Обн. ДВ. бр.19 от 1 Март 2005г., изм. ДВ. бр.17 от 24 Февруари 2006г., изм. ДВ. бр.30 от 11 Април 2006г., изм. ДВ. бр.102 от 19 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.11 от 2 Февруари 2007г., изм. ДВ. бр.41 от 22 Май 2007г., изм. ДВ. бр.78 от 28 Септември 2007г., изм. ДВ. бр.102 от 28 Ноември 2008г.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
(3) (Отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
(4) Законът не се прилага при обявяване на режим "положение на война", "военно положение" или "извънредно положение" по смисъла на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
(2) При криза, възникнала на територията на друга държава, която има непосредствено отражение в страната, компетентните органи предприемат необходимите действия по реда на този закон, освен ако друго е предвидено в международен договор, по който Република България е страна.
(2) За осигуряване управлението при кризи се изгражда Национална система за управление при кризи.
(2) Република България може да приеме помощ от други държави или от международни организации за овладяване и преодоляване на последиците от кризи.
(2) Националната система за управление при кризи се изгражда на централно и на териториално ниво.
1. органи за управление;
2. центрове за управление;
3. комуникационно-информационна система;
4. сили за реагиране при кризи.
1. анализ и оценка на риска от възникване на кризи;
2. поддържане на готовност за действие при кризи;
3. обмен на информация;
4. ефективно използване на наличните ресурси;
5. координация на действията на силите за реагиране при кризи при запазване на организационната им принадлежност.
1. централните органи на изпълнителната власт;
2. териториалните органи на изпълнителната власт;
3. органите по чл. 19, ал. 4 от Закона за администрацията.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) При осъществяване на правомощията си по този закон Министерският съвет се подпомага от Съвета по сигурността.
(3) На президента на Република България, на председателя на Народното събрание и на министър-председателя се предоставя еднаква по обем и съдържание информация в случай на заплаха или възникнала криза на територията на цялата страна.
1. формира националната политика и осъществява общото ръководство на дейностите по управление при кризи;
2. изгражда и ръководи Националната система за управление при кризи;
3. взема решение за участие на невоенизирани формирования от Република България при кризи в други държави и оказване на хуманитарна помощ;
4. разрешава участието на чуждестранни или международни невоенизирани формирования при кризи на територията на страната;
5. обявява кризисно положение на територията на цялата страна или на част от нея и определя необходимите ограничения и мерки;
6. взема решение за мобилизация на гражданските ресурси;
7. взема решение за евакуация на хора и животни и за разсредоточаване на културни и материални ценности от застрашени райони;
8. приема Национален план за управление при кризи;
9. приема Национална програма и Годишен национален план за защита на критичната инфраструктура;
10. определя вида, условията и реда за създаване, използване и възстановяване на кризисни запаси от материални средства;
11. определя юридическите лица и едноличните търговци, на които с оглед на тяхната дейност на територията на страната възлага функции по планиране, подготовка и провеждане на дейности при кризи;
12. възлага разработването на методики за оценка на риска от възникване на кризи;
13. организира изграждането и използването на единна комуникационно-информационна система за управление при кризи;
14. организира изграждането на Национална система за ранно предупреждение и на Национална система за оповестяване и тяхното взаимодействие със съществуващите международни системи.
1. анализира степента на риска от възникване на кризи и предлага предприемането на превантивни мерки;
2. предлага на Министерския съвет обявяване на кризисно положение;
3. предлага на Министерския съвет участие в операции, различни от война, и в хуманитарни мисии;
4. изготвя годишен доклад за готовността на страната за действия при кризи и го внася в Министерския съвет.
(2) Националният кризисен щаб се състои от министри, заместник-министри и други органи на изпълнителната власт.
1. извършва анализ и оценка на обстановката, на състава и състоянието на силите за реагиране при кризи и на предприетите действия за овладяване на кризата;
2. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) организира и координира действията на министрите, органите по чл. 19, ал. 4 от Закона за администрацията, областните управители, кметовете на общини, на лицата по чл. 10, т. 11 за овладяване на кризата;
3. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) контролира изпълнението на задачите и прилагането на мерките за овладяване на кризата, възложени от Министерския съвет;
4. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) предлага на Министерския съвет провеждане на мобилизация на граждански ресурси, евакуация на хора и животни от застрашените райони и разсредоточаване на културни и материални ценности;
5. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) прави предложение пред Министерския съвет за вземане на решение за използване на кризисни запаси;
6. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
1. ръководят дейностите по управление при кризи съобразно нормативно определените им функции и компетентност;
2. организират разработването и утвърждават планове за управление при кризи в ръководената от тях сфера;
3. организират разработването и утвърждават Програма за защита на критичната инфраструктура в подчинените им структури и прилагането на мерките от Годишния национален план за защита на критичната инфраструктура;
4. създават и поддържат:
а) ведомствени комуникационно-информационни системи;
б) регистър на обектите и системите от критичната инфраструктура в ръководената от тях сфера;
5. организират обучението в подчинените им структури за действия при кризи;
6. планират в бюджетите си финансови средства за дейностите по управление при кризи;
7. организират разработването на методики за оценка на риска от възникване на кризи в ръководената от тях сфера.
(2) Министри и органи по чл. 19, ал. 4 от Закона за администрацията в съответствие с функциите им, възложени с нормативните актове:
1. създават сили за реагиране при кризи;
2. подготвят и осигуряват сили и средства за участие в прилагането на мерки за провеждане на операции на колективни системи за реагиране при кризи по линия на Европейския съюз, НАТО, Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, Организацията на обединените нации и други международни организации, в които Република България членува, или за оказване на помощ на други страни в изпълнение на международни договори, по които Република България е страна.
(3) При упражняване на правомощията си по този закон министрите и органите по чл. 19, ал. 4 от Закона за администрацията могат да се подпомагат от съвети по сигурност и управление при кризи.
1. организира и ръководи управлението при кризи в областта;
2. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
3. организира разработването и утвърждава план за управление при кризи за областта;
4. предоставя данни за изготвянето на Националния план за управление при кризи и на плановете на централните органи на изпълнителната власт;
5. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) организира разработването и утвърждава Програма за защита на критичната инфраструктура за областта; организира в рамките на областта прилагането на мерките от Годишния национален план за защита на критичната инфраструктура;
6. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) координира силите за реагиране при кризи и средствата за предотвратяване и овладяване на кризи на територията на областта;
7. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) организира и отговаря за обучението на областната администрация за действия при кризи;
8. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
9. оценява необходимостта и предлага на Министерския съвет мобилизация на гражданските ресурси за нуждите на областта;
10. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) създава организация за оповестяване при криза на територията на областта;
11. създава и поддържа:
а) областен регистър на силите за реагиране при кризи;
б) (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) областен регистър на обектите и системите от критичната инфраструктура;
12. (доп. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) планира финансовите средства за дейностите по управление при кризи в бюджета на областта;
13. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) представя в Министерския съвет ежегоден доклад за готовността на областта за действия при кризи;
14. (нова - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) предоставя данни за регистрите по чл. 25, ал. 1, т. 9.
(2) Съветът се състои от председател - областния управител, и членове - заместник областните управители, директорите на дирекции в областната администрация, директора на областната дирекция "Гражданска защита", директора на центъра за спешна медицинска помощ и представители на териториалните звена на централната администрация на изпълнителната власт.
(3) Поименният състав и редът за работа на съвета се определят със заповед на областния управител.
1. организира и ръководи управлението при кризи в общината;
2. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
3. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) организира и ръководи силите за реагиране при кризи и средствата за предотвратяване и овладяване на кризи на територията на общината;
4. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
5. осъществява мероприятията по мобилизацията на гражданските ресурси при кризи;
6. предлага на общинския съвет да приеме план за управление при кризи и предоставя данни за изготвянето на областния план за управление при кризи;
7. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) организира разработването и утвърждава Програма за защита на критичната инфраструктура за общината; организира в рамките на общината прилагането на мерките от Годишния национален план за защита на критичната инфраструктура;
8. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
9. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
10. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) създава организация за оповестяване при криза на територията на общината;
11. създава и поддържа:
а) общински регистър на силите за реагиране при кризи;
б) (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) общински регистър на обектите и системите от критичната инфраструктура;
12. организира и отговаря за обучението на общинската администрация и населението за действия при кризи;
13. (доп. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) планира финансовите средства за дейностите по управление при кризи в бюджета на общината;
14. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) представя на областния управител ежегоден доклад за готовността на общината за действия при кризи;
15. (нова - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) предоставя на областния управител данни за регистрите по чл. 16, т. 11.
(2) Съветът се състои от председател - кмета на общината, и членове - заместник-кметовете, началника на звеното за управление при кризи, представител на областната дирекция "Гражданска защита" и представители на териториалните звена на централната администрация на изпълнителната власт.
(3) Поименният състав и редът за работа на съвета се определят със заповед на кмета на общината.
(2) Съставът и функциите на административните звена по ал. 1 се определят с устройствения правилник на съответната администрация.
1. организират и ръководят дейностите по управление при кризи на територията, на която осъществяват дейността си;
2. разработват план за управление при кризи;
3. организират обучението на техния персонал за действия при кризи;
4. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
5. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
(2) При криза Националният център за управление при кризи се подпомага от междуведомствена експертна работна група, създадена със заповед на министър-председателя.
1. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) подпомага Министерския съвет и Националния кризисен щаб във връзка с ръководството и координирането на действията на централните и териториалните органи на изпълнителната власт, в процеса на управление при кризи;
2. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
3. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
4. (изм. и доп. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) извършва анализ и оценка на обстановката, изготвя предложения за прилагане на превантивни мерки, за провеждане на операции за реагиране при кризи, за координиране и съвместяване на плановете за операциите на силите за реагиране при кризи;
5. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) уведомява незабавно министър-председателя за възникнала криза и координира неотложните действия на централните и териториалните органи на изпълнителната власт, до създаването на Национален кризисен щаб;
6. осигурява постоянен обмен на информация по управлението при кризи между заинтересованите институции;
7. (изм. и доп. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) осъществява съвместно с Министерството на външните работи взаимодействие със системите за реагиране при кризи на НАТО, Европейския съюз и на други международни организации, с които Република България има сключени международни договори;
8. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) организира разработването на Национална програма и Годишен национален план за защита на критичната инфраструктура;
9. поддържа:
а) централен регистър на силите за реагиране при кризи;
б) (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) централен регистър на обектите и системите от критичната инфраструктура;
в) (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
(2) (Нова - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) Структурата, дейността и организацията на работа на Националния център за управление при кризи се определят с Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) Националният център за управление при кризи и центровете за управление при кризи по чл. 23:
1. поддържат непрекъснато оперативно дежурство;
2. поддържат в постоянна готовност комуникационно-информационната система;
3. осигуряват наблюдение, анализ и оценка на обстановката;
4. изготвят прогнози за възникване и развитие на кризи;
5. осигуряват оповестяване при кризи;
6. осигуряват обмена на информация в процеса на управление при кризи;
7. създават и поддържат база данни, свързана с рискове и заплахи за възникване на кризи;
8. разработват планове за управление при кризи.
(3) (Отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
(4) (Отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
(2) (Изм. - ДВ, бр. 41 от 2007 г.) Комуникационно-информационната система за управление при кризи се изгражда на база мрежите на предприятията, осъществяващи електронни съобщения и на информационните мрежи за собствени нужди на Министерския съвет, Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, на другите централни и териториални органи на изпълнителната власт и на органите по чл. 19, ал. 4 от Закона за администрацията. Комуникационно-информационната система се интегрира с Комплексната автоматизирана система за управление.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 41 от 2007 г.) Предприятията, осъществяващи електронни съобщения предоставят с предимство на Националната система за управление при кризи електронни съобщителни услуги с необходимото качество.
(4) При обявено кризисно положение предоставените по ал. 3 услуги са за сметка на държавния бюджет.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 41 от 2007 г.) Условията и редът за предоставяне на електронни съобщителни услуги и заплащането им по ал. 3 и 4 се определят с правилника за прилагане на закона.
1. Националната система за оповестяване - подсистема на комуникационно-информационната система за управление при кризи;
2. изградените комуникационни мрежи за спешни повиквания;
3. средствата за масово осведомяване.
(2) Органът за управление, който осъществява общото ръководство при криза, предоставя на населението информация за предприетите мерки.
(3) Редът и начинът за оповестяване по ал. 1 се определят с наредба на Министерския съвет.
(2) Обменът на информация между центровете за управление при кризи се осъществява от Комуникационно-информационната система на Националната система за управление при кризи.
(2) Пощенските оператори осигуряват пощенски услуги с предимство.
(3) При обявено кризисно положение услугите по ал. 2 са за сметка на държавния бюджет.
(4) Условията и редът за предоставяне и заплащане на пощенските услуги се определят с правилника за прилагане на закона.
(2) Информацията по ал. 1 се използва само за целите на управлението при кризи.
(2) Сили за реагиране при кризи са:
1. структури на администрациите на органите на изпълнителната власт;
2. формирования на юридическите лица;
3. екипи на центровете за спешна медицинска помощ, на други лечебни заведения или на здравни заведения;
4. (доп. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) доброволни формирования по Закона за защита при бедствия.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) Министерският съвет определя органите на изпълнителната власт, в администрациите на които се създават сили за реагиране при кризи.
(4) (Отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
1. годишен план;
2. план за управление при кризи.
(2) В годишния план се включват задачи и мероприятия по подготовката на органите за управление, силите за реагиране и средствата и поддържането им в готовност за реагиране при кризи.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) Планът за управление при кризи съдържа: прогноза за възможните рискове; характеристика на възможните последици; необходимите сили за реагиране при кризи и начините и средствата за предотвратяване и овладяване на кризи; организацията на действията на органите за управление при кризи; реда и начина за оповестяване, както и други въпроси, свързани с управлението при кризи.
(4) (Отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
(5) (Отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
(6) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) Плановете за управление при кризи на юридическите лица и едноличните търговци по чл. 10, т. 11 се утвърждават от лицата, които ги управляват, след съгласуване с отрасловите министерства, съответно с общинския съвет по сигурност и управление при кризи.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) Мерките за предотвратяване на кризи включват наблюдение, анализ и оценка на обстановката и риска, предупреждение и планиране на действията.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
(2) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 11 от 2007 г.) Специалните мерки по ал. 1 включват: повишен обмен на информация, пресичане на нерегламентирано движение на хора и материали през границите, засилване на контрола върху разпространението на оръжия, изделия и технологии с двойна употреба, контрол на превоза и достъпа до ядрено гориво и радиоактивни материали, действия за осигуряване на въздушния и морския суверенитет на Република България, както и подготовка за ликвидиране на последиците от терористична дейност.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) При условията на ал. 1 като крайна мярка се употребяват сила и оръжие, съответстващи на заплахата. Решението се взема от органа, в чието подчинение са силите за реагиране, които действат съгласно утвърдени от него стандартни процедури.
(2) Целта на обявяване на кризисно положение е прилагане на определените за този правен режим мерки, както и предоставяне на допълнителни ресурси за овладяване на възникналата криза.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
(3) За начало на кризисното положение се приемат часът и денят на неговото обявяване, а за край - часът и денят на отменянето му.
(4) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) В решението по ал. 1 се определят ограниченията и мерките, които се въвеждат в района на кризата.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) При евакуация настаняването, изхранването, медицинското или битовото обслужване на населението се осъществяват от териториалния орган на изпълнителната власт, където е мястото на евакуиране.
(2) При разсредоточаване отговорност за съхраняването и опазването на културните и материалните ценности носи съответният териториален орган на изпълнителната власт.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) Мобилизация по смисъла на този закон е комплекс от мероприятия за привличане и използване на гражданските ресурси за времето на действие на кризисното положение с цел овладяване на кризата.
(2) Не подлежат на мобилизация:
1. (изм. - ДВ, бр. 17 от 2006 г., в сила от 01.05.2006 г.) военнослужещите и гражданските лица от Министерството на отбраната, Българската армия и структурите на подчинение на министъра на отбраната; държавните служители от Министерството на вътрешните работи и Министерството на правосъдието; отсрочените лица и техника;
2. бременните, майките с деца до 7-годишна възраст и лицата, чието здравословно състояние не им позволява да изпълняват работата, за която се мобилизират;
3. служителите в центровете за спешна медицинска помощ и центровете по трансфузионна хематология;
4. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 102 от 2008 г.) служителите в Министерството на извънредните ситуации;
5. (нова - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) служителите на Българския Червен кръст;
6. (нова - ДВ, бр. 78 от 2007 г.) служителите в дипломатическата служба.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) Българският червен кръст изпълнява задълженията си при криза в съответствие със Закона за Българския червен кръст.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) При обявяване на мобилизация на гражданските ресурси физическите и юридическите лица могат да бъдат задължени да предоставят на органите за управление при кризи свои налични технически средства.
(5) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) Условията и редът за извършване на мобилизация, отчетът на гражданските ресурси, отсрочването на лица и техника, както и за плащането на обезщетение в случаите по ал. 4 и чл. 59, ал. 1, се определят с наредба на Министерския съвет.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
(3) Мобилизираните лица се осигуряват за сметка на държавния бюджет за всички осигурени социални рискове.
(2) Разходите, извършени от допълнително привлечените сили и средства при кризисно положение, се възстановяват от държавния бюджет.
(3) Разходи от държавния бюджет, извършени за възстановяване на виновно причинени вреди при кризи, се възстановяват от причинителя на вредите по реда на гражданските закони.
(2) При обявено кризисно положение разходите на лечебните и здравните заведения за лечение на пострадалите лица се възстановяват от държавния бюджет.
(2) Неотложната помощ се предоставя за:
1. изхранване и подслон на пострадалите лица, домашните и селскостопанските животни;
2. раздаване на облекло и битово имущество на пострадалите лица;
3. улесняване превоза на пострадалите лица в лечебни заведения или евакуацията им в места, където могат да се настанят;
4. предприемане на други необходими мерки.
(2) Разходите за провеждане на тренировки и учения са за сметка на държавния бюджет.
(2) Органите по ал. 1 извършват проверка след писмено уведомяване на ръководителя на съответния обект.
(3) Ръководителите на обектите, подлежащи на проверка, са длъжни да осигурят достъп на органите по ал. 1 и на упълномощените от тях длъжностни лица и да им оказват съдействие при изпълнение на служебните им задължения.
1. се легитимират със служебна карта и заповед за извършване на проверката;
2. отразяват точно резултатите от проверката;
3. не разгласяват и не разпространяват информация, станала им известна при или по повод извършване на проверката.
(2) При извършване на проверката длъжностните лица имат право да изискват документи, сведения и справки.
(3) За извършената проверка се съставя протокол.
(2) Принудителните административни мерки са:
1. задължителни предписания за предотвратяване на нарушения по този закон;
2. спиране изпълнението на актове или на конкретни действия, с които се създава опасност от възникване на криза;
3. запечатване на обекти или съоръжения, които могат да създадат опасност или са довели до възникване на криза и които са създадени и използвани в нарушение на закона, подзаконовите нормативни актове и указанията на органите за управление при кризи.
(2) Заповедта по ал. 1 подлежи на незабавно изпълнение, освен ако съдът не постанови друго.
(2) На физическите лица, едноличните търговци или юридическите лица, които не изпълнят задължително предписание по чл. 71, ал. 2, т. 1 се налага глоба, съответно имуществена санкция, в размер от 1000 до 2000 лв., а при повторно нарушение - от 2000 до 4000 лв.
(3) На физическите лица, едноличните търговци или юридическите лица, които не изпълнят разпореждане на орган за управление при кризи, се налага глоба, съответно имуществена санкция, в размер от 1000 до 2000 лв., а при повторно нарушение - от 2000 до 4000 лв.
(4) Длъжностно лице, което не изпълни задължения, произтичащи от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, или не изпълни нареждане на орган за управление при кризи, се наказва с глоба от 1000 до 2000 лв., а ако от това са причинени вреди на голям кръг от хора, на значителни територии, на околната среда или на публичната инфраструктура - с глоба в размер от 2000 до 5000 лв.
(5) Ръководител на обект, който не изпълни задължения, произтичащи от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, или не изпълни разпореждане на орган за управление при кризи, се наказва с глоба в размер от 1000 до 2000 лв., а ако от това са причинени вреди на голям кръг от хора, на значителни територии, на околната среда или на публичната инфраструктура - с глоба в размер от 2000 до 5000 лв.
(2) На едноличните търговци или юридическите лица, които без уважителни причини не предоставят на орган за управление при кризи технически средства, необходими за овладяването й, се налага имуществена санкция от 10 000 до 20 000 лв.
1. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
2. "Риск" е вероятността за настъпване в определен период от време на прогнозирано събитие, оказващо негативно въздействие върху населението, територията, околната среда, културните и материалните ценности.
3. "Оценка на риска" е процес, използван за определяне на приоритетите в управлението на риска чрез оценяване и сравняване на нивото на риска спрямо предварително определени стандарти, целево (приемливо) ниво на риска или други критерии.
4. "Наблюдение" е способ за установяване отклоненията на рисковите фактори от нормата.
5. "Обект" е всяко организационно или икономически обособено образувание на централните и териториалните органи на изпълнителната власт или на предприятията на юридическите лица и едноличните търговци.
6. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
7. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
8. "Критична инфраструктура" е система от съоръжения, услуги и информационни системи, чието спиране, неизправно функциониране или разрушаване би имало сериозно негативно въздействие върху здравето и безопасността на населението, околната среда, националното стопанство или върху ефективното функциониране на държавното управление.
9. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) "Защита на критичната инфраструктура" са програмите, дейностите и съвместните инициативи, прилагани от централните и териториалните органи на изпълнителната власт, от органите на местното самоуправление и от юридическите лица и едноличните търговци по чл. 10, т. 11.
10. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) "Граждански ресурси" са всички човешки, материални и други ресурси и услуги, които са необходими за предотвратяване и овладяване на кризата.
11. "Формирование" е структурна единица на силите за реагиране при кризи, комплектувана с личен състав, оборудване и имущество за изпълнение на функциите си по този закон.
12. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) "Евакуация" е организирано извеждане на хора и животни от застрашени райони и обекти и настаняването и осигуряването им на безопасно място.
13. (изм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.) "Разсредоточаване" е организирано изнасяне на културните и материалните ценности от застрашени райони и преместването и опазването им в безопасни места.
14. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
15. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
16. (отм. - ДВ, бр. 102 от 2006 г.)
17. "Операции, различни от война" са широк спектър от операции на силите за реагиране, предназначени за предотвратяване и разрешаване на конфликти, за поддържане на мира и за реагиране при кризи.
18. "Запечатване на обекти или съоръжения" е принудително прекратяване на работата и на достъпа до тях.
1. В чл. 16, ал. 1 т. 8 се изменя така:
"8. дирекция "Управление при кризи и отбранително-мобилизационна подготовка;".
2. Член 125г се изменя така:
"Чл. 125г. Дирекция "Управление при кризи и отбранително-мобилизационна подготовка":
1. разработва и поддържа плана за привеждане на МВР в готовност за работа във военно време, плана за мобилизация, военновременния план и плана на министерството за управление при кризи;
2. планира участието на МВР в отбраната на страната;
3. организира изграждането и експлоатацията на системите от пунктове за управление на министерството и поддържането им в оперативна и техническа готовност за използване;
4. разработва и предлага за утвърждаване проекти на военновременни структури и щатове, съобразно функциите на МВР във военно време;
5. организира и контролира създаването и поддържането на кризисни и военновременни запаси на МВР;
6. планира, разпределя и отчита финансовите средства по отбранително-мобилизационната подготовка и организира съставянето на военновременния проектобюджет на МВР;
7. организира и контролира дейността на оперативните дежурни центрове и части за поддържане готовността на министерството за оповестяване при привеждането му в готовност за работа при кризи и при положение на война, военно или извънредно положение;
8. подпомага дейността на ръководството на МВР за управление на силите и средствата на министерството при кризи и при положение на война, военно или извънредно положение;
9. планира, организира, ръководи и контролира мобилизационната подготовка и провеждането на мобилизацията в структурните звена на МВР;
10. организира и провежда подготовката на ръководния състав на МВР за управление на силите и средствата на министерството при привеждане в готовност за работа при кризи и при положение на война, военно или извънредно положение;
11. планира, организира, ръководи и контролира подготовката на структурните звена на МВР за работа при кризи и при положение на война, военно или извънредно положение;
12. осъществява взаимодействието на МВР с други държавни органи по въпросите на готовността за работа при кризи и при положение на война, военно или извънредно положение;
13. контролира готовността на структурните звена на МВР за работа при кризи и при положение на война, военно или извънредно положение;
14. при привеждане в готовност за работа във военно време изпълнява планираните мероприятия, въвеждането в действие на военновременните план и бюджет, организира работата на пунктовете за управление и тяхната охрана и отбрана;
15. организира, ръководи и контролира дейността на структурните звена на МВР при планирането, разходването и отчитането на финансовите средства за реагиране при кризи и изготвя обобщен отчет на изразходваните средства при кризи от МВР, подлежащи на възстановяване от държавния бюджет."
1. Точка 11 се изменя така:
"11. организира и ръководи управлението при кризи в общината;".
2. Създава се нова т. 12:
"12. председателства съвета по сигурност и управление при кризи;".
3. Досегашните т. 12 - 16 стават съответно т. 13 - 17.
1. В чл. 7, ал. 2 т. 6 се изменя така:
"6. "Управление при кризи и отбранително-мобилизационна подготовка"."
2. В чл. 31, ал. 1:
а) точка 7 се изменя така:
"7. организира и ръководи дейностите по защитата на населението, културните и материалните ценности, околната среда, както и по овладяването и преодоляването на последиците от кризи в областта;";
б) създава се нова т. 8:
"8. председателства съвета по сигурност и управление при кризи;";
в) досегашната т. 8 става т. 9.
1. В чл. 144 т. 2 се изменя така:
"2. за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от кризи;".
2. В чл. 157, ал. 1 се създава нова т. 7:
"7. за времето на обучение и участие в доброволните формирования за реагиране при кризи."
3. В чл. 218:
а) в заглавието думите "природни или обществени бедствия" се заменят с "криза";
б) в ал. 1 думите "поради природни или обществени бедствия" се заменят с "при криза";
в) в ал. 2 думите "природни или обществени бедствия" се заменят с "криза".
1. В чл. 62:
а) в ал. 1 се създава т. 8:
"8. за времето на обучение и участие в доброволните формирования за реагиране при кризи.";
б) в ал. 2 думите "по т. 4 - 6" се заменят с "по т. 4 - 6 и т. 8".
2. В чл. 77:
а) в заглавието думите "природни и обществени бедствия" се заменят с "криза";
б) в ал. 1 думите "поради природни и обществени бедствия" се заменят с "при криза";
в) в ал. 2 думите "природни и обществени бедствия" се заменят с "криза".
1. В чл. 2:
а) в ал. 1 думите "кризисни ситуации - природни бедствия, аварии, катастрофи, епидемии" се заменят с "кризи";
б) алинея 3 се отменя.
2. В § 1 от допълнителната разпоредба:
а) в т. 16 след думите "държавни резерви" запетаята и думите "кризисни запаси" се заличават;
б) точка 18 се отменя.
1. В § 1 от допълнителните разпоредби т. 39 и 40 се отменят.
2. В преходните и заключителните разпоредби се създава § 12:
"§ 12. Навсякъде в закона думите "от невоенен характер" се заличават."
1. В чл. 12 навсякъде думите "от невоенен характер" се заличават.
2. В § 1 от допълнителната разпоредба т. 24 се отменя.
(2) Подзаконовите нормативни актове, издадени на основание на отменения закон по ал. 1, запазват действието си до приемането на актовете по § 14.
(2) Министерският съвет в срок шест месеца от влизането в сила на закона приема правилник за неговото прилагане.
(3) Министерският съвет в срок шест месеца от влизането в сила на закона приема наредбите по чл. 10, т. 15, чл. 29, ал. 3, чл. 35, ал. 1, чл. 58, ал. 5, чл. 62, ал. 7 и чл. 67, ал. 4 и правилника по чл. 14, ал. 4.
(4) Министерският съвет в срок шест месеца от влизането в сила на закона внася в Народното събрание законопроекти за изменения в съответните закони, произтичащи от разпоредбите на този закон.
-------------------------
Законът е приет от ХХХIХ Народно събрание на 17 февруари 2005 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.
§ 24. Законът влиза в сила от 1 май 2006 г.
§ 142. Кодексът влиза в сила три месеца след обнародването му в "Държавен вестник", с изключение на:
1. дял трети, § 2, т. 1 и § 2, т. 2 - относно отмяната на глава трета, раздел II "Обжалване по съдебен ред", § 9, т. 1 и 2, § 11, т. 1 и 2, § 15, § 44, т. 1 и 2, § 51, т. 1, § 53, т. 1, § 61, т. 1, § 66, т. 3, § 76, т. 1 - 3, § 78, § 79, § 83, т. 1, § 84, т. 1 и 2, § 89, т. 1 - 4, § 101, т. 1, § 102, т. 1, § 107, § 117, т. 1 и 2, § 125, § 128, т. 1 и 2, § 132, т. 2 и § 136, т. 1, както и § 34, § 35, т. 2, § 43, т. 2, § 62, т. 1, § 66, т. 2 и 4, § 97, т. 2 и § 125, т. 1 - относно замяната на думата "окръжния" с "административния" и замяната на думите "Софийския градски съд" с "Административния съд - град София", които влизат в сила от 1 март 2007 г.;
2. параграф 120, който влиза в сила от 1 януари 2007 г.;
3. параграф 3, който влиза в сила от деня на обнародването на кодекса в "Държавен вестник".