Банкиране "по мярка"

27.10.2011 | 13:48
по статията работи:
Частното банкиране предлага на заможните клиенти индивидуален подход към финансите и дискретност
Банкиране "по мярка"

Автор: Ралица Стоянова ( r.stoyanova@econ.bg )

Да сте богати не означава само да карате лъскава кола, да ходите на почивки в Дубай и да носите маркови дрехи. Многото пари изискват правилно управление, в противен случай не след дълго може да ви се наложи да смените новата кола със скромно 20-годишно возило, почивката в чужбина - с уикенд в Китен, a марковите дрехи - с такива от "Илиянци".

Частно банкиране - що е то?

Управлението на активите не е лесна задача, с която всеки може да се справи сам. Заради това е добре да имате помощник - личен консултант, който да се грижи за финансовите ви дела. Персоналните съвети, които банките предлагат на своите заможни клиенти, се наричат частно банкиране.

В световен мащаб услугата вече има установени традиции. В Централна и Източна Европа 43 хил. клиенти с активи на обща стойност 13 млрд. евро се възползват от частното банкиране. Водещ пазар е Турция.

У нас "банкирането за богати" навлиза преди няколко години. Разговаряхме с представители на две от банките, които предлагат услугата - "УниКредит Булбанк" (от 2003 г.) и ДСК (от 2006 г.)

Кой може да се възползва от лични банкови услуги?

Критериите да станете клиент на персоналното банкиране не са строго определени, но ориентировъчно то е предназначено за хора, които притежават финансови активи в размер на поне 350 хил. лева и имат годишен доход от минимум 100 хил. лева, обясняват от "УниКредит Булбанк". От ДСК сегментират клиентите по три критерия: общо активи в банката, по-големи или равни на 50 000 лева; кредит в размер, по-голям или равен на 150 000 лева и нетен месечен доход, по-голям или равен на 2000 лева.

Клиенти на услугата „частно банкиране" са собственици на фирми, професионални мениджъри, наследници, спортисти, художници, журналисти, политици и други. Това са хора, които притежават значителни активи и имат по-сложни инвестиционни нужди, обясняват от ДСК. В таргета на банката попадат и клиенти, формиращи високи и средни доходи, които натрупват активи и имат потенциал да станат заможни. Засилва се интересът и сред хора, работещи в чужбина, които имат нужда да ползват банкови услуги у нас.

"УниКредит Булбанк" обслужва 1200 частни клиенти с активи на обща стойност 600 млн. лева. Цялата група на "УниКредит", която разполага с офиси в страни като Италия, Австрия и Германия, има над 200 000 заможни клиенти и управлява финансови активи за над 120 млрд. евро. От ДСК не уточняват броя на клиентите си в това направление на услугите, които предлагат.

Принципи на частното банкиране

Основни принципи на частното банкиране са индивидуален подход, бързина, дискретност към финансовите дела и доверие. Ако съществуват добре изградени връзки между клиента и банката, формулата за откриване на финансовите решения е по-лесна, смятат от ДСК.

Частните клиенти обикновено са финансово грамотни хора, които ценят времето си. Те искат качествено обслужване 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата и предпочитат транзакциите да се извършват в реално време.

Клиентите обикновено обичат да комуникират само с един банков служител, който вече е изградил доверие у тях и познава най-добре финансовите им нужди. В "УниКредит Булбанк" работят 14 частни банкери, подпомагани от 10 специалисти. ДСК разполага с 10 специализирани зони и центрове за обслужване на частни клиенти в големите градове на страната - София, Варна, Пловдив и Бургас и други. При желание на клиентите личните консултанти могат да ги посетят и в техните офиси.

Банкови продукти "по мярка"

При частното банкиране няма стандартни продукти, всичко е "по мярка на клиента", обясняват от "УниКредит Булбанк". Той може да се възползва от всичко, което банката "произвежда". Предложенията на личния консултант се ръководят от намеренията, срочността на инвестицията и рисковия профил на клиента. Едни влагат в имоти, други в луксозни стоки, трети инвестират във взаимни фондове, структурирани продукти, застраховки, депозити, обясняват от ДСК.

Чрез въпросник се определя рисковият профил на клиента - стабилен, балансиран или консервативен. Целта е нуждите му да се "срещнат" с паричните потоци на правилното време и място.

Всяка година от "УниКредит Булбанк" изготвят анкета относно удовлетвореността на частните си клиенти. През 2010 г. 62% от тях са "апостоли", както условно ги наричат от банката - това са удовлетворените и лоялни клиенти. 21% са "наемници" - повече удовлетворени, отколкото лоялни, 11% са "терористите" - нелоялни и неудовлетворени, а 6% са „заложници" - неудовлетворени, но лоялни.

И от двете банки са категорични, че частното банкиране има потенциал за развитие у нас. Занапред все повече клиенти ще могат да отговорят на критериите за ползване на услугата и все повече банки на нуждите и изискванията на богатите, смятат от ДСК.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...