През 2011 г. доверието в правителствата е спаднало с рекордните девет пункта, за да достигне 43% в световен мащаб, сочат данните от Edelman Trust Barometer 2012. В 17 от общо 25 изследвани страни по-малко от половината хора вярват, че действията на местното правителство са правилни.
Правителствата на 12 държави изостават по отношение на доверието спрямо бизнеса, медиите и неправителствените организации. В Испания, Франция, Бразилия, Китай, Русия и Япония, както и в шест други държави, доверието към правителството се е понижило с над 10 пункта.
Представителите на правителствата в момента се ползват с най-малко доверие, като едва 29% от участниците в проучването ги смятат за надежден източник на информация. Близо половината от общата извадка на проучването не вярва, че лидерите на правителствата казват истината.
Въпреки че спадът в нивото на доверие към бизнеса е по-малък и като цяло не толкова сериозен, тази индустрия също е изправена пред някои предизвикателства, с които трябва да се справи. Доверието в бизнеса регистрира понижение от 56 на 53% в глобален мащаб, докато страни като Франция и Германия отбелязват двуцифрен спад по този показател. Липсата на доверие в бизнеса засегна и Южна Корея, където нивото на доверие е спаднало с 15 пункта. Китай е единствената държава, която отчита значителен ръст в доверието към бизнеса, като покачването е от 61 на 71%.
Доверието в хората на позицията главен изпълнителен директор е спаднало с 12 пункта и е достигнало 38%, което е най-големият спад през последните 9 години. В Южна Корея и Япония понижението е съответно с 34 и 43 пункта.
В разгара на този повсеместен спад в нивото на доверие, "обикновеният човек" възвърна своята позиция на един от трите най-достоверни "говорители", посочват авторите на изследването. Тази група отбеляза най-големия ръст по отношение на доверието от 2004 година насам и в момента отстъпва единствено на научните работници и техническите експерти. Редовите служители пък се изкачиха от "говорителите”, ползващи се с най-ниско доверие, до четвъртото място в тази класация, след като отбелязаха рекорден ръст от 16 пункта.
Социалните мрежи, микроблоговете и сайтовете за споделяне на съдържание се радват на най-сериозната промяна по отношение на доверието към тях като източници на корпоративна информация. Трите канала регистрират покачване съответно до 88, 86 и 75%.
Според Edelman Trust Barometer 2012 факторите, на които се дължат сегашните нива на доверие, не са толкова значими, колкото тези, от които зависи бъдещото увеличение на доверието. Стабилните финансови приходи, иновативните продукти и успешните корпоративни ръководители са сред основните фактори, на които се основава регистрираното ниво на доверие. Въпреки това далеч по-важно за изграждането на доверие в бъдеще е търсенето на обратна връзка от клиентите и поставянето на техните нужди над стремежа към печалба.
"Анализът на резултатите, който направихме показва, че оперативните фактори, които генерират сегашните нива на доверие в бизнеса, не са достатъчно силни, за да повишават доверието в бъдеще”, каза Нийл Флигър, председател на фирмата за пазарни проучвания на Edelman StragegyOne, която провежда Edelman Trust Barometer. "Следващите стъпки в тази насока изискват повече внимание върху социалните въпроси и проблемите, които пряко засягат служителите”.
Въпреки че бизнесът се ползва със значително по-високо доверие от правителствата, 49% от участниците в изследването в световен мащаб смятат, че правителствата не упражнява достатъчно контрол над бизнеса. Почти една трета от респондентите искат правителството да ги защитава от недобросъвестни бизнес практики, а една четвърт настояват за регулация, която да гарантира отговорно корпоративно поведение. "Промените, които хората искат от правителствата, всъщност могат да бъдат предприети и наложени от самия бизнес”, допълни г-н Еделман.
И тази година банките и фирмите, предлагащи финансови услуги, регистрираха спад на доверието към себе си и се превърнаха в двата сектора, ползващи се с най ниско доверие, като най-голям спад е отчетен в Испания, Франция, Бразилия, Япония и Южна Корея. Технологичният сектор продължава да се ползва с най-високо доверие в световен мащаб.
Медиите – единствената институция, която отбелязва ръст – регистрира ниво на доверие над 50% в световен мащаб. Значително покачване се наблюдава в отделни страни, сред които Индия (20 пункта), САЩ (18 пункта), Великобритания (15 пункта) и Италия (12 пункта).
"Тъй като медийната среда се променя и предоставя много повече възможности, доверието към нея расте”, каза Алан Вандермолен, президент и изпълнителен директор на компанията Global Practices and Diversified Insights, част от Edelman. "Медиите също така свършиха страхотна работа през изминалата година при отразяването на финансовите проблеми в рамките на ЕС”. В Япония с оглед на земетресението през март и последвалата ядрена катастрофа, беше регистриран спад в доверието към три от четирите институции, в това число правителството (26 пункта спад), медиите (12 пункта) и НПО (21 пункта). Спад на доверието беше отчетен и към пет индустриални сектора, включително енергетика (46 пункта спад), медии (21 пункта), банки (20 пункта) и финансови услуги (17 пункта).
САЩ поддържа стабилни нива на доверие сред основните институции, за разлика от миналата година, когато страната регистрира значителен спад в доверието към неправителствените организации, медиите, бизнеса и правителството.
Традиционните медийни и онлайн търсачки се ползват като източниците с най голямо доверие сред хората, които търсят новини и обща информация, информация за нов продукт, новини, свързани с екологичната криза, и корпоративни съобщения. Традиционните медии, телевизията, вестниците и списанията все още са източниците на информация, които се радват на най-голямо доверие според барометъра.
За хората на възраст между 18 и 29 години дигиталните медии са най-ползваният източник на новини и обща информация.
С изключение на технологичния и автомобилния сектор, Южна Корея регистрира извънреден спад в доверието към всички индустриални сектори. Най-осезаемо е понижението при телекомуникациите със спад от 32 пункта до ниво от 39%, както и при финансовите услуги – спад от 25 пункта до 39%.
Бразилия отбелязва най-големия спад на доверие към всички основни институции – правителство (спад от 53 пункта), НПО (31 пункта), бизнес (18 пункта) и медии (12 пункта). В периода на провеждането на предишното проучване Бразилия току що бе спечелила домакинството на Световното първенство по футбол през 2014 и на Летните олимпийски игри през 2016 година. Тогава страната избра и своя нов президент Дилма Русеф. Тазгодишният спад представлява връщане към нормалното състояние за бизнеса и отразява ареста на четирима представители на правителството за корупция.