Степен на навлизане и удовлетвореност от електронните административни услуги сред бизнеса и гражданите, февруари 2008 г.
Резултати от проучвания, проведени съвместно от "Алфа рисърч" и ICT Media
Въведение
Продължава да нараства делът на фирмите, използващи Интернет при управление и администриране на дейността си. През 2008 г. той достига до 98% от компаниите.
Сред тях се увеличават и тези, които посещават електронните сайтове на администрацията. За сметка на обема на потребление, обаче, през 2008 се наблюдава спад в честотата на посещенията. Разликата се дължи на факта, че първоначално сайтовете на администрацията са били предимно използвани от фирми, чиято дейност е по-силно свързана с администрацията, докато в момента потреблението се разширява към други компании, чиято основна дейност не изисква постоянен контакт с нея.
Плавно се увеличава и делът на фирмите, използвали електронни административни услуги. И през 2008 г. продължава регистрираната през 2007 г. тенденция, интензитетът на използване на електронни
административни услуги да зависи основно от големината и оборота на фирмата. Сред компаниите с персонал между 10 и 250 души и годишен оборот над 5 млн. редовното ползване на електронни
административни услуги е значително по-високо от средното. Фирмите, които в най-голяма степен се възползват от електронните административни услуги, са основно в сферата на хотелиерството и
ресторантьорството, транспорта, информационните технологии и телекомуникациите както и представителите на самата администрация.
Докато през 2007 г. преобладаващото количество от бизнес потребителите на електронни административни услуги са били чуждестранни фирми, през 2008 г. все повече български фирми започват също да се
възползват от тях.
Настоящото изследване отчита използването на все по-широка гама услуги по електронен път. Най-често консултирани са страниците на НАП и НОИ.
Като цяло, най-активно се ползват електронните услуги на централната администрация, следвана от общинската и на последно място областната администрация.
Изследването регистрира изключително положителна тенденция. Имайки предвид както ръста на фирмите, използващи електронни административни услуги, така и разширяването на спектъра от ползваните услуги, от знаково значение става фактът, че качеството на обслужването бележи положително развитие. Докато през 2007 г. 33% от компаниите са срещали проблеми с електронните административни услуги, през 2008 г. само 20% от тях са изпитали някакво затруднение.
Обобщени резултати от проучванията, проведени сред гражданите и бизнеса (в Power Point), ще откриете тук.