповеди на изпълнителния директор на ИАРА.
(2) Заповедите по ал. 1 се обявяват 15 работни дни преди датата на започване и 20 работни дни преди датата на приключване приема на заявления за кандидатстване на електронните страници на ИАРА, на Министерството на земеделието и храните и на Държавен фонд "Земеделие", както и на общодостъпно място в ИАРА и териториалните звена (ТЗ) на ИАРА.

Чл. 25.
(1) Кандидатите подават заявление по образец съгласно приложение № 1 в ИАРА - София.
(2) Заявлението за кандидатстване се подава лично от кандидата или от упълномощен от него представител, който представя изрично нотариално заверено пълномощно за кандидатстване пред ИАРА за безвъзмездна финансова помощ от ЕФР.
(3) Заявлението за кандидатстване и всички придружаващи го документи отговарят на следните изисквания:
1. представят се в оригинал, нотариално заверено копие или копие, заверено от кандидата, подредени по реда съгласно приложение № 1; в случай на представяне на заверени от кандидата или от упълномощено от него лице копия на документи техните оригинали се представят за преглед от служител на ИАРА;
2. представят се на български език; в случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той се придружава с превод на български език, извършен в съответствие с Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа и Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове.
(4) При подаване на документите в ИАРА в присъствието на кандидата се извършва опис на приложените документи към заявлението за кандидатстване.
(5) При непълнота на документите съгласно приложение № 1 ИАРА връща заявлението на кандидата за отстраняване на непълнотите, който може да ги отстрани в срок 14 дни.
(6) В случаите по ал. 5 заявлението за кандидатстване в представения вид може да бъде прието в ИАРА, ако кандидатът писмено декларира, че е запознат с резултата от проверката и изрично изрази желанието си то да бъде прието.
(7) При приемане на заявлението служителят издава входящ номер на заявлението за кандидатстване.
 
Чл. 26.
(1) В срок до 3 месеца от регистрирането на заявлението за кандидатстване съответните служители на ИАРА:
1. извършват административни проверки на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявлението за кандидатстване;
2. извършват проверка на място;
3. одобряват или отхвърлят заявлението за кандидатстване на база съответствието на заявлението със:
а) целите, дейностите и изискванията по тази наредба и критериите за приоритизация на проектите в условията на ограничен бюджет (приложение № 2), приети от комитета за наблюдение на ОПРСР;
б) гарантирания бюджет съгласно чл. 28.
(2) В случаите на нередовност на документите или непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти ИАРА писмено уведомява кандидата, който в срок до 10 работни дни може да отстрани посочените нередовности, непълноти или неясноти, включително чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, както и документи, извън посочените съгласно приложение № 1, свързани с одобрението на заявлението за кандидатстване.
(3) В случай че по даден проект е необходимо експертно становище на друг орган или институция или е изпратено писмо за отстраняване на нередовност, срокът по ал. 1 спира да тече до получаване на отговор, но не повече от един месец от датата на получаване на искането от съответния орган или институция.
(4) При установяване на недопустимост на кандидата или проекта изпълнителният директор на ИАРА изпраща на кандидата мотивиран писмен отказ.
(5) Проектите с положителен резултат от извършените проверки се разглеждат от експертна комисия за оценка на проектите (ЕКОП), която се назначава от изпълнителния директор на ИАРА.
(6) При необходимост в състава на ЕКОП могат да бъдат включвани и външни експерти.
(7) Експертна комисия за оценка на проектите изразява писмено становище пред изпълнителния директор на ИАРА за одобрение или отхвърляне на проекта.
 
Чл. 27.
(1) Изпълнителният директор на ИАРА със заповед одобрява/отхвърля проекта, за което писмено уведомява кандидата.
(2) В срок до 10 работни дни от получаване на писменото уведомление за одобрение на проекта кандидатът или упълномощено от него лице с изрично нотариално заверено пълномощно се явява за подписване на договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
(3) Договорът се подписва от изпълнителния директор на ИАРА и кандидата в три еднообразни екземпляра.
(4) При неявяване или неподписване на договора в определения срок кандидатът губи право на получаване на безвъзмездна финансова помощ по одобрения проект и може да кандидатства отново за същата инвестиция по реда на тази наредба.
 
