Национална аптечна карта ще показва областите, общините и отделните населени места с недостиг на аптеки. Чрез нея ще се определят и потребностите от достъп до лекарствени продукти, осигурявани от аптеки. Създаването на картата е заложено в проект за промени в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, одобрен от правителството днес.
В законопроекта са разписани и начини за подобряване на контрола върху аптеките чрез по-добро взаимодействие с контролните органи.
С поправките ще отпаднат някои задължения за подаване на документи, които могат да се осигуряват служебно. Създават се и условия за прилагане на европейска директива за показателите за безопасност, поставени върху опаковката на лекарствените продукти за хуманна употреба и се регламентират санкции за нарушения.
Поправките в закона налагат и промени и в Закона за здравното осигуряване и Закона за медицинските изделия. В Закона за медицинските изделия се осигуряват нормативно начини за събиране на информация за стойността на медицинските изделия, които се доставят на българския пазар от трети страни.
В Закона за здравното осигуряване е разписан ангажиментът на изпълнителите на медицинска помощ да осигуряват на здравноосигурените, без да изискват и приемат от тях плащане или доплащане, медицинската помощ от пакета, който е гарантиран от бюджета на НЗОК, за която са сключили договор. Изрично са разписани конкретните възможности за приемане на плащане и доплащане от здравноосигурените хора.
Регламентират се органът и редът, по който ще се извършва оценка на потребностите от медицинска помощ и ще се установява кога тя не е достатъчна съгласно Националната здравна карта. Уреждат се хипотези, в които не важат забраните за сключване на договори между НЗОК и нови болници за нови медицински дейности, извън сроковете за сключване или за разширяване предмета на договорите. Определя се срок за извършване от НЗОК на експертизата при скъпоструващи медицинска помощ и лекарствени продукти. Допуска се изключение от забраната за заплащане от НЗОК на болнична помощ, извършена от лекар, който не е посочен в договора между НЗОК и изпълнител като специалист на основен трудов договор.