Химическият, фармацевтичният и автомобилен сектор се характеризират с увеличени кредитни рискове в Европа, става ясно от анализ на "Кофас".
В химическия сектор рискът се измества от среден на висок в Европа и новоизникналите компании в Азия. В Европа, рентабилността на компаниите в бранша е спаднала с 19% за една година, поради слабото търсене и конкуренция от страна на американските износители. В Азия, и по-специално в Китай, малките средни предприятия са сред първите жертви на намаленото предлагане на кредити.
По отношение на фармацевтичния сектор в Европа, рискът е определен като „висок”. В Азия и Северна Америка забелязваме известно стабилизиране (съответно рискът там е оценен като среден и умерен). В Европа, лечебните заведения, чиито продажби и възможности спадат, и дистрибуторите на лекарства са засегнати от мерките за намаляване на нарастването на здравните разходи.
Европейският автомобилен сектор е най-засегнат – оценката на риска е намалена до „много висока”. Кризата драстично промени положението в световната автомобилна индустрия, а европейската беше особено засегната и положението й продължава да се влошава, тъй като е изправена пред високи производствени цени.
Новата вълна от фалити във френския автомобилен сектор още по-ярко показва проблема в региона – между август 2012 и юли 2013, броят им се увеличи с 11%, сочи анализът. Още по-лошото е, че финансовите загуби от тези фалити за снабдителите се покачва с 35%, което води до несъстоятелност на още по-голям брой големи компании в търговията (58% от всички) и при подизпълнителите (24% от всички). Ситуацията е още по-притеснителна, тъй като на национално ниво, взимайки предвид всички сектори, броят фалити се е увеличил с 6%, а разходите са спаднали с 5.8%.
Автомобилната индустрия в Турция и Русия: струва ли си риска?
В тези условия компаниите от сектора се обръщат към новопоявяващите се пазари, особено към Турция, ориентирана най-вече към износа с конкурентни цени, и Русия, стимулирана от голям и динамичен вътрешен пазар. Присъствието на тези пазари е предизвикателство, но потенциалът им е по-голям от рисковете.
Сред основните рискове, освен променливия растеж, тези държави имат и други трудности. Турският автомобилен сектор и в нестабилна позиция, защото е много зависим от икономическото състояние на ЕС (където отива 40% от износа на страната) и от това следва проблем с високи такси. От друга страна, научно-изследователската и развойна дейност не е достатъчна, за да се справят с конкуренцията от страна на Централна и Източна Европа.
В Русия международните подизпълнители се сблъскват с непрекъснат протекционизъм, въпреки скорошното присъединяване на страната към Световната търговска организация.
Въпреки тези проблеми, двете държави предлагат добри възможности за производителите и инвеститорите. Бързо растящата средна класа остава важен фактор за развитие, защото домакинствата се стремят да наваксат откъм автомобилно оборудване. Определено броят автомобили е недостатъчен: 151 автомобила на 1000 жители в Турция и 260 в Русия, в сравнение с 613 в държавите от Западна Европа. Привлекателността на тези пазари е подсилена от силната подкрепа от страна на техните правителства, чиято цел е да осигурят сериозен напредък.
"Разликата в цените не може вече да е индустриална политика в дългосрочен план. За да продължават да привличат чужди инвеститори, нововъзникващите пазари, включително Русия и Турция, сега трябва да се фокусират върху иновациите. Колкото до европейските перспективи, дистрибуторите, сериозно отслабени от кризата, имат нужда да създадат наново целия модел, като гъвкавостта и персонализирането трябва да са основните елементи," отбелязва Николас дьо Бутет, директор "Оценка на кредитния риск" за Западна Европа в "Кофас".