В опит да се обнови столицата през последните няколко години текат явни трансформации в градската среда, а други тепърва се подготвят. Ларгото, булевард “Витоша”, естакадите и кръстовищата на по няколко нива като тези при Семинарията, “Лъвов мост” и булевард “България”, идеите за развитие на центъра – това са само част от бурните промени, станали обаче повод за още по-бурни реакции от страна на обществото.
Наред с редовните съмнения около избора на изпълнители, гражданите се оказва, че са още по-уязвени заради това, че никой не се допитва до мнението им в каква среда искат да живеят. Столична община от години търпи критики за проектите си като се започне от обявяването на обществени поръчки за големите инфраструктурни обекти без предварителен дебат, неглижиране на архитектурата и още повече на урбанизма, установяването на безконкурсното начало и не на последно място – на грешни и непълни задания за проектиране.
Дебатирай проформа
Пресен пример е казусът около кръстовището на “Лъвов мост”, дебатът за което се случи при вече готово проектно решение. Общината се показа сговорчива и склони на известни промени. Признавайки че е пропуснала да помисли за велосипедистите, им добави специално трасе за преминаване. За пешеходците пък бе отпуснато още малко пространство. Запази се обаче идеята за кръгово движение, срещу което всъщност скочиха браншовите неправителствени организации с довода, че изграждането му не е оправдано от гледна точка на броя и посоката на преминаващите от там автомобили. Ремонтните дейности вече започнаха и само времето ще покаже чия експертиза е била по-вярна. Всички останали обаче ще запомнят горчивия вкус от поредното спуснато решение.
За може би най-грандиозния си проект – конкурсът за обновяването на четирите зони в централанта градска част, Столична община реши да се поучи от опита си и да подходи с внимание към гражданите, като организира обществени обсъждания в пет последователни дни. И този път обаче нещо ѝ убягна – те се провеждаха в работно време непосредствено преди Коледните празници, а информацията за тях не бе достигнала до хората и в резултат малцина се включиха в тях. За да има наистина ефект от тези събития и на тях все пак да отидат заинтересованите, най-малкото дискусиите трябва да са в удобно време, а не в работно, категоричен е Ростислав Кандиларов от сдружението “Вело-Русе”.
Въпрос на задание
Русенецът споделя и за друг проблем – този с грешните или непълни задания за проектиране. Връщайки лентата назад, той разказва как неотдавна експерти от сдружението заедно с една варненска фирма печелят обществената поръчка за изграждането на велосипедни алеи в града. Дълго преди това са водени многократни разговори с общината затова къде какво трябва да се случи и досега тя винаги е приемала нашите предложения за развитието на веломрежата с уверението, че ще ги вземе предвид, обяснява той.
Когато обаче моментът настъпил и екипът изискал от общината Подробните устройствени планове, за да се пристъпи към изграждането на ключова и дълго коментирана велоалея, изведнъж се оказва, че тя изобщо не е отразена в тях. „Проектантът, който е разработил плановете за местността около жп прелеза, изобщо не знаеше, че там трябва да има и велоалея и съответно не я бе предвидил“, посочва Кандиларов.
Вариант все пак е намерен, след като експертите по велосипеден транспорт и проектантите се срещнали и обединили усилията си.
Заради пропуска на общинските експерти в изготвянето на заданието, резултат на компромис е и столичното трасе за колоездачи по булевард “България” – на мястото, където скоро ще бъде изградена естакада и кръгово на кръстовището с булевард “Иван Евст. Гешов”. Немарливото отношение в този случай се набива на очи още повече заради факта, че там и в момента съществува велосипедна инфраструктура.
Експертиза под въпрос
След като гражданите скочиха срещу поредното неглижиране на велосипедния транспорт в проектирането на ключови обекти, самият главен архитект на столицата Петър Диков се обърна към сдружение “Велоеволюция” с молбата да разработят няколко варианта за адекватно решение на възникналия казус. Оттам обърнаха внимание, че консултация със специалисти е била нужна на много по-ранен етап, за да има ефект. Въпреки че те се отзоваха с няколко компромисни предложения, в крайна сметка проектантите направиха свой избор – вкараха велосипедистите в подлеза заедно с пешеходците.
Даже и подтикнати от добри намерения инициативите на общината може да се окажат зле скроени. Когато русенската община предложила на вниманието на обществото идеята за развитие на главната централна улица, именно най-активните радетели на велосипедния транспорт скочили срещу предложението за алея. Общинарите, в чиито редици липсват експерти по велосипеден транспорт, не отчели тънката подробност, че става дума за пешеходна зона и водени единствено от презумпцията този път да обърнат внимание на колоездачите, предвидили неподходящ тип велоалея.
„Концепцията за пешодните зони не предполага в центъра им да има високоскоростни велоалеи“, обяснява Ростислав Кандиларов, допълвайки че те по-скоро биха създали проблем в случая. След поредица от разговри с експерти от “Вело-Русе” градската управа се вслушала в съветите и в крайна сметка в заданието за проектиране е посочено, че трябва да се изгради споделено пространство, при което “пешеходецът е царят”.
Казусът е показателен за това, че когато на администрацията ѝ липсва експертен потенциал, тя може да попълни редиците си с такъв отвън, като още по-мъдрото е да го потърси своевременно преди да стартира каквито и да било процедури и да избегне усложненията. Важно е да обединим експертния потенциал на заетите в администрацията с този на гражданите, които много често познават живите проблеми на градската среда по-добре, смята Малина Едрева, член на Столичния общински съвет.
Според нея гражданите не само искат да участват във вземането на решения, а през последните няколко години те активно демонстрират и че са готови. Основният въпрос е как да се постигне ефективен диалог – отвъд уличния и площадния, коментира тя неотдавна на форум по темата, организиран от Столична община. Едрева посочи конкурса за Централна градска част в София като поучителен пример как не бива да се подхожда, изтъквайки че “той ни показа колко е важно да се планира на време, колко е важен подходът и колко е опасно, когато решенията се вземат само зад стени”.
„Всички сме единни, че устойчивата среда е сложен процес. За да бъде реализиран успешно, в него трябва да се включат всички заинтересовани от развитието на града“, категорична е д-р Изолде Браде от Институт за регионална география “Лайбниц”. Тукашните казуси обаче не са изолирани и не са проблем само на София, така че вие спокойно може да се поучите от опита на други европейски градове, посъветва тя.
София, мисли като Лайпциг
Изправен пред проблемите на постсоциализма, свързани с деиндустриализацията, нарастващата безработица и оредяващото население, германският град Лайпциг вече няколко години търси своята визия за бъдещето, провокирайки активен диалог между експертите и гражданите. В продължение на две години между 2007-а и 2009-а заедно те разработват интегрирана концепция за градско развитие. Преди близо две години пък успяват да получат финансиране от министерството на образованието и да започнат реализацията на проекта “Лайпциг мисли”.
Фокусирайки вниманието си не върху отделни казуси, а върху дългосрочни идеи за развитие, те решават на първо място да разграничат 4 основни теми: устойчива градска среда за новото поколение, енергийна ефективност, устойчиво финансиране и устойчив транспорт.
Взаимодействието “граждани – местна власт” бе от ключово значение за успеха на проекта, коментира Карин Гайер, участвала в разработването на PR кампанията. Тя разказа, че първо са провели множество публично дискусии с опознавателна цел, а малко по-късно са подели активна интернет кампания, за да осъществят обратна връзка с хората чрез анкети и форуми. На следващия етап са организирали тематични семинари, които обичайно са провеждали с по-тесен кръг заинтересовани, като много важно било те да се случват вън от общината и да се канят за модератори независими експерти или дори такива от други градове. Идеяте е те да дадат безпристрастната си и различна гледна точка. На последния четвърти етап са били разработени и конкретните проекти, отново с участието на външни експерти.