Чл. 28. (1) Когато сумата на безвъзмездната финансова помощ за допустимите разходи по одобрените проекти надхвърли 90% от определения бюджет по мярката, проектите се класират съгласно критериите за избор на проекти в условията на ограничен бюджет по приложение № 2, приети от комитета за наблюдение на ОПРСР, и се одобряват в низходящ ред.
(2) За класираните по реда на ал. 1 проекти с еднакъв брой точки, за които е установен недостиг на средства, се извършва допълнително класиране по реда на приемането на заявленията за кандидатстване.

Раздел II
Възлагане на одобрените дейности


Чл. 29.
(1) За възлагане и изпълнение на одобрените дейности, които са обект на обществена поръчка, се провежда процедура за възлагане на обществена поръчка в съответствие със Закона за обществените поръчки (ЗОП), Правилника за прилагане на ЗОП, Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки и вътрешни правила за работа на съответния ползвател на помощта. В състава на комисията за провеждане на процедура за обществената поръчка като наблюдател задължително се включва представител на ИАРА.
(2) Оригинал от всеки договор за изпълнение на обществената поръчка, както и заверени копия от решението, обявлението и документацията за обществената поръчка, се предоставят от ползвателя на помощта на ИАРА и на РА в срок до 5 работни дни от сключване на договора.
(3) В срок до 10 работни дни от сключване на договора за изпълнение на обществената поръчка кандидатът или упълномощено от него лице с изрично пълномощно се явява в ИАРА за подписване на анекс към договора по чл. 27, ал. 2. В анекса се определя окончателният размер на безвъзмездната финансова помощ в зависимост от стойността на договора за изпълнение на обществената поръчка.

Глава четвърта
ИЗПЛАЩАНЕ НА БЕЗВЪЗМЕЗДНАТА ФИНАНСОВА ПОМОЩ И КОНТРОЛ ВЪРХУ ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРОЕКТИТЕ


Чл. 30.
(1) Безвъзмездната финансова помощ се изплаща след извършване на цялата инвестиция.
(2) Плащане преди завършване на цялата инвестиция е допустимо при спазване на разпоредбите по чл. 31, 32 и 33.
 
Чл. 31.
(1) Авансово плащане се извършва, при условие че е предвидено в договора по чл. 27, ал. 2.
(2) Авансовото плащане е в размер до 20% от стойността на одобрената безвъзмездна финансова помощ.
(3) Авансово плащане се допуска, при условие че неговият размер надвишава левовата равностойност на 2000 евро.
(4) Авансово плащане може да бъде заявено не по-късно от три месеца от датата на подписване на договора по чл. 27, ал. 2.
(5) В случаите на авансово плащане се представя неотменима банкова гаранция в полза на РА в размер 110% от стойността на авансовото плащане.
(6) Срокът на валидност на банковата гаранция по ал. 5 трябва да покрива срока на договора по чл. 27, ал. 2, удължен с 6 месеца.
(7) Банковата гаранция по ал. 5 се освобождава, когато РА установи, че сумата на одобрените за плащане разходи, съответстваща на безвъзмездната финансова помощ, свързана с инвестицията, надхвърля сумата на аванса.
 
Чл. 32.
(1) При кандидатстване за авансово плащане ползвателят на помощта подава заявка за авансово плащане по образец, утвърден от изпълнителния директор на РА в регионалните разплащателни агенции на РА (РРА - РА) по място на извършване на инвестицията, като прилага документите съгласно заявка за авансово плащане (приложение № 3).
(2) Заявката за авансово плащане се подава не по-рано от 10 работни дни от подписване на договора по чл. 27, ал. 2.
(3) Регионалната разплащателна агенция на РА извършва преглед на документите в присъствието на ползвателя на помощта.
(4) При непредставяне или нередовност на документите по ал. 1 РРА - РА връща документите на ползвателя на помощта заедно с писмено изложение на липсите и нередовностите.
(5) След отстраняване на констатираните пропуски по ал. 4 ползвателят на помощта има право в рамките на срока по чл. 32, ал. 2 отново да подаде заявка за авансово плащане.
(6) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава номер на заявката.
(7) В срок 25 работни дни от регистриране на заявката за авансово плащане РА изплаща одобрената сума или със заповед на изпълнителния директор на РА мотивирано отказва авансовото плащане.
 
Чл. 33.
(1) Междинно плащане е допустимо не повече от един път за периода на изпълнение на проекта и при условие че е предвидено в договора по чл. 27, ал. 2.
(2) Междинно плащане може да бъде извършено само след завършване на обособена част от инвестицията, заложена като такива в договора по чл. 27, ал. 2.
(3) Междинно плащане е допустимо за одобрена обособена част от инвестицията, при условие че неговият размер надвишава левовата равностойност на 3000 евро.
(4) Междинно плащане може да бъде заявено не по-късно от 6 месеца преди изтичане на крайния срок за извършване на инвестицията в договора по чл. 27, ал. 2.
 
Чл. 34.
(1) При кандидатстване за междинно или окончателно плащане ползвателят на помощта подава заявка за плащане (по образец), утвърден от изпълнителния директор на РА
в РРА - РА по място на извършване на проекта и прилага документите съгласно заявка за плащане (приложение № 4).
(2) Заявка за окончателно плащане се подава след извършване на инвестицията, но не по-късно от 15 работни дни от изтичане на срока за извършване на инвестицията, посочен в договора по чл. 27, ал. 2.
(3) Документите по ал. 1 се представят в оригинал, нотариално заверено копие или копие, заверено от ползвателя. В случай на представяне на заверени от ползвателя на помощта копия на документи техните оригинали се осигуряват за преглед от служителите на РА.
(4) Регионалната разплащателна агенция на РА извършва преглед на документите по ал. 1 в присъствието на законен представител или пълномощник на ползвателя на помощта.
(5) Документите по ал. 1 се представят на български език. В случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той се придружава с превод на български език, извършен в съответствие с Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа и Конвенцията за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове.
(6) При непредставяне или нередовност на документите по ал. 1 РРА - РА връща документите на ползвателя на помощта заедно с копие от контролен лист за извършена проверка, от който са видни липсите и нередовностите.
(7) След отстраняване на нередовностите ползвателят на помощта има право в рамките на срока по ал. 2 отново да подаде заявка за плащане.
(8) След приемане на документите за плащане ползвателят на помощта получава номер на заявката.
 
Чл. 35.
(1) В срок до 3 месеца от регистриране на заявката за плащане заедно с всички необходими документи, доказващи извършените инвестиции по проекта, РА:
1. извършва административни проверки на представените документи, заявените данни и други обстоятелства, свързани със заявката за плащане;
2. назначава извършването на проверка на място за установяване на фактическото съответствие с представените документи;
3. одобрява или мотивирано отказва със заповед на изпълнителния директор на РА изплащането на безвъзмездната финансова помощ след извършен анализ за установяване на фактическо съответствие и съответствие по документи между одобрения инвестиционен проект и извършената инвестиция;
4. изплаща безвъзмездната финансова помощ на ползвателя на помощта;
5. изпраща уведомително писмо на ползвателя на помощта за извършеното плащане.
(2) В случай на нередовност на документите по ал. 1 или непълнота и неяснота в заявените данни и посочените факти ЦУ на РА писмено уведомява ползвателя на помощта, който в срок до 10 работни дни от деня на уведомлението може да отстрани констатираните нередовности, непълноти и/или неясноти чрез представяне на допълнителни и/или нови документи, извън посочените съгласно приложение № 4.
(3) Срокът по ал. 1 може да бъде удължен в следните случаи:
1. когато е изпратено писмо за отстраняване на нередовности - със срока за получаване на отговор;
2. със заповед на изпълнителния директор на РА, в случай че по даден проект е необходимо становище на други органи или институции, както и в случаите, когато в резултат от дейностите по ал. 1 са събрани документи и/или информация, които създават съмнение за нередност.

Чл. 36.
(1) Изпълнителният директор на РА може да откаже изплащането на част или на цялата помощ, когато:
1. при проверките по чл. 35, ал. 1, т. 1 и 2 установи нередовност на документите или непълнота или неяснота на заявените данни и посочените факти;
2. установи несъответствие между одобрените и фактически извършените инвестиции;
3. ползвателят на помощта не отстрани нередовностите, непълнотите и пропуските в срока по чл. 35, ал. 2;
4. установи, че са извършени недопустими разходи.
(2) Отказът за плащане подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред министъра на земеделието и храните.

Чл. 37. В случаите, когато е отказано изплащане на безвъзмездната финансова помощ, ползвателят на помощта не може да подаде друга заявка за плащане по същата инвестиция.

Глава пета
ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ПРОЕКТИТЕ И КОНТРОЛ

 
Чл. 38.
(1) Одобреният проект се изпълнява в срок до 36 месеца.
(2) Срокът за изпълнение на проектите по сектори 01, 02 и 03 започва да тече от:
1. датата на признаване по реда на Наредба № 41 от 2006 г. - за сектор 01;
2. датата на решението за преструктуриране - за сектор 02;
3. датата на получаване на специално признаване по реда на чл. 12 от Регламент (ЕО) № 104/2000 - за сектор 03.
(3) За всички останали случаи срокът за изпълнение на проекта започва да тече от датата на подписване на договора по чл. 27, ал. 2.

Чл. 39. Ползвателят на помощта е отговорен за изпълнението на одобрения проект съгласно договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, общите условия по тази наредба и приложимото национално и общностно законодателство.

Чл. 40. Ползвателят на помощта е длъжен да изпълни проекта съобразно описанието на проекта, съдържащо се в Проектната обосновка, и предвидените в него цели.

Чл. 41.
(1) В случай на необходимост от извършване на промени в изпълнението на проекта ползвателят на помощта представя в ИАРА искане за изменение и/или допълнение на договора по чл. 27, ал. 2 с приложени документи, обосноваващи искането.
(2) Заявленията се разглеждат по реда на постъпването им в ИАРА. Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури може да поиска допълнителни уточняващи документи, както и да извърши проверка на място при необходимост.
(3) Не се приемат предложения за изменение и допълнение на договора по чл. 27, ал. 2, които водят до увеличаване на размера на одобрената безвъзмездна финансова помощ, до промяна предназначението на одобрения проект или до увеличаване на срока за изпълнение на проекта, надхвърлящ максималния срок, определен в чл. 38, ал. 1.
(4) В срок до един месец изпълнителният директор на ИАРА одобрява или мотивирано отказва заявлението за изменение и допълнение на договора по чл. 27, ал. 2, за което се съобщава по реда на АПК.
(5) В срок до 10 работни дни от получаване на съобщението за одобрение на промяната ползвателят е длъжен да се яви в ИАРА за подписване на анекс към договора по чл. 27, ал. 2.
(6) Анексът по ал. 5 се подписва по реда на чл. 27.

Чл. 42. Най-късно до края на изпълнението на проекта ползвателят на помощта отговаря на всички задължителни изисквания, отнасящи се до изпълнението на одобрените дейности по проекта.
 
Чл. 43. За период 5 години от датата на сключване на договора по чл. 27, ал. 2 ползвателят на безвъзмездната финансова помощ е длъжен:
1. да използва придобитите въз основа на одобрения проект активи по предназначение;
2. да не продава, дарява, преотстъпва ползването на активите - предмет на подпомагане, под каквато и да е форма с изключение на случаите, когато това се изисква по закон;
3. да не променя местоположението на подпомогнатата дейност;
4. да съхранява всички оригинални документи, свързани с инвестицията, които не са предоставени при подаване на заявлението за кандидатстване или заявката за плащане;
5. за проекти, надвишаващи левовата равностойност на 50 000 евро, в шестмесечен срок след окончателното изплащане на безвъзмездната финансова помощ да постави на видно място на обекта табела, указваща, че изграждането на обекта или закупуването на оборудването е осъществено с безвъзмездната финансова помощ по ОПРСР и ЕФР.

Чл. 44. Ползвателят на помощта гарантира, че участниците в съфинансирания от ЕФР проект са били информирани за това финансиране.

Чл. 45.
(1) Всяка печалба, получена като резултат от реализацията на проект по реда на тази наредба, се приспада от размера на отпуснатата безвъзмездна финансова помощ по проекта.
(2) За срока по чл. 43 ИАРА чрез съответните длъжностни лица осъществява последващ контрол върху отпуснатата безвъзмездна финансова помощ и спазването на разпоредбата по ал. 1.
(3) Лицата, които участват в избора, финансирането и контрола на проекта, нямат право да разпространяват информацията, станала им известна при осъществяването на тези дейности.

Чл. 46.
(1) Ползвателят на помощта е длъжен да предоставя всяка поискана информация, свързана с предмета на проекта по тази наредба, на упълномощени представители на ИАРА, Министерството на земеделието и храните, РА, Министерството на финансите, Сметната палата на Република България, Европейската комисия, Европейската сметна палата, Европейската служба за борба с измамите, както и на всеки упълномощен външен одитор, на когото е разрешено да упражнява своето право на контрол върху документите и договорните условия на всички ползватели и техните подизпълнители и доставчици, свързани с осъществяването на проекта.
(2) Контролът по ал. 1 се извършва в срока по чл. 43.
(3) В случаите когато ИАРА или Европейската комисия извършва оценка или наблюдение на ОПРСР, ползвателят на помощта е длъжен да осигури, както преди започване, така и в хода на изпълнение на проверката на място целия набор от изискана документация и информация, свързани с проекта (изискана преди започването или в процеса на извършване на проверката).
(4) Ползвателят на помощта е длъжен да оказва пълно съдействие на експертите от институциите, посочени в ал. 1, както и да осигури достъп до местата, където се изпълнява проектът.

Чл. 47. Ползвателите са длъжни да водят счетоводство по реда на Закона за счетоводството, като поддържат отделна аналитична счетоводна сметка за проекта, за който са получили безвъзмездна финансова помощ от ЕФР за период 5 години, считано от датата на подписване на договора по чл. 27, ал. 2.
 
Чл. 48.
(1) Ползвателите на безвъзмездна финансова помощ са длъжни да сключат и поддържат валидна застраховка на имуществото, предмет на подпомагане, в полза на РА срещу рисковете съгласно приложение № 5, за срока от подаване на заявката за окончателно плащане до изтичането на срока по чл. 43, като всяка година подновяват застрахователните полици.
(2) Договорът за застраховка по ал. 1 се сключва при следните условия:
1. при пълна щета на застрахованото имущество в резултат на събитие, покрито по условията на договора за застраховка, застрахователят изплаща обезщетението на РА до размера на получената безвъзмездна финансова помощ;
2. при частично погиване на застрахованото имущество обезщетението се изплаща на ползвателя на помощта.
(3) Със сумата на застрахователното обезщетение, когато същото се изплаща на РА, се намалява размерът на задължението на ползвателя на помощта към РА.
(4) При настъпване на частична щета ползвателят на помощта е длъжен да отстрани причинените вреди.

Чл. 49. Разплащателната агенция осъществява последващ контрол върху изпълнение на разпоредбите по чл. 48.

Чл. 50. При неспазване на условията по чл. 43 - 48 вкл. ИАРА в качеството на управляващ орган на ОПРСР взема решение относно обявяването на получена по реда на тази наредба безвъзмездна финансова помощ за изискуема и се открива процедура по възстановяване на отпусната безвъзмездна финансова помощ.

Глава шеста
ПУБЛИЧНОСТ И ПРОЗРАЧНОСТ


Чл. 51. С цел осигуряване на публичност и прозрачност ИАРА публикува на електронната си страница следната информация за всеки проект:
1. име на ползвателя, наименование на проекта и местонахождение на инвестицията, когато е приложимо;
2. приоритетна ос, мярка и дейност;
3. общ размер на одобрената безвъзмездна финансова помощ по проекта;
4. общ размер на изплатената безвъзмездна финансова помощ по проекта.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Сектор "Рибарство" е секторът от икономиката, който обхваща всички дейности за улов, производство, преработка и маркетинг на продукти от риболов и аквакултура.
2. "Оперативна програма" е отделен документ, изготвен от държавата членка и одобрен от Комисията, съдържащ съгласуван пакет от приоритетни оси, които да бъдат постигнати с помощта от ЕФР.
3. "Приоритетна ос" е един от приоритетите в дадена оперативна програма, съставен от група мерки, които са свързани и имат конкретни измерими цели.
4. "Мярка" е набор от сектори, насочени към изпълнение на дадена приоритетна ос.
5. "Сектор" е набор от дейности, насочени към изпълнение на дадена мярка.
6. "Кандидат" е физическо лице, едноличен търговец или юридическо лице, което кандидатства за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ.
7. "Ползвател на помощта" е физическо лице, едноличен търговец или юридическо лице, което е крайният получател на публична помощ.
8. "Аквакултура" е отглеждането или култивирането на водни организми с помощта на дейности, предназначени да повишат продукцията на въпросните организми над естествения капацитет в естествената им среда; организмите остават собственост на физическо или юридическо лице през етапа на отглеждане и култивиране до прибирането на добива включително.
9. "Допустими за финансиране разходи" е общата сума от всички плащания за одобрените на ползвателя на помощта дейности.
10. "Проект" е заявление за кандидатстване, придружено от всички изискуеми документи, както и съвкупност от материални и нематериални активи и свързаните с тях дейности, заявени от кандидата и допустими за финансиране от оперативна програма за развитие на сектор "рибарство".
11. "Нередност" е всяко нарушение на разпоредба от законодателството на Общността, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, което има или би имало ефекта на щета върху общия бюджет на Европейския съюз чрез натоварване на общия бюджет с неоправдан разход.
12. "Административни проверки" са проверки съгласно условията и разпоредбите на член 39, т. 2 на Регламент (ЕO) № 498/2007 на Комисията от 26 март 2007 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент на Съвета (ЕO) № 1198/2006 г.
13. "Плащане в натура" е предоставяне на земя или недвижим имот, оборудване или суровини, проучване или професионална работа или неплатен доброволен труд, за които не са правени плащания, подкрепени от фактура или друг еквивалентен на фактура платежен документ.
14. "Авансово плащане" е плащане след одобрение на проекта и преди извършване на инвестиционните разходи.
15. "Независими оферти" са оферти, подадени от лица, които не се намират в следната свързаност помежду си:
а) едното лице да участва в управлението на дружеството на другото;
б) да са съдружници;
в) съвместно да контролират пряко трето лице;
г) да участват пряко в управлението или капитала на друго лице, поради което между тях могат да се уговарят условия, различни от обичайните.
16. "Съпоставими оферти" са оферти, които се сравняват на базата на:
а) цена;
б) размер на авансово плащане;
в) наличие на сервизно обслужване;
г) срок на доставка;
д) съответствие с технологичния проект;
е) предвидено обучение на персонала;
ж) гаранционен срок.
17. "Оперативни разходи" са административните разходи и разходите, свързани с поддръжка и експлоатация на активите.
18. "Общ интерес" са дейности и услуги, достъпни за всички заети в сектор "Рибарство и аквакултури" при еднакви условия. Мерките от общ интерес са с по-широк обхват от мерките, предприемани от частни организации и които подпомагат постигането на целите на Общата политика по рибарство на ЕС.
19. "Научни организации" са висшите училища и колежи (съгласно номенклатурата на Националния статистически институт), институтите на Българската академия на науките, институтите на Селскостопанската академия, ведомствените научни институти, неправителствените организации и стопански субекти, осъществяващи научноизследователска и развойна дейност.
20. "Учебни организации" са учебни заведения, създадени по реда на Закона за народната просвета и Закона за висшето образование, както и центровете по чл. 18, т. 5 и 8 от Закона за професионалното образование и обучение.
21. "Изследователски риболов" е използването на различни видове оборудване за търсене на риба, както и риболовни уреди, установяващи видовете и количествата рибни ресурси в дадена зона, с цел определяне на размера на рибните ресурси и икономическата жизнеспособност на стопанския риболов в тази зона.
22. "Прилежаща инфраструктура" е техническата инфраструктура по смисъла на § 5, т. 31 от Закона за устройство на територията, както и други сгради и съоръжения на същата територия, свързани с обслужване на извършваните на тази територия дейности, включително - пътища, канали, водохранилища, водопроводна и канализационна инсталация, мостове, складове, транспортни съоръжения, захранващи и отвеждащи инсталации - електричество, вода, гориво и районно осветление.
23. "Ферма" или "стопанство" е предприятие за производство и отглеждане на риба или други водни организми.

Заключителни разпоредби

§ 2. Наредбата се издава на основание § 54, ал. 1 от Закона за изменение и допълнение на Закона за рибарството и аквакултурите (ДВ, бр. 36 от 2008 г.).

§ 3. Изпълнението на наредбата се възлага на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури и на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" - Разплащателна агенция.

§ 4. Наредбата влиза в сила от датата на обнародването й в "Държавен вестник".

Приложение № 1 - Приложение № 5

Прикачени документи
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив