Новият център на София - модерна визия или национално предателство

06.03.2014 | 18:40
по статията работи: Мирела Вавова
Дали тя може да стане културна столица през 2019 г., ако по това време по улиците се налива бетон
Новият център на София - модерна визия или национално предателство

Освен Витошка и Ларгото при Президентството, сериозни промени по визията на софийския център не са правени близо 40 години. Столичният пейзаж обаче много скоро може да придобие съвсем друг вид – по-зелен, с по-малко автомобили и повече пешеходни зони, обеща главният архитект на София Петър Диков. Новата градска премяна наистина дебне зад ъгъла и по негови думи е възможна дори след 2-3 години или най-много до 2020 г.

Професионалната гилдия, от своя страна, чака възможност да се изяви с предложения за тази най-важна част на София вече над десетилетие, споделят архитекти. И внезапно Столична община им даде този шанс, официално обявявайки през октомври 2013 г. конкурс за идейни проекти за обновяването на четири централни градски зони. В момента победителите вече са ясни, но се появиха нови проблеми. Част от архитектите още от сега се готвят да обжалват процедурата. Причината е, че не е редно да се правят коренни промени в центъра на София, който е културен паметник.

Кои избра журито

Предложенията за визия на пространството около канала на бул. “Евлоги и Христо Георгиеви” прескачаха от дръзката идея за градски плаж до затварянето на Перловската река под похлупак. В крайна сметка, водено от мисълта за шофьорите и трудностите при преминаването по натовареното трасе, журито се спря на проект, даващ решение на транспортните проблеми в района. Това беше голямото предимство на тази идея пред останалите, коментира председателят на 15-членния състав архитект Георги Бакалов.

Според проекта на автомобилите ще се осигури по още едно допълнително пътно платно и в двете посоки на булеварда, което да облекчи чакането в този участък в час пик. Преминаването от две на три ленти ще стане “по най-безболезнения начин за сметка на тротоарите”, пише в проекта на “Стефан Добрев Архитектура и Дизайн". Тъй като сега лентите са много широки, се предвижда те да бъдат стеснени и така пътната настилка ще се разшири само с 90 см.

Тъй като няма как да бъдат взети от пешеходния тротоар вдясно, ще се наложи да е от страната на дърветата. Архитектите обаче уверяват, че няма да се наложи изсичането им, а чрез използването на съвременни методи и технологии те ще бъдат преместени.

Допълнителни платна за движение ще бъдат добавени и на двата моста – Орлов мост и Моста на Дружбата. В борбата с натовареното автомобилно движение в района се предвижда и изграждането на голямо кръгово кръстовище на пресечката с ул. “Гурко”. В проекта обаче не са приложени анализи, които да аргументират необходимостта от подобно трилентово съоръжение. Ще бъдат променени и велоалеите в тази част като вече ще има една нова, която ще минава в средата на кръговото движение.

Под това пространство за удобство на хората ще бъде изграден подземен паркинг. Между трилентовите платна и точно на изхода от паркинга архитектите са замислили да развият потенциала на зелените площи около канала. Нещо повече, те предвиждат да “съживят” Перловската река и да напълнят коритото. Авторите са убедени, че по този начин не само ще облагородят зоната, но и ще допринесат положително за цялостния пейзаж на столицата.

Около реката пък на хората ще им се предостави място за спорт. На екипа е хрумнало тематично да подчини пространството на намиращия се в близост Национален стадион “Васил Левски”. Пред самия него ще има “Площад на спорта”, на който ще се организират тържества, а покрай реката до Орлов мост ще се простира “Алея на спортната слава”. В зелените площи на парка ще бъдат вплетени и тематични площадки – за бокс, борба и волейбол. А покрай реката, стигайки до Моста на Дружбата, е много вероятно човек да види как отгорему бавно преминава трамвай-совалка.

Без граници

Превозното средство трамвай-совалка по план ще се движи по Граф Игнатиев с едва 10 км/ч и на големи интервали, като архитектите предлагат то да е по-скоро за атракция и в помощ на възрастните хора да се придвижват по-лесно. Концепцията за развитието на улицата обаче е тя да стане пешеходна, а компромисното решение със “совалката” е в отговор на дългогодишния казус – да има ли трамвай там, или не.

Тъй като той ще преминава много рядко, архитектите смятат, че няма да пречи на пешеходците. Нещо повече, той ще заема само една линия, която през останалото времето ще се използва като велосипедна алея. Концепцията им се базира на тъй наречените “споделени пространства”, които предполагат обединяването на тротоари и платно в едно общо, а пешеходци и велосипедисти си съжителстват без проблем.

“Не на границите” екипът казва и във връзка с двата пазара по ул. „Граф Игнатиев“. Те са категорични, че мястото им е там, тъй като допринасят за уникалната атмосфера и са своеобразен магнит за хората. Проблем съзират в подредбата на щандовете, които в момента по-скоро се явяват като бариера в пространството. С тази цел предлагат алтернативна островна организация на сергиите, което да отвори и обедини пространствата – от една страна, между Графа и градинката край църквата “Св. Седмочисленици” и от друга страна тази при пл. “Славейков”.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 11.12   361 г. – Император Фравий Клавдий Юлиан влиза в Константинопол, поемайки по този начин властта в цялата Римска империя. 1792 г. – Френската революция:...