Въпреки кризата в търсенето на автомобили на европейския пазар, BMW, Volkswagen и Mercedes-Benz най-вероятно ще обявят рекордни продажби за 2012 година. Причината? Компаниите в Германия – като Deutsche Telekom например, и масовият им дял в пазаруването на коли.
Агенция "Блумбърг" съобщава, че телекомът например притежава 38 хиляди автомобила на немска територия. Разделено между работещите там, това е едно возило на всеки двама служителя.
Това далеч не е изолиран случай, като редица юридически лица се възползват от данъчните облекчения и по-скромни финанси, предвидени за корпоративните клиенти. Докато „частното“ търсене на автомобили (т.е. това от физически лица) намалява, колите, закупени от компании за техните служители отговарят за цели 32% от продажбите в Германия. Това е с 5% повече от равнището през 2010 година.
"Автомобилите, закупени от компании, са най-стабилният дял от немския пазар“, изтъква Кристоф Щюрмер, анализатор към IHS Automotive.
Служителите нямат ограничение при употребата на фирмените коли. Тоест, те преспокойно могат да ги използват и извън служебните задачи или пътувания и това им е много изгодно. По силата на закон от 1996 година насам, работниците трябва да плащат месечен данък, възлизащ на 1% от цената на колата.
Ако вземем за пример едно BMW 520i, ще се види следното. Предвид цената му, при директен лизинг от BMW служителят ще трябва да задели 426 евро на месец. Като бизнес возило, закупено от компанията, обаче, същото лице след данъчното облагане ще плаща едва 181 евро, тоест повече от двойно по-малко.
Корпоративните клиенти подпомагат не само класическото автомобилно производство, но и това на електрически коли. По-екологичният подход също е важна графа в политиката на компаниите. Deutsche Telekom например насърчава служителите си да избират автомобили с по-нисък горивен разход.
Така корпоративните клиенти се оказват сламката за все по-закъсващата в европейски мащаб автомобилна индустрия, особено поглеждайки към Германия.
"Всяка промяна, водеща до спад на търсенето от страна на компаниите, ще има сриващ ефект на пазара“, изтъква и Аксел Коблиц, директор на браншовата организация ZDK.