България е страната с най-голям дял на сивата икономика в целия Европейски съюз (ЕС) - 32 на сто. Това сочи доклад на Европейската комисия (ЕК), оповестен днес, предаде БНР.
Според изчисленията на ЕК средното ниво на сивата икономика в ЕС е 19% или общо 2 трилиона евро годишно. След България в негативния списък се подреждат Румъния и Балтийските страни.
В страни като Австрия, Холандия и Люксембург сивият сектор е под 10 на сто.
Еврокомисията публикува данните за сивата икономика с обяснението, че те са показателни за мащабите на данъчните измами и неплащането на данъци в отделните държави.
"Във време на криза, когато всички страни се нуждаят от приходи, е особено важно да се направи повече за по-добрата събираемост на дължимите данъци", подчертава Европейската комисия.
Комисарят по въпросите на данъчното облагане и митническия съюз, одита и борбата с измамите Алгирдас Шемета лансира серия национални и общностни предложения в тази посока. Минимални наказания за данъчни престъпления, трансграничен данъчен идентификационен номер, харта на данъкоплатците на ЕС и строги общи мерки срещу явлението „данъчен рай” са част от предложенията срещу данъчните измами и укриването на данъци в ЕС.
Поради глобализацията на икономиката и техническия напредък проблемът не може да бъде разрешен единствено с усилия на национално равнище, считат от ЕК. Затова Комисията предлага триизмерен подход,
така че борбата с измамите и укриването да се води на всички равнища.
Алгирдас Шемета заяви: „Нека не се заблуждаваме: лицата, укриващи данъци, ощетяват обикновените граждани и лишават държавите членки от толкова важни приходи. Ако искаме справедлива и ефективна
данъчна система, трябва да спрем тази практика. Имаме важното предимство, че като съюз от 27 страни сме по-силни. Ако работим заедно с обща стратегия, можем да победим данъчните измамници
и престъпници и да си възстановим законно дължимите средства”.
На национално равнище
Държавите членки трябва да положат усилия да подобрят административния си капацитет за събиране на данъци, както ясно е посочено в специфичните за всяка страна препоръки. Комисията ще следи отблизо
напредъка в тази област и ще оказва техническа помощ, ако е необходимо. Националните власти трябва улеснят лицата, които искат да спазват правилата ― например чрез въвеждането на доброволни
програми за оповестяване. Инструментите на ЕС като обслужване на едно гише и евентуалният данъчен уебпортал също могат да улеснят спазването на правилата.
На равнището на ЕС
Практиката показва, че действията на европейско равнище срещу укриването на данъци дават резултати. Например, благодарение на Директивата на ЕС за спестяванията държавите членки си обменят
информация относно средства на чуждестранни данъкоплатци в размер на 20 млрд. евро. Предизвикателството сега е да се засили това сътрудничество и да се подобри работата на общите инструменти.
Затова е важно държавите да постигнат съгласие за преразглеждане на Директивата за спестяванията. Освен това са предложени и някои нови идеи: евентуален европейски трансграничен идентификационен
номер, механизъм за бързо реагиране при измами с ДДС и минимални правила на ЕС и наказания за измами и укриване.
На международно равнище
Международните партньори трябва също да прилагат стандарти за управление, подобни на европейските. Затова ЕК поиска да договаря строги споразумения за спестявания с важни съседни държави. Преди
края на 2012 г. ЕК ще предложи подхода на „моркова и тоягата” за справяне с явлението „данъчен рай” и мерки за борба с агресивни данъчни консултанти.
Това, което предстои е ЕК да започне работа по разработването на идеите. Преди края на годината ще бъде представен план за действие за борба с измамите и укриването на данъци с конкретни мерки,
които могат да бъдат приложени бързо. Освен това Комисията ще предложи инициатива за справяне с практиките на „данъчен рай” и агресивните данъчни консултанти.