Правилник за устройството и дейността на Националния съвет за сътрудничество по етническите и демографските въпроси към министерския съвет (Отм. ДВ бр. 2/2007)

МС

Държавен вестник брой: 2

Година: 2007

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 10.01.2007

Чл. 1.
(1) Националният съвет за сътрудничество по етническите и демографските въпроси към Министерския съвет, наричан по-нататък "съвета", е консултативен и координиращ орган, който подпомага Министерския съвет в провеждането на държавната политика по отношение на етническите и демографските въпроси.
(2) Съветът съдейства за сътрудничеството и координацията между държавните органи и сдруженията на български граждани, принадлежащи към етнически малцинства и други сдружения, които работят в областта на междуетническите отношения и/или на демографското развитие, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел.

Чл. 2.
(1) Съветът обсъжда и предлага на Министерския съвет и след одобрение наблюдава, анализира и координира приетите мерки, имащи за цел:
1. гарантирането на правото на човешко развитие;
2. запазването и укрепването на етническата толерантност и разбирателство;
3. създаването и развитието на условия, необходими за българските граждани, принадлежащи към етнически малцинства, да поддържат и развиват своята култура, както и да съхраняват най-важните елементи на своята идентичност-религия, език, традиции и културно наследство;
4. утвърждаването във всички области на икономическия, социалния, политическия и културния живот на пълно и ефективно равенство между българските граждани, принадлежащи към етнически малцинства, и тези от мнозинството;
5. регулирането на демографските процеси в Република България с оглед постигане на устойчиво и хармонично демографско развитие на основата на приети от правителството стратегии и програми;
6. осигуряването на взаимната връзка и координация между политиката за населението и политиката за устойчиво развитие в областта на здравеопазването, образованието и науката, културата, спорта, закрилата на българското духовно пространство, икономиката, заетостта, социалното подпомагане, регионалното развитие и благоустройството, околната среда, развитието на човешките ресурси, закрилата на детето, закрилата на семейството, гарантирането на равенството между половете, поощряването на младежта, интеграцията на хората с увреждания, интеграцията на лица в неравностойно положение, принадлежащи към етнически малцинства, и други;
7. спазването на задълженията на Република България, отнасящи се до правата на българските граждани, принадлежащи към етнически малцинства, произтичащи от международноправните договори, по които тя е страна;
8. реализирането на целите, произтичащи от Програмата за действие, приета на 13 септември 1994 г. в Кайро от Международната конференция по населението и развитието и одобрена от Общото събрание на ООН на 19 декември 1994 г.;
9. реализирането на Рамковата програма за равноправно интегриране на ромите в българското общество и на други програмни документи на държавни органи в областта на междуетническите отношения и защитата на правата на лицата, принадлежащи към етнически малцинства;
10. провеждането на изследвания на историята, традициите, културата и специфичните проблеми на етническите малцинства и на актуалното състояние на междуетническите отношения;
11. провеждането на наблюдения, анализи и оценки на демографските процеси;
12. участието на Република България в международни проекти и програми, имащи за цел устойчиво и хармонично демографско развитие, както и осигуряването на равноправно участие в обществото на лицата, принадлежащи към етнически малцинства, включително проекти, финансирани от предприсъединителните и структурните фондове и програмите на Европейския съюз;
13. участието на Република България в международното сътрудничество в областта на демографското развитие;
14. участието на Република България в международното сътрудничество в областта на защитата на правата на лицата, принадлежащи към национални или етнически, религиозни или езикови малцинства, включително в подготовката на международни договори, декларации и други инструменти;
15. участието в изготвянето на доклади за изпълнение на задълженията на Република България в тези области.
(2) При изпълнение на своите функции съветът сътрудничи със:
1. областните съвети за сътрудничество по етническите и демографските въпроси, с органите на местното самоуправление, с юридически лица с нестопанска цел, с висши училища, научни институти и други самостоятелни звена;
2. сродни държавни органи на други държави и международни организации.
(3) Съветът:
1. обсъжда и предлага проекти на стратегии и програми в областта на демографското развитие, както и на междуетническите отношения, защитата на правата на лицата, принадлежащи към етнически малцинства, и тяхната интеграция в обществото;
2. обсъжда и приема становища по проекти на законови и подзаконови нормативни актове във връзка с предмета на своята дейност;
3. обсъжда други въпроси, свързани с демографските процеси, както и с междуетническите отношения, защитата на правата на българските граждани, принадлежащи към етнически малцинства, и тяхната интеграция в обществото;
4. обсъжда и приема решения по текущи въпроси от взаимен интерес за неговите членове;
5. представя ежегоден доклад за дейността си пред Министерския съвет.

Чл. 3.
(1) Съветът се състои от председател и членове.
(2) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2005 г.) Председател на съвета е заместник министър-председател, определен с решение на Министерския съвет по предложение на министър-председателя.
(3) Членове на съвета са:
1. (изм. и доп., бр. 87 от 2005 г.) по един заместник-министър на: труда и социалната политика; икономиката и енергетиката; регионалното развитие и благоустройството; отбраната; вътрешните работи; финансите; външните работи; правосъдието; земеделието и горите; образованието и науката; здравеопазването; културата; околната среда и водите; както и ръководителите на Националния статистически институт, Държавната агенция за младежта и спорта, Държавната агенция за закрила на детето, Държавната агенция за българите в чужбина, Държавната агенция за бежанците, Агенцията по заетостта и Агенцията за социално подпомагане;
2. по един представител на Българската академия на науките и на Националното сдружение на общините в Република България; 3. представители на сдружения на български граждани, принадлежащи към етнически малцинства, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, които имат уставни цели, осъществена най-малко двегодишна активна общественополезна дейност с национално значение, съответстваща на целите, посочени в чл. 2, ал. 1, и които са приети да бъдат представлявани в съвета с решение на председателя на съвета;
4. представители и на други юридически лица с нестопанска цел, регистрирани в обществена полза по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, които имат уставни цели, осъществена най-малко двегодишна активна общественополезна дейност с национално значение, съответстваща на целите, посочени в чл. 2, ал. 1, и които са приети да бъдат представлявани в съвета с решение на председателя на съвета.
(4) Заместник-министрите по ал. 3, т. 1 се определят от съответните министри.
(5) Сдруженията по ал. 3, т. 3 се представляват в съвета от по двама души за всяко етническо малцинство. Съответните на всяко етническо малцинство сдружения определят по споразумение помежду си в началото на всяка календарна година двамата свои представители и един заместник-представител за срок една година.
(6) Юридическите лица по ал. 3, т. 4 се представляват в съвета от трима души. Те определят по споразумение помежду си в началото на всяка календарна година тримата свои представители и един заместник-представител за срок една година.
(7) Представител и заместник-представител по ал. 5 и 6 може да бъде само пълнолетен български гражданин, който не е осъждан.
(8) Сдруженията по ал. 3, т. 3 и 4, желаещи да бъдат представлявани в съвета, подават до неговия председател молба, съдебно удостоверение за актуално състояние и формуляр по утвърден от председателя на съвета образец за дейността си. Председателят на съвета се произнася по молбата в едномесечен срок от подаването й.
(9) Функциите на секретар на съвета се изпълняват от държавен служител на ръководна длъжност в дирекция "Етнически и демографски въпроси" на Министерския съвет.

Чл. 4.
(1) Съветът се свиква на заседание най-малко веднъж на 3 месеца от председателя или по искане най-малко на една трета от членовете.
(2) Предложението за дневен ред и материалите за заседанията се изпращат на членовете на съвета най-малко 5 работни дни преди датата на заседанието. Мотивирани предложения за промени в дневния ред може да внася всеки член на съвета най-късно 3 работни дни преди заседанието. Дневният ред се гласува от съвета на съответното заседание.
(3) Заседанията на съвета са редовни, ако на тях присъстват повече от половината от членовете му. Решенията се вземат с мнозинство от две трети от присъстващите на заседанието членове.
(4) За всяко заседание на съвета се съставя протокол, който се подписва от председателя и от секретаря, като копия от него се изпращат на членовете в 5-дневен срок. Взетите решения се отразяват в протокола и към него се прилагат материалите, разгледани на заседанието.

