Чешки влакове ще возят пътници в софийското метро през есента на 2026 г. Това съобщиха от „Метрополитен“ на страницата си във Фейсбук.
От компанията информират, че новите четиривагонни мотриси ще бъдат произведени от един от най-големите европейски индустриални конгломерати –„Шкода”. Плановете са новите влакове да влязат в експлоатация по линии 1, 2 и 4.
„Целта е с въвеждането в експлоатация през 2026 г. на осемте влака и на изграждащата се в момента междинна станция между спирките „Сливница” и „Обеля” да се намалят интервалите на движение по линии 1, 2 и 4, предвид нарастването на пътникопотока през последните две години и след пускането на новата метростанция. Очаква се тя да обслужва в перспектива над 8000 пътници от трите жп направления в западна посока“, посочват от „Метрополитен“.
Договорът за изработването и доставката на осем влака „Шкода” между Столична община и чешкия конгломерат е подписан на 13 юли м.г., а на 20 септември влезе в сила с официалния старт на споразумението, се уточнява в съобщението. До 20 септември 2026 г. мотрисите трябва да са доставени и готови да возят пътници.
„На 24 ноември 2023 г. одобрихме проекта на влаковете, така че чешкият производител може да премине към следващата фаза – избор на доставчици и осигуряването на части на влаковете. Съгласно времевата програма до края на януари 2025 г. ще бъдат готови осемте коша на мотрисите. След това имаме заводска приемка, която се прави на място.
Първият влак ще бъде готов пред юли 2025 г., вторият през август, третият – през ноември, а последният осми влак трябва да бъде приет през март 2026 г.”, съобщи ръководителят на проекта за доставката и въвеждането в експлоатация на влаковете д-р инж. Николай Николов от „Метрополитен”.
Влаковете ще пътуват по железен път до София, прикачени към влакови композиции. Според плановете на производителя през май 2026 г. и осемте влака трябва да са в София. Вагоните ще бъдат оборудвани със система за видеонаблюдение в салоните, ще имат и климатик.
Ще има места за инвалидни колички и велосипеди, отбелязват от „Метрополитен“ в публикацията. Максималната скорост, която ще развиват, е 90 км/час. Първият влак, който пристигне, ще бъде подложен на изпитания и след това ще се въведе в експлоатация. Същото ще се случи и с останалите седем.
Стойността на поръчката е 134 млн. лева. Досега са платени 30% аванс и 10% за проектиране чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 с безвъзмездна финансова помощ от Кохезионния фонд на ЕС. За останалата сума „Метрополитен” кандидатства по програма „Развитие на регионите”.