Газопровод с малко ползи за страната ни
Той също така е и скептично настроен, че „Южен поток“ ще допринесе за сериозно за възстановяване на българската икономика.
Самото строителството на газопровода може да започне в момента както се планира. Друг е въпроса как би започнало изграждането без да е решен пробелма с европейското законодателство, обясни Казанджиев пред econ.bg. Според него при сега определените количества от 63 млрд. кубични метра газ годишно не е предвидено доставки на синьо гориво от други източници, освен от „Газпром“. А за да отговаря на европейското законодателство проектната компания трябва да предложи свободен капацитет за доставка и на трети страни. В случая това означава доставка на количества, по-големи от 63 млрд. кубични метра, каквито не са заложени в момента, обясни Казанджиев. Специалистът изрази и съмнения, че в момента Русия може да достави такива огромни количества природен газ на брега на Черно море, за да бъдат те нагнетени в тръбата за България. Той припомни, че в момента се очаква да започне полагането на тръбите по първата линия на газопровода, но за останалите три все още не се говори. Това ме навежда на мисълта, че Русия смята да изгради само една тръба на този етап, само и само да покаже, че може да доставя газ и по това трасе, коментира още Казанджиев. Той очаква в момента „Южен поток България“ да поиска дерогация от българското и европейското законодателство. Целта е да се редуцират почти всички регулации за проекта и той да се счита за „екстериториален“. Това обаче е малко вероятно да се случи, добави Казанджиев.
Припомняме, че в свое комунике Европейската комисия поиска строежа на газопровода да бъде спрян, докато проектът не отговори на европейските изисквания. Ако това се случи, то няма как в момента да започне изграждането на тръбата на българска територия, обясни Казанджиев. По думите му в момента е напълно възможно да започне строеж на компресорните станции в България като се започне от тази край Расово.
Друг сериозен проблем за „Южен поток“ е липсата на изготвено газотранспортно споразумение. Това е основен документ, с който става ясно какви количества природен газ ще се пренасят по тръбата, как ше бъде уреден въпроса с клаузата ship or pay (транспортирай или плащай), обясни Казанджиев. Заради липсата на това споразумение в момента проектът става много рисков, добави специалистът. След подписването на газотранспортното споразумение се очаква да стане ясно и какви дивиденти ще получава страната ни от „Южен поток“. Шефът на БЕХ Иван Йончев преди няколко дни заяви, че не знае кога точно ще бъде подписан този договор.
Вместо мегапроект – изграждане на интерконектори
България трябва да осигури 625 млн. евро за изграждането на „Южен поток“. Това е огромна сума и вместо да я дадем за един проект тя може да бъде използвана за строеж на газовите междусистемни връзки с Гърция и Турция. Това обясни преди няколко дни и Мартин Владимиров, експерт по енергийна сигурност към Центъра за изследване на демокрацията. Според него така ще бъде постигната реална диверсификация на доставките и ще се осигури достъп на България до нови източници на природен газ. С част от средствата може да се използват и за разширение на газовото хранилище в Чирен, за да може то да покрива доставките на гориво на страната и през зимния период.
Действията по строежа на „Южен поток“ е очевидно, че няма да могат да стъпят само на икономическите принцип, защото в проекта е вложена и известна доза геополитика. От тази гледна точка не е важно само как точно ще бъде структуриран проекта на наша територия, но и какво ще решат „големите играчи“ за неговото бъдеще. Страната ни обаче е длъжна да отстоява интересите си в тези преговори.