Чл. 5.
(1) Към съвета се създава Комисия за интеграция на ромите, наричана по-нататък "комисията", която консултира съвета по въпроси, свързани с формулирането и провеждането на държавната политика за равноправно интегриране на ромите в българското общество.
(2) (Изм., ДВ, бр. 87 от 2005 г.) Председател на комисията е заместник министър-председател, определен с решение на Министерския съвет по предложение на министър-председателя.
(3) Членове на комисията са:
1. членовете на съвета по чл.3, ал. 3, т. 1 и 2 без ръководителите на Държавната агенция за българите в чужбина и Агенцията за бежанците;
2. представители на сдруженията на лица, принадлежащи към ромското малцинство, които са приети да бъдат представлявани в съвета с решение на председателя на съвета по чл. 3, ал. 3, т. 3.
(4) Функциите на секретар на комисията се изпълняват от държавен служител в дирекция "Етнически и демографски въпроси" на Министерския съвет.
(5) Към съвета могат да се създават и други комисии и работни групи.

Чл. 6.
(1) Председателят на съвета:
1. представлява съвета;
2. насрочва и ръководи заседанията и работата на съвета;
3. контролира изпълнението на решенията на съвета;
4. внася за разглеждане от Министерския съвет предложения и становища, приети от съвета;
5. отправя покани за участие в работата на съвета на представители на други държавни органи, областни съвети за сътрудничество по етническите и демографските въпроси, органи на местното самоуправление и други организации, невключени в състава му, имащи отношение към дейността на съвета.
(2) Функциите на председателя в негово отсъствие се изпълняват от определен от него член на съвета.
(3) Членовете на съвета:
1. участват в заседанията на съвета и внасят за включване в дневния ред за разглеждане въпроси, свързани с предмета на неговата дейност;
2. осигуряват на съвета необходимата за дейността му информация и експертна помощ по конкретни въпроси, които са от тяхна компетентност.
(4) Дирекция "Етнически и демографски въпроси" на Министерския съвет:
1. организира подготовката и провеждането на заседанията на съвета;
2. изготвя протоколите от заседанията на съвета;
3. води отчетност за становищата и решенията на съвета;
4. организира и координира изпълнението на решенията на съвета и необходимия обмен на информация между заинтересуваните страни;
5. подпомага председателя на съвета в неговата работа;
6. съхранява документацията на съвета;
7. организира работата на Комисията за интеграция на ромите и на другите комисии и работни групи, създадени към съвета.

Чл. 7.
(1) Към областните администрации се създават областни съвети за сътрудничество по етническите и демографските въпроси, наричани по-нататък "областните съвети", които осъществяват дейностите по чл. 2, ал. 1, т. 1-11 на територията на съответната област. Областните съвети приемат свои правилници, които се утвърждават от областните управители, и приемат и координират изпълнението на областни стратегии и програми по етническите и демографските въпроси.
(2) Председател на областния съвет е областният управител или определен от него заместник областен управител, а секретар на съвета е експерт в областната администрация, на когото е възложено да работи по етническите и демографските въпроси.
(3) Членове на областния съвет са заместник-кметовете, отговарящи по етническите и демографските въпроси в общините на територията на областта и представители на: сдруженията на български граждани, принадлежащи към етнически малцинства, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, имащи уставни цели и осъществена най-малко двегодишна активна общественополезна дейност, съответстваща на целите, посочени в чл. 2, ал. 1, и които са приети за членове на областния съвет с решение на председателя на областния съвет; на читалища; на: регионалния инспекторат по образование; регионалния център по здравеопазване; регионалната инспекция за опазване на околната среда и водите; регионалната дирекция за национален строителен контрол; регионалната служба по заетостта; областната служба за социално подпомагане; териториалното статистическо бюро; регионалната дирекция на вътрешните работи; областна дирекция "Земеделие и гори" и други институции, имащи отношение към дейността на областния съвет.

Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив