Закон за енергийната ефективност ( Отм. ДВ. бр.98/2008г.)

НС

Държавен вестник брой: 98

Година: 2008

Орган на издаване: НС

Дата на обнародване: 18.11.2008

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. Този закон урежда обществените отношения, свързани с провеждането на държавната политика по повишаване на енергийната ефективност и осъществяване на енергоефективни услуги.

Чл. 2. Законът има за цел насърчаване на енергийната ефективност чрез система от мерки и дейности на национално, отраслово, областно и общинско равнище като основен фактор за повишаване конкурентоспособността на икономиката, сигурността на енергоснабдяването и опазването на околната среда.

Глава втора
ДЪРЖАВНО УПРАВЛЕНИЕ

Раздел I
Органи на управление

Чл. 3.
(1) (Изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г.) Държавната политика по повишаване на енергийната ефективност се провежда от министъра на икономиката и енергетиката и е съставна част от енергийната политика на страната.
(2) Мерките и дейностите по повишаване на енергийната ефективност се осъществяват от изпълнителния директор на Агенцията по енергийна ефективност, наричана по-нататък "агенцията", съвместно с централните и териториалните органи на изпълнителната власт и другите държавни органи.

Чл. 4.
(1) (Изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г.) Министърът на икономиката и енергетиката:
1. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) внася за приемане от Министерския съвет по предложение на изпълнителния директор на агенцията националната дългосрочна и краткосрочните програми за енергийна ефективност, както и обобщената годишна целева програма по чл. 11, и контролира тяхното изпълнение;
2. издава подзаконовите нормативни актове, отнасящи се до енергийната ефективност, предвидени в този закон;
3. осъществява взаимодействие с другите държавни органи по отношение на провеждането на държавната политика по повишаване на енергийната ефективност;
4. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) организира подготовката на мерки за хармонизиране на българското законодателство в областта на енергийната ефективност с правото на Европейските общности;
5. осъществява международното сътрудничество на Република България в областта на енергийната ефективност;
6. (нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) предоставя на компетентните институции на Европейските общности информацията, предвидена в правото на Европейските общности;
7. (нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) в съответствие с правомощията си отправя до компетентните институции на Европейските общности искания и уведомления за предоставяне на временно освобождаване от прилагането на разпоредби от правото на Европейските общности и на преходни периоди в областта на енергийната ефективност в случаите, предвидени в правото на Европейските общности;
8. (нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) разработва и внася за приемане от Министерския съвет национални индикативни цели за енергийни спестявания, включително междинна индикативна цел, и планове за действие по енергийната ефективност;
9. (нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) утвърждава методика за изчисление на общата национална индикативна цел за енергийни спестявания;
10. (предишна т. 6, ДВ, бр. 55 от 2007 г. - в сила от 06.07.2007 г.) осъществява и други правомощия в областта на енергийната ефективност, възложени му с други нормативни актове.
(2) (Изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г.) Министърът на икономиката и енергетиката може да възложи изпълнението на програмите и мерките по чл. 4, ал. 2, т. 9 от Закона за енергетиката, включително и създаване, поддържане на информационна система и популяризиране на мерките по използване на възобновяеми енергийни източници, на изпълнителния директор на агенцията.
(3) (Нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Съдържанието, структурата, условията и редът за предоставяне на информацията по т. 6 се определят с наредбата по чл. 9, ал. 4 от Закона за енергетиката.

Чл. 5.
(1) (Изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г.) Изпълнителният директор на агенцията се назначава от министъра на икономиката и енергетиката съгласувано с министър-председателя.
(2) Изпълнителният директор:
1. ръководи, управлява и представлява агенцията;
2. (изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г. - в сила от 08.09.2006 г., изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) изготвя и представя за одобряване от министъра на икономиката и енергетиката, наблюдава и координира националните дългосрочна и краткосрочни програми по чл. 10, както и целевите програми по чл. 11;
3. (изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г. - в сила от 08.09.2006 г., изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) представя ежегодно на министъра на икономиката и енергетиката отчет за изпълнението на националната дългосрочна програма, както и отчети за изпълнението на краткосрочната програма и на целевите програми по чл. 11, ал. 1;
4. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) организира изпълнението на проекти и мерки по националните дългосрочна и краткосрочни програми по енергийна ефективност;
5. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) предлага за одобрение на министъра на икономиката и енергетиката изпълнението на проекти за развитие на енергийната ефективност;
6. осъществява контрол в предвидените от закона случаи;
7. организира и участва в разработването на проекти на подзаконови нормативни актове в областта на енергийната ефективност;
8. предлага разработването и усъвършенстването на стандарти в областта на енергийната ефективност с цел хармонизирането им с европейските норми и стимулиране повишаването на енергийната ефективност при потребителите на енергия;
9. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) взаимодейства с централните и териториалните органи на изпълнителната власт и другите държавни органи, със сдружения на работодатели, с браншови организации, сдружения на потребители и с юридически лица с нестопанска цел по провеждането на мерките и дейностите по повишаване на енергийната ефективност;
10. (доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) организира създаването и поддържането на национална информационна система за състоянието на енергийната ефективност, включително и информация относно мерките за постигане на национални индикативни цели за енергийни спестявания;
11. разработва указания за създаването и поддържането на информационни системи за състоянието на енергийната ефективност при централните и териториалните органи на изпълнителната власт;
12. организира създаването и актуализирането на публичните регистри по чл. 16 и чл. 18, както и издаването на удостоверенията на лицата, отговарящи на изискванията по чл. 16, ал. 4 и чл. 18, ал. 1;
13. организира оказването на експертно съдействие на централните и териториалните органи на изпълнителната власт и другите държавни органи при изпълнението на функциите им по този закон;
14. организира популяризиране на мерките по енергийна ефективност;
15. организира създаването и поддържането на списък на обектите, които следва да бъдат привеждани в съответствие с изискванията за енергийна ефективност;
16. съдейства за развитието на обучение по енергийна ефективност;
17. изпълнява и други правомощия, възложени му с други нормативни актове.

Чл. 6.
(1) При осъществяването на функциите си изпълнителният директор се подпомага от агенцията.
(2) (Изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г.) Агенцията е юридическо лице на бюджетна издръжка - второстепенен разпоредител с бюджетни кредити, със седалище София и има статут на изпълнителна агенция към министъра на икономиката и енергетиката.
(3) Дейността, структурата, организацията на работа и съставът на агенцията се определят с устройствен правилник, приет от Министерския съвет.
(4) Агенцията е администратор на приходите от:
1. субсидии от републиканския бюджет;
2. собствена дейност;
3. дарения, помощи и други привлечени средства от местни и чуждестранни физически и юридически лица;
4. международни програми и споразумения;
5. други приходи, определени с нормативен акт.

Чл. 7. Министрите разработват и осъществяват програми по енергийна ефективност в съответния отрасъл.

Чл. 8. Областните управители организират разработването и изпълнението на областни програми по енергийна ефективност и осъществяват взаимодействие с органите на местното самоуправление и местната администрация.

Чл. 9.
(1) Общинските съвети приемат програми за енергийна ефективност по чл. 10, ал. 4 и 5, както и за:
1. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г. - в сила от 06.07.2007 г.) обновяване на сградния фонд, административните и стопанските сгради на територията на общината с цел осъществяване на мерки по енергийна ефективност;
2. въвеждане на енергоспестяващи уредби за външно осветление на населените места и в обществените сгради;
3. други мерки за повишаване на енергийната ефективност.
(2) Кметовете организират и изпълняват мерките, предвидени в общинските програми за енергийна ефективност, като предвиждат целеви средства за реализацията им в бюджетите си.

