Наредба за управлението, наблюдението, оценката, контрола за ефективното изпълнение и информационното осигуряване на регионалните планове за развитие ( Отм. ДВ. бр.80/2008г.)

МС

Държавен вестник брой: 80

Година: 2008

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 19.09.2008

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С наредбата се уреждат условията и редът за изграждане и функциониране на системи за управление, наблюдение, оценка, контрол за ефективното изпълнение и информационното осигуряване на регионалните планове за развитие (РПР).

Чл. 2. Системите за управление, наблюдение, оценка, контрол и информационно осигуряване на РПР се изграждат и функционират на основата на ефективно управление и разделение на правомощията между управляващите органи на РПР, Националната оперативна програма за регионално развитие (НОПРР) и Инвестиционната програма за развитие на районите за целенасочено въздействие.

Глава втора
СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА РЕГИОНАЛНИТЕ ПЛАНОВЕ ЗА РАЗВИТИЕ

Чл. 3. Орган за управление на РПР е министърът на регионалното развитие и благоустройството.

Чл. 4. Министърът на регионалното развитие и благоустройството осъществява функциите си по чл. 3 съгласувано с областните управители.

Чл. 5. Органът за управление:
1. осигурява и координира разработването, наблюдението, оценката, актуализирането и изпълнението на РПР;
2. прави оценка на ефективното използване на финансовите инструменти за изпълнение на РПР по индикативните финансови таблици;
3. предлага на компетентните органи създаването на нови финансови инструменти за провеждане на регионалната политика в районите за планиране, включително такива, основани на публично-частното партньорство;
4. съдейства на областните управители във връзка с изпълнението на РПР;
5. ежегодно планира средства за реализация на дейности в районите за целенасочено въздействие съгласувано с регионалните съвети за развитие и с министъра на финансите;
6. организира изграждането и функционирането на информационна система за целите на планирането на регионалното развитие;
7. приема редовните годишни доклади и заключителния доклад за наблюдението на РПР;
8. съвместно с министъра на финансите внася регионалните планове за развитие за приемане от Министерския съвет.

Глава трета
СИСТЕМА ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА РЕГИОНАЛНИТЕ ПЛАНОВЕ ЗА РАЗВИТИЕ

Чл. 6. Предмет на наблюдение е изпълнението на целите и приоритетите, заложени в РПР, и мерките, включени в Националната оперативна програма за регионално развитие и в Инвестиционната програма за подпомагане на районите за целенасочено въздействие, както и действията на административните структури, организациите и на физическите и юридическите лица, свързани с изпълнението на РПР.

Чл. 7.
(1) Органи за наблюдение на РПР са регионалните съвети за развитие в съответните райони за планиране, които осъществяват наблюдението при условия и по ред, определени с наредбата, както и в съответствие с Правилника за организацията и дейността на регионалните съвети за развитие (ДВ, бр. 79 от 2004 г.).
(2) В процеса на наблюдение регионалните съвети за развитие осигуряват участието на органите на централната и местната власт, организации, физически и юридически лица при спазване на принципа за партньорство, публичност и прозрачност при изпълнението на РПР.

Чл. 8. Функциите по наблюдението на РПР включват:
1. наблюдение на изпълнението на РПР въз основа на определените в тях физически и финансови индикатори по отношение на реализацията на целите, приоритетите и мерките за регионално развитие в съответния район за планиране, включително по отношение на районите за целенасочено въздействие;
2. координация на дейностите по наблюдението на РПР с централните и местните органи на изпълнителната власт и със заинтересуваните органи, организации, физически и юридически лица;
3. осигуряване съответствие на действията по наблюдението с условията, правилата и разпоредбите на българското законодателство и на европейското законодателство в областта на защитата на конкуренцията, държавните помощи, обществените поръчки, опазването на околната среда и насърчаването на равните възможности на половете и социалното включване;
4. обсъждане и одобряване на редовните годишни доклади и на заключителния доклад за изпълнението на РПР;
5. разглеждане на предложения и вземане на решения за повишаване ефективността на процеса на наблюдение в случай на установяване на проблеми и пропуски - издаване на конкретни указания за преодоляването им;
6. определяне и изпълнение на мерки за осигуряване на информация и публичност относно постигнатите резултати от наблюдението с цел да се гарантира прозрачност при изпълнението на РПР;
7. внасяне на предложения в Комитета за наблюдение на НОПРР за промени в мерките, които се управляват от НОПРР; регионалният съвет за развитие обсъжда и одобрява промени в мерките, които са извън обхвата на НОПРР, в партньорство със социално-икономическите партньори и с Министерството на финансите.

Чл. 9.
(1) Наблюдението се осъществява от регионалните съвети за развитие въз основа на индикатори, чрез които се следи физическото и финансовото изпълнение на РПР.
(2) Индикаторите за наблюдение и оценка отчитат специфичния характер на съответния РПР и на планираната помощ, реализацията на неговите цели, социално-икономическото състояние, състоянието на равните възможности, развитието на инфраструктурата и проблемите на околната среда в контекста на устойчивото регионално развитие.
(3) Министърът на регионалното развитие и благоустройството чрез компетентната дирекция от специализираната администрация на Министерството на регионалното развитие и благоустройството организира съвместно с Националния статистически институт разработването на единна система от индикатори за наблюдение и оценка на изпълнението на РПР, като за конкретния район се използват специфичните за него индикатори.

Чл. 10. Финансовото и техническото обезпечаване на дейността по наблюдението на РПР се осигурява от бюджета на областната администрация в центъра на района за планиране.

Чл. 11.
(1) Резултатите от наблюдението на РПР се обобщават в изготвени редовни годишни доклади и в заключителен доклад, които се приемат от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
(2) Редовният годишен доклад за изпълнението на РПР се изготвя до 31 март всяка година за предходната година от изпълнението на РПР.
(3) Заключителният доклад се изготвя в срок една година след изтичане срока на действие на РПР.
(4) По решение на органа за наблюдение или по искане на министъра на регионалното развитие и благоустройството могат да се изготвят и доклади за отделен случай или за отделен период, както и по определена тема или специфичен проблем.

Чл. 12.
(1) Докладите по чл. 11, ал. 1 се разработват от дирекциите за техническо съдействие, координация и управление на регионални програми и планове в структурата на областните администрации в центровете на районите за планиране.
(2) Редовният годишен доклад за изпълнението на РПР включва:
1. общите условия за изпълнение на РПР и в частност промените в социално-икономическите тенденции и политиките за развитие на национално, регионално и местно ниво, включително по икономически сектори;
2. постигнатия напредък по изпълнението на целите, приоритетите и мерките на РПР, включително по отношение на районите за целенасочено въздействие;
3. финансовото изпълнение на мерките, предвидени в РПР, включително по отношение на планираните интервенции в районите за целенасочено въздействие;
4. анализ на настъпилите промени в социално-икономическото развитие на районите за целенасочено въздействие и предложения за промени в териториалния им обхват в съответствие с изискванията на чл.5, ал. 1 от Наредбата за определяне на показателите за обособяване на видовете райони за целенасочено въздействие, приета с Постановление № 166 на Министерския съвет от 2004 г. (ДВ, бр. 64 от 2004 г.);
5. действията, предприети от областните управители и регионалните съвети за развитие с цел осигуряване на качество и ефективност при изпълнението на РПР, в т. ч.:
а) мерките за наблюдение, оценка и контрол, както и създадените механизми за събиране на данни;
б) преглед на проблемите, възникнали в процеса на прилагане на РПР през съответната година, както и мерките за преодоляване на тези проблеми;
в) мерките за осигуряване на информация и публичност на действията по изпълнение на РПР;
г) мерките за постигане на необходимото съответствие на РПР със секторните политики, планове и програми;
д) мерките за прилагане принципа на партньорството;
е) резултатите от извършените оценки през изтеклия период;
6. годишна оценка.
(3) Заключителният доклад за изпълнението на РПР съдържа информация за:
1. общите условия за изпълнение на РПР и в частност промените в социално-икономическите тенденции и политиките за развитие на национално, регионално и местно ниво, включително по икономически сектори;
2. изпълнението на приоритетите и мерките на РПР, включително по отношение на районите за целенасочено въздействие;
3. финансовото изпълнение на мерките, предвидени в РПР, включително по отношение на планираните интервенции в районите за целенасочено въздействие;
4. анализ на настъпилите промени в социално-икономическото развитие на районите за целенасочено въздействие и предложения за промени в териториалния им обхват в съответствие с изискванията на чл.5, ал. 1 от Наредбата за определяне на показателите за обособяване на видовете райони за целенасочено въздействие;
5. действията, предприети от областните управители и от регионалните съвети за развитие с цел осигуряване на качество и ефективност при изпълнението на РПР, в т. ч.:
а) мерките за наблюдение, оценка и контрол, както и създадените механизми за събиране на данни;
б) преглед на всички значителни проблеми, възникнали в процеса на изпълнение на РПР, както и мерките за преодоляване на тези проблеми;
в) мерките за осигуряване публичност на действията по изпълнение на РПР;
г) мерките за постигане на необходимото съответствие на РПР със секторните политики, планове и програми;
д) мерките за прилагане принципа на партньорството;
е) обобщените резултати от извършените оценки през периода на действие на РПР; 6. препоръки за следващия планов период.

Глава четвърта
СИСТЕМА ЗА ОЦЕНКА НА РЕГИОНАЛНИТЕ ПЛАНОВЕ ЗА РАЗВИТИЕ

Чл. 13.
(1) Оценките за изпълнение на РПР са годишна, междинна и последваща.
(2) Оценките по ал. 1 се възлагат от министъра на регионалното развитие и благоустройството при условията и по реда на Закона за обществените поръчки.
(3) По предложение на председателите на регионалните съвети за развитие министърът на регионалното развитие и благоустройството възлага тематични оценки и оценки за специфични случаи, резултатите от които се отразяват и в редовните годишни доклади.
(4) Редовните годишни доклади за наблюдението съдържат годишни оценки, разработвани от независими от наблюдаващите органи експерти.
(5) Годишните оценки по чл. 12, ал. 2, т. 6 включват информация за:
1. извършените до момента текущи оценки и техните резултати;
2. оценка на постигнатия напредък по отношение на целите, приоритетите и мерките;
3. оценка на мерките за ефективност и ефикасност на изпълнението, наблюдението, контрола и информационното осигуряване на РПР.
(6) Междинната оценка се извършва в средата на периода за изпълнение на РПР и включва:
1. оценка на първоначалните резултати от изпълнението;
2. оценка на степента на постигане на съответните цели;
3. оценка на използването на финансовите ресурси и на процедурите за управление и наблюдение.
(7) Последващата оценка се извършва след изтичане периода на действие на РПР и включва:
1. оценка на ефективността и ефикасността на използваните ресурси за изпълнение на РПР;
2. оценка на общото въздействие;
3. анализ на положителните и отрицателните фактори при изпълнението на РПР;
4. оценка на степента на постигане на целите и на устойчивостта на резултатите;
5. изводи и препоръки относно прилагането на политиката за регионално развитие.

Глава пета
СИСТЕМА ЗА КОНТРОЛ НА РЕГИОНАЛНИТЕ ПЛАНОВЕ ЗА РАЗВИТИЕ

Чл. 14. Системата за контрол на РПР има за цел да осигури ефективното им изпълнение посредством приетите оперативни програмни документи, предвиждащи интервенции за подпомагане развитието на съответния район за планиране или на отделни общини в него.

Чл. 15. Контролът по изпълнението на РПР обхваща законосъобразността, целесъобразността и прозрачността на управленските действия по изпълнението, наблюдението, оценката, информационното осигуряване и публичността на РПР, както и ефективното и целесъобразното разходване на средствата за подпомагане на районите за планиране, включително на районите за целенасочено въздействие.

Чл. 16. Контролът по изпълнението на РПР се осъществява:
1. от министъра на регионалното развитие и благоустройството чрез определени от него компетентни структури в специализираната администрация на Министерството на регионалното развитие и благоустройството;
2. от органите на Агенцията за държавен вътрешен финансов контрол съгласно Закона за държавния вътрешен финансов контрол;
3. от органите на Сметната палата съгласно Закона за Сметната палата.

Чл. 17. Външен граждански контрол може да се осъществява от всички заинтересувани органи, организации, физически и юридически лица на основата на осигуряване от компетентните органи на публичност при планирането, изпълнението и наблюдението на РПР.

Глава шеста
СИСТЕМА ЗА ИНФОРМАЦИОННО ОСИГУРЯВАНЕ НА РЕГИОНАЛНИТЕ ПЛАНОВЕ ЗА РАЗВИТИЕ

Чл. 18.
(1) Информационното осигуряване на РПР се основава на системния подход при определяне на обхвата, структурата, организацията на дейността и формите за обработка на информацията, свързана с изпълнението на РПР, чрез Информационната система на стратегическото планиране на регионалното развитие и данни, събирани и предоставяни от дирекциите за техническо съдействие, координация и управление на регионални планове и програми в районите за планиране.
(2) Информационното осигуряване включва и мерките за информация и публичност на РПР.

Чл. 19.
(1) Информационната система на стратегическото планиране на регионалното развитие събира, анализира и обобщава информация по различни планови параметри, финансови и статистически индикатори за изпълнението на РПР и резултатите от регионалната политика на национално ниво.
(2) Информационната система по ал. 1 е съвместима с базата официални статистически данни на Националния статистически институт при опазване конфиденциалността на информацията съгласно Закона за статистиката.
(3) Информационната система агрегира данни на различни нива - национално, район за планиране, област, община, и осигурява надежден поток от информация по наблюдението на РПР.
(4) Министерството на регионалното развитие и благоустройството отговаря за изграждането, въвеждането в експлоатация, функционирането на информационната система за стратегическото планиране на регионалната политика, контрола, поддържането на базата данни, както и за надеждността на информацията.
(5) Участниците, пряко свързани с процеса на изпълнение на РПР, ежемесечно представят информация за изпълняваните през предходния месец индивидуални проекти, която се въвежда в информационната система.
(6) Министърът на регионалното развитие и благоустройството дава указания за изграждането, администрирането и оперирането на Информационната система за стратегическото планиране на регионалното развитие.

Чл. 20. Материално-техническото обезпечаване на информационната система се осъществява от централизирана компютризирана система за наблюдение и поддръжка на база данни, която позволява обмен на информация с компетентните структури в районите за планиране, в областите и общините.

Чл. 21.
(1) Достъпът до информационната система на национално ниво по райони за планиране, области и общини се осъществява чрез точки за достъп.
(2) Служителите, които имат достъп до информационната система, преминават задължително обучение.
(3) Министърът на регионалното развитие и благоустройството издава инструкция за правилата за достъп до информационната система и начина на задължителното обучение по ал. 2.
(4) Министърът на регионалното развитие и благоустройство издава инструкция за определяне на мерките за контрол на достоверността, изчерпателността и точността на информацията, съдържаща се в информационната система, както и за осигуряване на нейната периодичност и актуалност.

Глава седма
ИНФОРМАЦИЯ И ПУБЛИЧНОСТ НА РЕГИОНАЛНИТЕ ПЛАНОВЕ ЗА РАЗВИТИЕ

Чл. 22.
(1) Информацията и публичността във връзка с РПР имат за цел да се повиши обществената осведоменост, както и прозрачността относно прилагането на мерките за регионално развитие.
(2) Информацията и публичността обхващат:
1. предлаганите възможности по мерките за регионално развитие за потенциалните крайни бенефициенти;
2. общественото значение и резултатите от прилагането на мерките за регионално развитие.

Чл. 23. Мерките и действията на съответните административни органи се описват в приложение "Информация и публичност" към РПР, което съдържа:
1. цели и стратегия за комуникация;
2. целеви групи;
3. индикативен бюджет;
4. отговорни структури;
5. критерии за оценка на ефективността на мерките и действията;
6. критерии за оценка на проекти по мерки и действия.

Чл. 24.
(1) Органите, организациите, физическите и юридическите лица имат право на достъп до информация относно всички действия, предприети от компетентните органи във връзка с РПР.
(2) Редът за предоставяне на информацията по ал. 1 се урежда в съответствие със Закона за достъп до обществена информация.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на наредбата:
1. "Принцип на партньорство" е тясно сътрудничество между органите на централната и местната власт, социално-икономическите партньори, академични институции, юридически лица с нестопанска цел, работещи в областта на регионалното развитие, малките и средните предприятия, опазването на околната среда, устойчивото развитие и равните възможности, което обхваща процесите на подготовка, финансиране, изпълнение, наблюдение, оценка и контрол.
2. "Социално-икономически партньори" са национално представените организации на работодателите и национално представените организации на работниците и служителите.
3. "Интервенция" е активна намеса в регионалното развитие с цел подобряване на социалните и икономическите параметри на районите за планиране.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. Наредбата се приема на основание чл.32 от Закона за регионалното развитие.

§ 3. Изпълнението на наредбата се възлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

§ 4. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".

Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив