КЗК: Свалени и неработещи радиатори аут от изчисляването на сградната инсталация

27.06.2019 | 12:20
по статията работи: econ.bg
От Комисията продължават да искат отмяна на забраната за демонтаж на отоплителни тела и настояват за варианти изчисление на сградната инсталация за различните сгради и потребление
КЗК: Свалени и неработещи радиатори аут от изчисляването на сградната инсталация
Снимка: под лиценза на creative commons

Комисията за защита на конкуренцията прие становище за оценка на съответствието с правилата на конкуренцията на проект за изменение и допълнение на Наредбата за топлоснабдяването, с което препоръчва на министъра на енергетиката да измени или да отмени разпоредби от изготвения проект и от Наредбата. Това е четвъртото решение на КЗК от 2010 г. до момента, в което се отправят препоръки за изменение на нормативната уредба по топлоснабдяването и дяловото разпределение на топлинна енергия с цел засилване на конкуренцията на съответните пазари и защита благосъстоянието на потребителите.

Според КЗК предложението общото събрание на етажната собственост да има право да определя фиксиран процент за топлинна енергия за сградна инсталация от 20% до 40% от топлинната енергия за отопление не е мотивирано. Минималният и максималният дял на топлинната енергия за сградна инсталация следва да се основава на становища от експерти с квалификация в областта на топлотехниката, за да се установи какви са технически обоснованите проценти, включително като се предвидят различни диапазони за различен тип сгради и за различен процент работещи отоплителни тела. По този начин ще може етажната собственост да определи справедлив и реалистичен процент за топлинна енергия за сградна инсталация, което би гарантирало коректното разпределение на топлинната енергия за отопление между отделните потребители в сградата.

Предложените изменения и допълнения във формулата за изчисляване на топлинната енергия за сградна инсталация в проекта не отговарят на повечето от констатациите на Комисията в предходните й решения. Видът и топлофизичните особености на сградата не са отразени в предлаганата формула, няма и мотиви за това по какъв начин е определен корекционният коефициент за двата вида сградни инсталации (открита и закрита). При изчисляването от общата инсталирана мощност на всички отоплителни тела следва да се извади мощността на демонтираните радиатори и на тези с нулеви показания съгласно отчета на уредите за дялово разпределение. По този начин ще се подобри точността на изчислителния метод за определяне на топлинната енергия за сградна инсталация. КЗК продължава да счита, че забраната за демонтаж на отоплителни тела уврежда благосъстоянието на потребителите и следва да бъде отменена.

Що се отнася до формулата за изчисляване на количеството топлинна енергия за загряване на 1 куб. м. топла вода през отоплителния сезон, Комисията поддържа вече изказаното мнение, че най-точният начин за това е измервателният, чрез монтиране на допълнителен топломер в абонатната станция за сметка на топлофикационното предприятие. В случаите, когато липсва допълнителен топломер за измерване на тази енергия, изчисляването по формула  следва да се основава на средното количество топлинна енергия за загряване на 1 куб. м. топла вода през неотоплителния сезон, коригирано с технически и емпирично обоснован температурен коефициент, отразяващ по-ниската температура на входящата вода през отоплителния сезон.

Освен положителния ефект от улесняване на потребителите с уреди с дистанционен отчет, отмяната на задължителния годишен визуален контрол от топлинните счетоводители върху уредите за дялово разпределение с дистанционно отчитане би имала и негативен ефект, изразяващ се в допълнително отслабване на контрола за неправомерно използване на топлинна енергия от некоректни потребители. Въз основа на гореизложеното КЗК е на мнение, че вносителите на проекта следва да преценят отново евентуалните ползи и потенциалните вреди от предложеното допълнение.

Срокът, в който фирмите за дялово разпределение трябва да извършат отчет на уредите за дялово разпределение, трябва да бъде определен в рамките на 30 до 45 дни след края на отоплителния сезон. Вносителят на проекта следва да прецизира предложенията, регламентиращи сроковете за годишен отчет на уредите за дялово разпределение, за подаване на искания и извършване на допълнителен отчет, за изготвяне на изравнителните сметки и за рекламации (възражения) по тях, за да се гарантира еднозначното тълкуване на съответната разпоредба.

Становището на Комисията за защита на конкуренцията е изпратено на министъра на енергетиката, който има правомощията да измени и допълни Наредбата за топлоснабдяването.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 25.02   138 г. – Императорът на Римската империя Адриан осиновява Антонин Пий, обявявайки го за престолонаследник. 1204 г. – Папа Инокентий III изпраща в България...