Между 16 и 50 лв. ще похарчат тази година българите за подарък на човек за коледните и новогодишни празници. Това става ясно от проучване на платформа за сравнение на цени и продукти. Данните показват, че българите имат намерение да купят подарък на 3-4 души от най-близкия семеен кръг, като средната стойност на празничните покупки за най-близките достига 44 лева.
Средна стойност на подарък за хората от широкия семеен кръг (баби и дядовци, леля, чичо, племенници, братовчеди и др.) e 40 лева За приятели българите ще отделят средно 26 лева, а за колеги – 21 лева. Общо за всички групи средната стойност на покупка за Коледа е 39 лева.
През 2015 г., 73% от онези активни потребители на интернет, които подаряват подаръци на приятели, предвиждат за покупки по-малко от 30 лева. Едва 3% са тези, които предвиждат да похарчат повече от 100 лв. на човек.
От изследването става ясно, че 86% от българите ще купят подаръци за Коледа от електронни магазини, 39% ще го направят на място в молове и търговски центрове, 25% ще отидат в обикновен или специализиран магазин, а 18% ще купят подаръци по интернет от частни лица или аукциони.
Българските потребители, пазаруващи в интернет по време на коледния период тази година, планират да направят 3-4 покупки на различни видове продукти. Всеки втори би избрал дреха или козметика, а една трета ще се спрат на електроника, мобилни телефони, таблети и аксесоари. 29% биха избрали книга за подарък, а компютърни устройства биха купили 28% от анкетираните.
Обобщените резултати от проучване показват, че за тази Коледа средностатистическият активен потребител на интернет се очаква да купи подаръци за около 5 души на обща стойност от 200 лева. При едно средностатистическо 4-членно семейство, ако се вземат предвид децата, пазаруването на коледни подаръци може да обремени бюджета на домакинството с около 310-315 лева. В тези изчисления не се включват разходите за празничното меню или коледната елха.
Най-често идеи за подаръци се черпят от интернет, следвани от разглеждането в магазини и рекламните материали с промоции. Изненадващо е, че въздействието на списанията, брошурите и радиото е най-малко върху активните потребители на интернет, само между 3% и 8% от тях са посочили, че за тях това е важен канал за придобиване на идеи.
В интернет 87% от българските потребители търсят идеи за коледни подаръци чрез интернет търсачки (Google, Bing и други), 54% от тях се доверяват на сайтове за сравнение на цени и продукти, 45% се обръщат към имейл бюлетините на магазините, 39% търсят в социалните мрежи (Facebook, Pinterest, Instagram, Twitter), една четвърт пък гледат асортимента на онлайн магазините, а 23% от потребителите се доверяват на написаното във форумите.
Критериите, по които българските онлайн купувачи избират интернет магазините, от които да закупят коледните си подаръци са няколко. На първо място това са надеждността на дадения магазин заедно с цените на продуктите. Сред другите критерии са резултатите в сайтовете за сравнение на цени, режимът за доставка и получаването на артикула, както и онлайн отзивите за продуктите от други потребители.