НАРЕДБА № I-5 ОТ 19 ЮНИ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА, ПРИ КОИТО СЕ ИЗПЛАЩА ДОПЪЛНИТЕЛНО ВЪЗНАГРАЖДЕНИЕ ЗА ПОСТИГНАТИ РЕЗУЛТАТИ В СЛУЖЕБНАТА ДЕЙНОСТ ВЪЗ ОСНОВА НА..

Държавна агенция "Национална сигурност"

Държавен вестник брой: 49

Година: 2009

Орган на издаване: Държавна агенция "Национална сигурност"

Дата на обнародване: 06.07.2009

НАРЕДБА № I-5 ОТ 19 ЮНИ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА, ПРИ КОИТО СЕ ИЗПЛАЩА ДОПЪЛНИТЕЛНО ВЪЗНАГРАЖДЕНИЕ ЗА ПОСТИГНАТИ РЕЗУЛТАТИ В СЛУЖЕБНАТА ДЕЙНОСТ ВЪЗ ОСНОВА НА ОЦЕНКА НА СЛУЖИТЕЛИТЕ НА ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ "НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ"

Раздел I
Общи положения


Чл. 1.
(1) С тази наредба се определят условията и редът, при които се изплаща допълнителното възнаграждение за постигнати резултати в служебната дейност въз основа на оценка на държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение в Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС), както и механизмът на оценяване (атестиране) на служителите съгласно глава шеста, раздел V от Правилника за прилагане на Закона за ДАНС.
(2) Оценяването (атестирането) на служителите в ДАНС се извършва с цел установяване равнището на професионална компетентност, съответствието й с изискванията на нормативните актове и длъжностната характеристика, установяване на приноса на отделния служител към постигането на предварително съгласуваните цели и насърчаване на служителите към ефективно и отговорно изпълнение на възложените задачи.
(3) Оценяването (атестирането) се извършва чрез изготвяне на тримесечни оценки за постигнати резултати и годишна оценка за изпълнението на длъжността, които са мотивирани.

Чл. 2.
(1) Тримесечните оценки за постигнати резултати в служебната дейност са основа за определяне на допълнителното възнаграждение по чл. 1, което се изплаща на тримесечен период в размер до едно основно месечно възнаграждение за съответната длъжност.
(2) В зависимост от разполагаемите бюджетни средства максималният размер на допълнителното възнаграждение по чл. 1 се определя със заповед на председателя на ДАНС.
(3) Годишна обща оценка 3 и по-висока може да бъде основание за назначаване на по-висока длъжност или за присъждане на по-висок ранг и/или степен.
(4) Годишна обща оценка 2 и по-ниска може да бъде основание за назначаване на по-ниска длъжност или присъждане на по-нисък ранг или степен.
(5) Годишна обща оценка 1 е най-ниската обща оценка за изпълнение на длъжността по смисъла на чл. 110, ал. 1, т. 7, буква "б" ЗДАНС.

Чл. 3.
(1) Оценяването (атестирането) се извършва от непосредствения началник на оценявания служител.
(2) Оценяването по предходната алинея на главния секретар, началника на кабинета, главните директори на главни дирекции, директорите на дирекции по чл. 12, ал. 2 и чл. 13, ал. 4 ЗДАНС, директора на дирекция "Сигурност на ДАНС", директорите на териториалните дирекции, финансовите контрольори и на ръководителя на звеното за вътрешен одит се извършва от председателя на агенцията или от заместник-председателите съобразно определените им от председателя правомощия.
(3) Оценяваният служител се запознава срещу подпис с годишната обща оценка за изпълнение на заеманата от него длъжност. Отказът на служителя да се запознае с оценката се удостоверява с подписите на двама свидетели.

Раздел II
Оценяване (атестиране) на служителите


Чл. 4.
(1) Оценяването (атестирането) на служителите обхваща времето на действително изпълнение на съответната длъжност, което не може да бъде по-малко от 60 дни за тримесечие и 6 месеца за календарната година.
(2) Тримесечните оценки се извършват през първата половина на месеца, следващ календарното тримесечие, а годишната обща оценка се извършва ежегодно през първата половина на януари след приключване на календарната година.
(3) При назначаване на друга длъжност в агенцията служителят се оценява за изпълнението на тази длъжност, която е заемал по-дълго през съответния период на оценяване. В случай че назначаването е в друго структурно звено на агенцията, оценката се прави от началника на структурното звено, в което е работил по-дълго служителят.

Чл. 5.
(1) Тримесечната оценка за постигнати резултати в служебната дейност се оформя във формуляр по образец - приложение № 1 към наредбата. Определянето й включва:
1. определяне на оценки на изпълнението на длъжността по система от критерии;
2. оформяне на обща оценка - цяло число, представляващо сбора на оценките по всички критерии, разделен на техния брой;
3. мотиви.
(2) Годишната обща оценка на изпълнение на длъжността се оформя във формуляр по образец - приложение № 2 към наредбата. Определянето й включва:
1. определяне на обща оценка по всеки от критериите по чл. 7 от тази наредба - цяло число, представляващо сбора на оценките по всеки критерий от тримесечните оценки, разделен на броя на тримесечията;
2. годишна обща оценка - цяло число, представляващо сбора на оценките, получени по реда на предходната точка, разделен на броя на критериите;
3. мотиви.
(3) При получаването на десетична дроб оценката по предходните алинеи се закръглява към цяло число, както следва:
1. при получена оценка от 1,1 до 1,4 се оформя оценка 1;
2. при получена оценка от 1,5 до 1,9 се оформя оценка 2;
3. при получена оценка от 2,1 до 2,4 се оформя оценка 2;
4. при получена оценка от 2,5 до 2,9 се оформя оценка 3;
5. при получена оценка от 3,1 до 3,4 се оформя оценка 3;
6. при получена оценка от 3,5 до 3,9 се оформя оценка 4;
7. при получена оценка от 4,1 до 4,4 се оформя оценка 4;
8. при получена оценка от 4,5 до 4,9 се оформя оценка 5.
(4) При определяне на годишната обща оценка оценяващият началник може да завиши или намали получения по реда на ал. 2 и 3 резултат с не повече от две единици, като изложи мотиви за това.

Чл. 6. Тримесечната и годишната оценка се извършват по система от критерии, чрез които се оценяват постигането на предварително съгласувани цели, степента на изпълнение на задълженията и професионалните компетентности на служителя.

Чл. 7. Системата от критерии за оценка включва:
1. постигането на предварително съгласуваните цели;
2. степента на изпълнение на задълженията, определени в нормативните актове, длъжностната характеристика на заеманата длъжност, заповедите на председателя и на преките началници на служителя;
3. показаните професионални компетентности в работата;
4. дисциплинираност при изпълнение на служебните задължения.

Чл. 8.
(1) Предварително съгласуваните цели се определят според функционалните задължения на съответното структурно звено (главна дирекция, териториална дирекция, дирекция, отдел, сектор и др.) по формуляр по образец - приложение № 3 към наредбата, и отразяват необходимия резултат от дейността на звеното. Целите се определят през януари на съответната календарна година и са унифицирани за съответното структурно звено.
(2) Съгласуването се извършва, както следва:
1. началникът на структурното звено от най-нисък ранг съгласува целите с подчинените му служители;
2. началникът на всяко следващо структурно звено от по-висок ранг съгласува целите с подчинените си началници на структурни звена;
3. председателят на агенцията съгласува целите със служителите, на които той се явява непосредствен началник.

Чл. 9. Постигането на предварително съгласуваните цели се оценява, както следва:
1. оценка 5 - оценяваният има съществен и решаващ принос за постигане на предварително съгласуваните цели;
2. оценка 4 - оценяваният има съществен принос за постигане на предварително съгласуваните цели;
3. оценка 3 - оценяваният като цяло има принос в постигане на целите;
4. оценка 2 - оценяваният като цяло има несъществен принос за постигане на целите;
5. оценка 1 - оценяваният има изключително несъществен принос за постигане на целите.

Чл. 10. Степента на изпълнение на задълженията, определени в нормативните актове, длъжностната характеристика на заеманата длъжност, заповедите на председателя и на преките началници на служителя, се оценява, както следва:
1. оценка 5 - оценяваният изпълнява задълженията си по отношение на обема, качеството и определените срокове над нивото на съответните изисквания, проявява инициативност и показва желание и възможности за справяне с по-трудни и отговорни задължения спрямо задълженията на заеманата длъжност;
2. оценка 4 - оценяваният изпълнява задълженията си по отношение на обема, качеството и определените срокове често над нивото на съответните изисквания, склонен е да проявява инициативност при необходимост;
3. оценка 3 - оценяваният изпълнява задълженията си по отношение на обема, качеството и определените срокове на нивото на съответните изисквания, а ако има пропуски в работата, те са несъществени;
4. оценка 2 - оценяваният изпълнява задълженията си по отношение на обема, качеството и определените срокове нерядко под нивото на съответните изисквания, не проявява инициативност, дори когато това се налага за своевременното изпълнение на поставените задачи;
5. оценка 1 - оценяваният системно не изпълнява задълженията си по отношение на обема, качеството и определените срокове на нивото на съответните изисквания и/или допуска съществени пропуски в работата си, като цяло показва незаинтересованост от изпълнение на поставените задачи.

Чл. 11. Показателите за професионални компетентности, по които се оценяват служителите, са:
1. компетентност според квалификацията - умения и знания, необходими за качествено изпълнение на работата;
2. организационна компетентност - познания, свързани с възможните начини за оптимално планиране и организиране на собствената работа, както и умения за практическото им прилагане; способност за подобряване на планирането и организацията на работата;
3. компетентност относно работата в екип - познания за структурното звено и активност в повишаването на ролята му; умения за съвместна работа с колеги за постигане на общи цели, желание за надлежно изпълнение на възложените задачи; обща позитивна нагласа и активно отношение към организационното развитие и свързаните с него промени;
4. компютърна компетентност - познания по основните параметри на документооборота и информационните процеси в структурното звено и компютърната им реализация, способност за надлежно и правилно оформяне на документи; умения за работа с общи и специализирани за длъжността приложни програмни продукти; способност за ефективно използване възможностите на компютърните системи;
5. (само за държавни служители с ранг главен агент, специален агент и държавен агент) управленска компетентност - умения за управление на работата на подчинените служители, за координиране и упражняване на контрол върху дейността на управляваното структурно звено/подчинените структури.

Чл. 12.
(1) Степента на съответствие по отделните показатели за професионални компетентности се оценява, както следва:
1. оценка 5 - притежава всички необходими знания и умения, свързани със съответната компетентност и длъжност, а в някои области притежава допълнителни знания и умения и ги използва ефективно в работата си;
2. оценка 4 - притежава необходимите знания и умения, свързани със съответната компетентност и длъжност, и ги използва ефективно в работата си;
3. оценка 3 - притежава по-голямата част от необходимите умения и знания, свързани със съответната компетентност и длъжност, като ги използва в рамките на очакванията;
4. оценка 2 - притежава малка част от необходимите умения и знания, свързани със съответната компетентност, като ги използва по-рядко от очакваното;
5. оценка 1 - показва значими, свързани със съответната компетентност, неточности или непълноти в знанията и уменията, които се отразяват негативно на резултатността от работата му.
(2) Оценката по този критерий се определя като цяло число, представляващо сбора от оценките по отделните показатели, разделен на техния брой.

Чл. 13. Степента на дисциплинираност при изпълнение на служебните задължения се оценява, както следва:
1. оценка 5 - оценяваният изпълнява в пълна степен нормативните актове, заповедите и разпорежданията на преките си ръководители и на непосредствения си ръководител, като се стреми да оптимизира организацията по изпълнението им;
2. оценка 4 - оценяваният изпълнява в голяма степен нормативните актове, заповедите и разпорежданията на преките си ръководители и на непосредствения си ръководител, като нерядко проявява инициативност за оптимизиране на организацията по изпълнението им;
3. оценка 3 - оценяваният като цяло спазва нормативните актове, заповедите и разпорежданията на преките си ръководители и на непосредствения си ръководител, но рядко полага усилия да оптимизира организацията по изпълнението им;
4. оценка 2 - оценяваният допуска неспазване на нормативните актове, заповедите и разпорежданията на преките си ръководители и на непосредствения си ръководител или не полага усилия да оптимизира организацията по изпълнението им;
5. оценка 1 - оценяваният системно не спазва нормативните актове, заповедите и разпорежданията на преките си ръководители и на непосредствения си ръководител, не се стреми да оптимизира организацията по изпълнението им.

Раздел III
Ред за обжалване на оценките


Чл. 14.
(1) Годишната обща оценка за изпълнението на длъжността може да се обжалва от служителя по реда на чл. 85 от Правилника за прилагане на Закона за ДАНС.
(2) Тримесечните оценки, както и годишната обща оценка могат да бъдат коригирани служебно от горестоящия пряк началник на оценяващия началник, на длъжност не по-ниска от директор на дирекция или директор на териториална дирекция. В тези случаи оценката може да бъде намалена или увеличена с не повече от две единици.
(3) Годишната обща оценка, изготвена от главен директор, териториален директор или директор на самостоятелна дирекция, може да се обжалва пред председателя на агенцията.

Чл. 15. Оценките на главния секретар, началника на кабинета, главните директори на главни дирекции, директорите на дирекции по чл. 12, ал. 2 и чл. 13, ал. 4 ЗДАНС, директора на дирекция "Сигурност на ДАНС", директорите на териториалните дирекции, финансовите контрольори и на ръководителя на звеното за вътрешен одит не подлежат на обжалване и коригиране.

Раздел IV
Определяне и изплащане на допълнителното възнаграждение


Чл. 16.
(1) Тримесечните оценки за постигнати резултати в служебната дейност са основа за определяне размера на допълнителното възнаграждение по чл. 1 за съответното тримесечие. В случай че за съответното тримесечие служителят не отговаря на условията за оценяване по чл. 4, ал. 1, допълнително възнаграждение не се изплаща.
(2) Екземпляри от тримесечните оценки се изпращат в дирекция "Човешки ресурси" - за съхранение, и в дирекция "Финансово-стопанска и управление на собствеността" - за начисляване и изплащане на следващото се допълнително възнаграждение.
(3) Годишните оценки за изпълнение на длъжността се прилагат в служебното досие на всеки служител.

Чл. 17. Размерът на полагащото се допълнително възнаграждение се определя в процент от определения максимален размер съгласно чл. 2 според получената тримесечна оценка за постигнати резултати в служебната дейност, както следва:
1. за оценка 5 - 100 %;
2. за оценка 4 - 70 %;
3. за оценка 3 - 40 %;
4. за оценка 2 - не се полага допълнително възнаграждение;
5. за оценка 1 не се полага допълнително възнаграждение.

Чл. 18. Изплащането на допълнителното възнаграждение въз основа на тримесечните оценки се извършва заедно с възнаграждението за месеца, следващ месеца на изготвянето им.

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 1. Наредбата се издава на основание чл. 72, ал. 2 във връзка с ал. 1 , т. 6 от Закона за Държавна агенция "Национална сигурност" във връзка с чл. 84, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за Държавна агенция "Национална сигурност".

§ 2.
(1) За първото тримесечие на 2009 г. не се изготвят тримесечни оценки за постигнати резултати в служебната дейност.
(2) Оценките за второто тримесечие на 2009 г. се изготвят от съответните началници съгласно новото длъжностно разписание на длъжностите в агенцията в сила от 30 април 2009 г.
(3) Годишните общи оценки за изпълнение на длъжността за 2009 г. се изготвят на базата на тримесечните оценки за второто, третото и четвъртото тримесечие на 2009 г.

§ 3.
(1) Съгласуването на целите по чл. 84, ал. 2, т. 1 от Правилника за прилагане на Закона за Държавна агенция "Национална сигурност" за 2009 г. се извършва до края на юни 2009 г.
(2) При определяне на тримесечните оценки за постигнати резултати в служебната дейност за второто тримесечие на 2009 г. оценка за постигане на предварително съгласуваните цели не се оформя и не се взема предвид.

§ 4.
(1) Изпълнението на тази наредба възлагам на главните директори на главни дирекции, на директорите на самостоятелни дирекции и на директорите на териториални дирекции в агенцията.
(2) Контрола по изпълнението на наредбата възлагам на главния секретар на агенцията.

Прикачени документи
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив