По-конкурентна икономика, по-достъпна информация за нея: Сектор Машиностроене

13.06.2004 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

По-конкурентна икономика, по-достъпна информация за нея

СЕКТОР МАШИНОСТРОЕНЕ

 

Поставили сме си цел през 2007 година България да получи пълноправно членство в Европейския съюз. Присъединяването на България към семейството на индустриално развитите европейски демокрации е основен национален интерес. Но то е и голямо предизвикателство за страната.

България ще стане част от Единния европейски пазар. Готови ли сме да посрещнем неговите високи и строги изисквания? Ще съумее ли да отговори на тези изисквания и българското машиностроене? Наистина, още сега то формира над 11 процента от непрекъснато растящия износ за Европейския съюз. Има вече машиностроителни предприятия, голяма част от продукцията на които отива на Европейския пазар с изискващата се маркировка "СЕ". А останалите?

Свободно движение на стоки

Свободното движение на стоки е една от четирите свободи, на които се основава вътрешният пазар на Европейския съюз. Целта на този принцип е да се премахнат пречките и ограниченията в търговията между страните, участващи в Единния европейски пазар, така че стоките да могат да се движат от една страна в друга по същия начин, по който биха се движили в границите на отделна държава.

В областта на хармонизирането на техническото законодателство и на стандартизацията Европейската общност използва т. нар. Нов подход и Стар подход. Разграничаването е условно и е свързано с процедурни различия, но и двата подхода са подчинени на основния принцип, който действа в рамките на Единния пазар – безопасност на продуктите. Директивите от Новия подход регламентират само съществените изисквания, а в европейските хармонизирани стандарти се препоръчват технически и икономически целесъобразни начини за изпълнение на тези изисквания, като се отчита равнището на технологиите към дадения момент.

Стандартите не са задължителни, но спазването им, когато това е удостоверено, води до презумпцията за съответствие със съществените изисквания на директивата.

Общите принципи на Новия подход са заложени в Закона за техническите изисквания към продуктите.

Машинна директива

За машиностроителните предприятия най-важната директива от Новия подход е машинната. Съществено значение имат и директивата за електромагнитната съвместимост, нисковолтовата директива, както и директивите за асансьорите, пътническите въжени линии, съоръженията и съдовете под налягане и за съоръжения и системи за защита, предназначени за експлоатация в потенциално експлозивна атмосфера. Машинната директива, която е транспонирана в нашата Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на машините, e ефективно законово средство за регламентиране на производството на машини, осигуряващо високо ниво на безопасност.

С Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на машините се определят:

  • съществените изисквания към машините;
  • процедурите за оценяване и начините за удостоверяване съответствието на машините със съществените изисквания;
  • условията и редът за издаване на разрешения на лица, които извършват оценяване на съответствието.

Когато машините имат нанесена маркировка "Со" и са придружени с декларация за съответствие, се приема, че те отговарят на изискванията на наредбата. Когато машините са произведени в съответствие с изискванията на българския стандарт, който въвежда хармонизиран европейски стандарт, се счита, че те съответстват на съответните съществени изисквания. В областта на машиностроенето има вече над 450 български стандарти, въвели хармонизирани европейски стандарти. Българските стандарти, въвеждащи хармонизирани европейски стандарти към Наредбите за съществените изисквания и оценяване на съответствието, можете да намерите в официалния бюлетин на Държавната агенция за метрология и технически надзор (ДАМТН) и списание "Стандартизация, метрология, сертификация". Използвайте Интернет-страницата на ДАМТН: https://www.sasm.government.bg. В наредбата са формулирани общите съществени изисквания за осигуряване на безопасност на произвежданите машини: да не излагат на риск хората, които ги експлоатират, настройват и поддържат; да бъдат информирани потребителите за оставащите рискове; в максимална степен да са удобни и да не изморяват операторите. Отделя се внимание на изискванията за безопасно и лесно манипулиране и транспортиране на машината и нейните съставни части.

Отделен раздел в наредбата е посветен на системите за управление на машините, които трябва да са безопасни и надеждни. Машините, съставните им части и комплектуващите изделия трябва да издържат натоварванията, да са достатъчно устойчиви и да се използват без риск от непредвидено изместване.

При машините с електрозахранване трябва да се предотвратят всички рискове от електрически произход, като се прилага и Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения.

Наредбата включва строги правила за поддържане на машините, сигнализация и информация. Формулирани са специфичните съществени изисквания за някои отделни категории машини – машините за приготвяне на хранителни продукти, преносимите и ръчно водими машини, дървообработващите машини.

Наредбата определя съществените изисквания за преодоляване на специфичните рискове при придвижването на машините и извършването на подемни операции, при машините за подземни работи, както и при машините за повдигане или преместване на хора.

В края на наредбата са описани подробно процедурите за оценяване и удостоверяване на съответствието на машините с изискванията, както и редът за получаване на разрешение за оценяване на съответствието.

Пълният текст на Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на машините е публикуван в "Държавен вестник", бр. 91 от 2001 г.

КАК ДА ПОСТЪПИМ ДНЕС

Вашата машина е създадена в съответствие с изискванията на наредбата и вие искате да я пуснете на българския пазар.

  • Машината фигурира в списъка, приведен в приложение № 2 към наредбата и е произведена в съответствие с изискванията на българските стандарти, които въвеждат хармонизирани европейски стандарти. Вие съставяте техническо досие на машината със съдържание, посочено в приложение № 4 към наредбата. По-нататък вие решавате – представяте досието на лицето, получило разрешение за оценяване на съответствието: за съхраняване или за да ви бъде издадено удостоверение за пълно съответствие на досието или заедно с образец на машината за изследване на типа, съгласно процедурата, указана в приложение № 4 и вие получавате сертификат за изследване на типа.
  • Вашата машина е посочена в приложение № 2, но тя е произведена, без да са приложени българските стандарти, въвеждащи хармонизирани европейски стандарти (защото например няма такива). Вие изготвяте техническо досие на машината със съдържание, посочено в приложение № 4 към наредбата и представяте на лицето, получило разрешение за оценяване на съответствието, образец от машината за изследване на типа, съгласно процедурата, указана в същото приложение. Лицето ви издава сертификат за изследване на типа. Регистър на издадените разрешения за оценяване на съответствието е публикуван в Интернет-страницата на ДАМТН. Агенцията е издала разрешение за оценяване на съответствието на машините по почти цялата номенклатура, посочена в приложение № 2, на: "Център за изпитване и европейска сертификация" ЕООД Стара Загора, бул "Патриарх Евтимий" №23 тел. 042/62 03 68; 0887 598 697 e-mail: ctec@stz.orbitel.bg. Сега вече за удостоверяване на съответствието вие следва да съставите декларация за съответствие съгласно приложение № 1 към наредбата. След като подпишете декларацията за съответствие, можете да нанесете върху машината маркировката за съответствие. Тя се състои от инициалите "Со", като буквата "о" е вписана в долната половина на буквата "С". Вашата машина може да бъде пусната на българския пазар. Маркировката за съответствие не е знак за качеството на машината, но тя е доказателство, че машината отговаря на съществените изисквания за безопасност.
  • Машината не фигурира в списъка, приведен в приложение № 2 към наредбата. Вие изготвяте техническо досие на машината, включващо чертежи, протоколи и документи, посочени в приложение № 3 към наредбата, съставяте и подписвате декларацията за съответствие и нанасяте маркировката за съответствие.

Ако вие искате днес да предложите вашата машина на Европейския пазар, тя трябва да носи маркировката "СЕ". Тази маркировка удостоверява съответствието на продукта с всички приложими изисквания, които производителят трябва да спази. Нанесената върху даден продукт СЕ маркировка е вид декларация от страна на отговорното лице, че продуктът е в съответствие с всички приложими към него разпоредби и са били приложени подходящи процедури за оценяване на съответствието.

За да имате право да я нанесете, вие трябва да се обърнете към нотифицирано лице в Европейския съюз, което извършва оценяване на съответствието на машините със съществените изисквания към тях, съгласно Машинната директива. Такива лица вие можете да намерите на следните Интернет-страници: https://www.newapproach.org; https://europa.eu.int/comm/enterprise/nando-is/home/

УТРЕ

Понастоящем в съответствие с Европейското споразумение за асоцииране се водят преговори с Европейската комисия за подготовка и подписване на Протокол за оценяване на съответствието и признаване на промишлените стоки (PECA), който на този етап включва и машините. Трябва да се има предвид, че процесът на договаряне е дълъг, тъй като експертите от Европейската комисия извършват детайлен преглед на българското законодателство, въвело европейското законодателство. Подписването на този протокол означава взаимно признаване на органите за оценяване на съответствието и позволява върху изрично посочените в протокола български продукти да се нанася маркировката "СЕ" след изпълнение на съответните процедури.

2007

Действието на Протокола за оценяване на съответствието и признаване на промишлените стоки (PECA) ще бъде до приемането на България в Европейската общност. От този момент нататък влизат в действие правилата на Единния европейски пазар.

Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на машините не се прилага за редица видове машини и съоръжения, посочени в чл.2. Това е така, защото за едни от тях има отделни директиви по Новия подход – асансьори, съдове и съоръжения под налягане, газови уреди, съоръжения и системи за защита, предназначени за експлоатация в потенциално експлозивна атмосфера, въжени линии за превоз на хора. Съществените изисквания и начините за оценяване на съответствието са различни за отделните видове машини и съоръжения. Информация за издадените и подготвяните наредби в съответствие с тези директиви, в които са указани съществените изисквания и начините за оценяване на съответствието, е приведена в приложението към настоящето издание.

Изискванията към моторните превозни средства са въведени в законодателството, разработено в съответствие с принципите на Стария подход. Към настоящия момент 96 директиви определят подробни изисквания за одобрение на типа на нови моторни превозни средства (включително ремаркета) и различни техни системи, компоненти или възли. Целта на системата е да се постигне пълна хармонизация чрез изграждане на обща процедура и единни правила, за да не се създават пречки пред търговията между страните, участващи на Единния европейски пазар.

В съответствие с изискванията на европейското законодателство българското законодателство разделя моторните превозни средства на три основни групи:

  1. Моторни превозни средства (с четири и повече колела) и техните ремаркета
  2. Дву- или триколесни моторни превозни средства
  3. Колесни трактори за горското и селското стопанство.

За да бъдат пуснати на пазара, моторните превозни средства или техните системи, компоненти и отделни технически възли трябва да бъдат придружени от сертификат за съответствие, който се издава въз основа на сертификата за одобряване на типа.

Одобряването на типа е процедура, при която се удостоверява, че даден тип превозно средство, система, компонент или отделен технически възел отговаря на съответните технически изисквания на наредбите в приложението към настоящoто издание.

Моторни превозни средства и техните ремаркета

Тази група включва всяко ново моторно превозно средство (МПС), предназначено за движение по пътищата, с или без каросерия, което има най-малко четири колела и максимална конструктивна скорост не по-малка от 25 км/ч, както и неговите ремаркета, с изключение на МПС, движещи се по релси, тракторите за селското и горското стопанство, както и всяка друга самоходна машина.

За целите на одобрението на типа Законът за движението по пътищата дефинира следните категории моторни превозни средства и ремаркета:

  • категории М1, М2, М3 – МПС за превоз на пътници
  • категории N1, N2, N3 – МПС за превоз на товари
  • категории О1, О2, О3, О4 – ремаркета
  • категория G – МПС с повишена проходимост.

Условията и редът за одобряване типа на нови моторни средства и техните ремаркета са определени в Наредба № 60 от 14 май 2003 г. на Министерството на транспорта и съобщенията, публикувана в "Държавен вестник", бр. 59 от 2003 г., а техническите изисквания са посочени в 56 наредби, приведени в приложението към настоящoто издание (една наредба е в процес на разработване).

Одобряването на типа на превозно средство, система, компонент или отделен технически възел се извършва от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА").

КАК ДА ПОСТЪПИМ

Вие сте създали вашето превозно средство (система, компонент или отделен технически възел). За да получите сертификат за одобряване на типа, подавате заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", към което прилагате:

  • копие от документа за съдебна регистрация;
  • копие от сертификат по сертифицирана система за управление на качеството;
  • информация за серийност на производството;
  • три екземпляра техническа документация, съдържаща попълнен списък с данни (приложен към Наредба № 60), схеми, чертежи и сертификати за одобрение на типа системи, компоненти или отделни технически възли, когато има такива;
  • документ за платена държавна такса.

Изпълнителният директор на агенцията одобрява типа на вашето превозно средство (система, компонент или отделен технически възел), когато то съответства на данните, посочени в техническата документация, и отговаря на изискванията на наредбите, приведени в приложението към настоящото издание. Освен това той изисква и резултатите от проверката и изпитването на вашия продукт от съответната техническа служба (акредитирана от Изпълнителната агенция "Българска служба за акредитация"), удостоверяващи, че той е произведен в съответствие с данните от техническата документация. Такава техническа служба е: Направление "Изпитвания" при "Технотест" АД София, ул. "Поручик Неделчо Бончев" №10 тел. 973 92 17 e-mail: tehnotest@medicom.bg

След изпълнението на всички процедури изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване на типа.

bg 34

В сертификата се нанася номерът на типовото одобряване, който се състои от четири секции за превозно средство и от пет секции за система, компонент или отделен технически възел. Първата секция е "bg 34".

По-нататък въз основа на сертификата за одобряване на типа вие издавате сертификат за съответствие (съгласно приложение № 9 към Наредба № 60), който придружава всяко превозно средство.

Следва да имате предвид, че ЕС-сертификатите за одобряване типа на нови превозни средства, системи, компоненти или отделни технически възли, издадени от компетентните органи на страни-членки на Европейския съюз, запазват действието си на територията на България, при условие че представите на ИА "АА" легализиран превод на български език на сертификата за одобряване на типа.

Дву- или триколесни моторни превозни средства

За целите на одобрението на типа Законът за движението по пътищата дефинира следните категории дву- и триколесни моторни превозни средства: L1, L2, L3, L4, L5. Предстоящо е разработването на "рамкова" наредба за одобряване на типа и 13 наредби за техническите изсквания по Закона за движението по пътищата.

Колесни трактори за горското и селското стопанство

По смисъла на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ) тези колесни трактори са определени като моторни превозни средства с максимална конструктивна скорост от 6 до 40 км/ч, с пневматични гуми и с минимум две оси. Основната функция е в тяхната теглителна сила. Те са специално конструирани да теглят, бутат, транспортират или задвижват определени работни органи, машини или ремаркета и са проектирани за употреба в селското и горското стопанство.

За целите на одобрението на типа ЗРКЗГТ дефинира следните категории колесни трактори: Т1, Т2, Т3, Т4 и Т5. Условията и редът за одобряване типа на нови колесни трактори са определени в Наредба № 21 от 3 юни 2003 г. на Министерството на земеделието и горите, публикувана в "Държавен вестник", бр. 52 от 2003 г., а техническите изисквания са посочени в 14 наредби, приведени в приложението към настоящто издание. Одобряването на типа на колесните трактори се извършва от министъра на земеделието и горите.

КАК ДА ПОСТЪПИМ

Вие сте създали вашия колесен трактор. За да получите сертификат за одобряване на типа, вие подавате заявление до министъра на земеделието и горите, към което прилагате:

  • препис от съдебно решение за регистрация и удостоверение за актуалното състояние;
  • техническа документация в два екземпляра, включваща попълнен списък с данни (приложен към Наредба № 21), подробни чертежи в подходящ мащаб и фотоснимки, ако има такива
  • копия на сертификати, когато има такива;
  • протоколи от изпитванията и проверките за приложимите технически изисквания, за които няма представени сертификати;
  • документ за платена държавна такса.

Вие предоставяте на органа за контрол техническата документация и образци от типа трактор и частите на трактора, които са необходими за извършване на изпитванията и проверките.

Органите за контрол (техническите служби) са акредитирани от Изпълнителната агенция "Българска служба за акредитация". Такива са: Изпитвателна лаборатория при Център за изпитване на земеделска, горска техника и резервни части - Русе Русе, бул. "Тутракан" №94; тел.: 082/455-31; факс: 082/440654; e-mail: mis@zs.bia-bg.com Изпитвателна лаборатория към Център за изпитване на земеделска, горска техника и резервни части - Пловдив Пловдив, ул. "Ягодовско шосе" №35; тел.: 032/632-383; факс: 032/265-763; e-mail:testlab@mobikom.com

Органът за контрол проверява съответствието на колесния трактор с данните, посочени в техническата документация, и с приложимите технически изисквания по чл.2 на Наредба № 21. Министърът на земеделието и горите по предложение на упълномощения от него орган, проверил техническото досие, одобрява типа на колесен трактор, когато той съответства на данните, посочени в техническата документация, и отговаря на техническите изисквания. След това издава сертификат за одобрение на типа на колесен трактор.

В сертификата се нанася номерът на типовото одобряване, който се състои от четири секции. Първата секция е "bg 34". Притежавайки сертификата за одобрение на типа, вие издавате сертификат за съответствие (съгласно приложение № 6 на Наредба № 21), който придружава всеки колесен трактор.

С настоящото издание бихме искали да ви информираме за поетите задължения в хода на преговорите за присъединяване на България към Европейския съюз по глава 1 "Свободно движение на стоки" в сектор машиностроене с оглед вашата подготовка за изпълнение на изискванията на Единния европейски пазар. Освен тези задължения следва да се имат предвид и задълженията по други глави от преговорния процес, които имат отношение към вашия бизнес и преди всичко глава 22 "Околна среда". Информация за тези задължения може да намерите на Интернет-страницата на Министерството на околната среда и водите.

Предвиждаме да допълваме и уточняваме настоящото информационно издание с по-нататъшното въвеждане на съответното европейско законодателство. Освен това следва да се има предвид, че това законодателство също е подложено на изменения и допълнения. Вашите въпроси, отправени към нас, също ще спомогнат за усъвършенстване на информацията.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...