Таванът на цените на такситата – лек или плацебо?

10.10.2011 | 12:09
по статията работи:
"Копърките" като че ли изчезнаха, но все още не всички шофьори ни возят на обявените от тях тарифи
Таванът на цените на такситата – лек или плацебо?

Автор: Петър Чернев (p.chernev@econ.bg)

Колко дълъг е пътят на една идея - от нейното "зачеване" до "раждането"? Ако се съди по въвеждането на горна граница (или таван) на цените на таксиметровите услуги - около 2 години. Точно толкова време - от март 2009 г. до май 2011 г., трябваше на държавата да излезе с предложението общините сами да определят максималните цени на таксиметровите услуги и практически да реализират мярката.

Различните общини въведоха различен праг от края на май. Той е по-нисък за градове като Пловдив и София и по-висок за градовете по Черноморието, където цените на таксиметровите услуги винаги са били спорни.

Веднага след промяната държавата тръгна на проверка за това как се спазват новите разпоредби. За сериозни нарушения така и не беше съобщено. Въпреки това в началото на месец юли bTV съобщи, че положението по морето изобщо не се е променило. В Слънчев бряг обявената тарифа от 3.50 лв. на километър е само формална. Често за 2 км пробег туристите плащат 15 лева.

Що се отнася до София, от районния клон на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" коментираха за Econ.bg, че т.нар "копърки" са изчезнали. За това свидетелстват и направените 3168 проверки (числото не значи броя на проверените коли - някои може да са проверени по няколко пъти - бел.авт.) за периода между май и юли. Резултатите са показали, че нито една фирма не вози на цени, надвишаващи пределните. Този факт беше отдаден на високите санцкии - 3 000 лева и отписване на таксиметровия автомобил от списъка с данни за автомобилите към удостоверението за регистрация за извършване на таксиметров превоз.

Хващането на водачи, които използват устройства за манипулиране на таксиметровите апарати (известни като помпи - бел. авт.), не е лесно. Използваните устройства са от по-нов тип, а често и обектите на проверка успяват да покрият следите си, когато по медиите се появи информация, че предстоят проверки.

Какъв е таванът в София и на какви цени возят големите фирми?

В столицата беше обявена максимална цена 1,30 лв. за километър през деня и 1,60 лв. на километър през нощта. Как се отрази тя на фирмите, които возят на цени между 0.54 лв. и 0.59 лв. дневна тарифа и 0.64 лв. и 0.70 лв. нощна тарифа? Очевидно никак... Поне това е мнението на самите шофьори и на двама от шефовете на таксиметрови фирми.

Според Людмил Лазаров - изпълнителен директор на най-голямата таксиметрова компания в столицата - "ОК Супетранс", въведеният таван е "недостижим", както за София, така и за градове като Пловдив и Варна. Пред Econ.bg той определи мярката като "добро начинание", но допълни, че: "то няма по никакъв начин да попречи на тези, които досега мамеха клиентите и ги ограбваха, да продължат да го правят".

От своя страна Ромео Цеков - собственик на фирма "Алфа Ромео" ООД, която доскоро предлагаше таксиметрови превози под търговската марка "Такси за 1 долар", а в момента работи като "Такси 4 You", коментира, че "по мнението на всички това беше една недотам прецизна и законна мярка". Той добави, че измамите продължават да са налице - все още има таксиджии, които возят на завишени цени, въпреки че обявяват стандартни тарифи от 0.59 и 0.70 лв. на километър. Разликата идва от т.нар. "помпи" - електронни устройства, с помощта на които се манипулира таксиметровият брояч.

Натрупаните с времето проблеми все още не са решени. До този извод водят твърденията и на Лазаров, и на Цеков.

Според първия пазарът на таксиметрови услуги в столицата е "нелоялно-конкурентен" и представляваната от него фирма все още губи много клиенти и съответно - приходи от нелояната конкуренция на фирми, които имитират марката й, като „ОК Суперлукс" например. Показателна е ситуацията на Летище София, при която шофьори на "фалшивите" превозвачи мамят клиентите с табели "ОК Супетранс" и возят хората от провинцията и чужденците до центъра за около 40-50 лв.

Според Цеков частично този проблем може да бъде решен, ако на пазара бъде обявена криза, при която да бъде спряна регистрацията на нови превозвачи (подобно мнение изрази той и преди около 2 години - бел.авт.). По негови данни в момента автомобилите, които извършват таксиметрова услуга в София, са около 10 хиляди (заедно с приходящите от съседните градове водачи). Очаква се техният брой да се увеличи с притока на хора в този бизнес от различни фалирали и закрити предприятия, в това число и "Кремиковци".

Как се отнасят самите шофьори към промяната?

Те очевидно са "на завет", що се отнася до "вятъра на промяната". Това показват резултатите от анкета на Econ.bg, проведена сред десетина шофьори от по-големите фирми - "ОК Супетранс", "За 1 евро", "Такси С Експрес", "Радио СВ Такси", "Йелоу 333" и други.

На въпрос "По колко курса правехте преди и след въвеждането на тавана?" 9 от 10 анкетирани посочват, че въведената горна граница на цените на техните услуги не е повлияла на дейността им. Само един шофьор от фирмата "За 1 евро" посочи, че работата му е паднала наполовина. Друг побърза да заяви, че ще емигрира и не иска да изкаже мнението си по въпроса.

Шестима от всички участвали в допитването шофьори посочиха, че за тях нищо не се е променило след въвеждането на тавана на цените. Един водач от фирмата "ОК Супетранс" коментира, че фирмите, които са били нормални преди, са нормални и сега. Друг пък, работещ във фирмата "Такси С Експрес", се обяви за „безпощаден критикар" и поиска да бъде въведена една тарифа за всички и (подобно на изказаното от Ромео Цеков преложение) да бъде намален броят на жълтите коли, които кръстосват улиците на София.

Мнението и на шофьорите, подобно на това на шефовете на фирмите, е, че проблемите в техния бранш не са се променяли от няколко години насам. В това число влизат спадналите обороти - между 30 и 50%, обедняването на населението, сезонната липса на хора и нелоялната конкуренция.

Други шофьори посочиха, че питаме грешните хора, имайки предвид това, че в анкетата трябва да бъдат включени клиентите и шофьорите на фирми, които доскоро са возили на цени между 2.90 и 8 лв. на километър.

И в крайна сметка? Каква е оценката - лек или плацебо?

Определено нещата отиват към термина, с който се назовават химическите разтвори и хапчета, назначавани за симулация на терапевтично въздействие, каквото всъщност нямат.

Да, жълтите коли с нереално високи цени изчезнаха от стоянките и "апетитните места" като Летище София и Централна гара София. Въпреки това проблемът с помпите, които надуват цената, остава. Също така все още се случва таксиджии, носещи табели на доказани фирми, да крадат клиенти от Летище София и да им взимат по 40-50 лв. за курс до центъра. Отделно от това самият бранш счита, че колите и шофьорите са нереално много, а се очаква и засилване на проблема с влизането на пазара на нови хора, които имат шофьорски книжки и са били освободени от фалирали или закрити предприятия.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
- Месо ядеш ли? - Не. - А риба? - И риба не ям. - Вегетарианец ли си? - Не, пенсионер съм...
На този ден 20.01   1320 г. – Херцог Владислав I става крал на Полша. 1600 г. – Светата инквизиция признава Джордано Бруно за еретик. 1841 г. – Китай отстъпва Хонконг на...