Раздел II
Програми по енергийна ефективност

Чл. 10.
(1) (Изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Държавната политика по повишаване на енергийната ефективност се осъществява въз основа на национални дългосрочна и краткосрочни програми, приети от Министерския съвет.
(2) Програмите съдържат целите, мерките по енергийна ефективност, дейностите на изпълнителната власт, източниците на финансиране, сроковете за изпълнение, индикаторите за постигане на резултатите, както и други необходими данни.
(3) (Изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Националната дългосрочна програма се разработва от агенцията и представлява обща концепция за развитието на енергийната ефективност с определяне на дългосрочните цели и средствата за тяхното постигане.
(4) Националните краткосрочни програми се съставят от агенцията въз основа на националната дългосрочна програма и програмите, изготвени на отраслово, областно и общинско равнище.
(5) Отрасловите, областните и общинските програми се разработват и осъществяват от централните и териториалните органи на изпълнителната власт и се представят в агенцията.
(6) (Нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Отчетите за изпълнението на отделните дейности на програмите по ал. 5 се представят в агенцията ежегодно, не по-късно от месец април на годината, следваща годината на изпълнение на съответните дейности.
(7) (Изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г. - в сила от 08.09.2006 г., предишна ал. 6, изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Националните дългосрочна и краткосрочни програми се внасят за приемане в Министерския съвет от министъра на икономиката и енергетиката по предложение на изпълнителния директор на агенцията на всеки три години за краткосрочните програми и на всеки 10 години за дългосрочната програма.
(8) (Предишна ал. 7, изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Програмите по ал. 5 се представят в агенцията на всеки три години за обобщаване и изготвяне на краткосрочните програми по ал. 4.
(9) (Предишна ал. 8, изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Агенцията огласява публично резултатите от изпълнението на мерките и дейностите по повишаване на енергийната ефективност в издаван от нея специален бюлетин.
(10) (Предишна ал. 9, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Бюлетинът се издава ежегодно и се публикува и на страницата на агенцията в Интернет.

Чл. 11.
(1) (Доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Централните органи на изпълнителната власт, областните управители и другите държавни органи съставят всяка година до месец април целеви годишни програми за осъществяване на мерки по енергийна ефективност за следващата година и ги предоставят за обобщаване от изпълнителния директор на агенцията.
(2) Средствата за изпълнението на програмите по ал. 1 се предвиждат в републиканския бюджет.

Раздел III
Национални индикативни цели за енергийни спестявания
(Нов, ДВ, бр. 55 от 2007 г.)

Чл. 11а. (Нов, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Държавната политика за повишаване на ефективността при крайното потребление на горива и енергия се осъществява чрез развитие на пазара за енергоефективни услуги и създаване на условия за прилагане на енергоспестяващи мерки.

Чл. 11б. (Нов, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Националната индикативна цел за повишаване на ефективността при крайното потребление на горива и енергия се определя съгласно инструкция на министъра на икономиката и енергетиката и е процент от общото крайно потребление на горива и енергия в страната с изключение на потреблението на лицата по чл. 131а, ал. 2 от Закона за опазване на околната среда, въз основа на данни за предишния 5-годишен период и се изразява в абсолютна стойност GWh или съответен еквивалент.

Чл. 11в. (Нов, ДВ, бр. 55 от 2007 г.)
(1) За постигане на националната индикативна цел министърът на икономиката и енергетиката внася за приемане от Министерския съвет планове за действие по енергийната ефективност. Плановете за действие съдържат мерки за постигане на националната индикативна цел, срокове за изпълнение, възложени отговорности и финансово осигуряване.
(2) Плановете по ал. 1 съдържат подробен анализ и оценка на предходния план за действие, данни за крайните резултати от изпълнението на индикативните цели, информация за очаквания ефект от изпълнението на допълнителни мерки, в случай че такива са предвидени за съществуващо или евентуално неизпълнение на индикативните цели.

Глава трета
МЕРКИ ЗА ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ

Раздел I
Управление на енергийната ефективност

Чл. 12. Енергийните потребители, подлежащи на обследване по реда на чл. 17, са длъжни да извършват управление на енергийната ефективност, като:
1. изготвят периодично най-малко веднъж в годината анализи за общото и специфичното потребление на горива и енергия;
2. изготвят програми за оптимизиране ефективността на енергийното потребление;
3. осъществяват всички мерки за енергоспестяване, предвидени в програмите по т. 2.

Раздел II
Оценяване, сертифициране, обследвания, енергоефективни услуги

Чл. 13. Енергоефективната дейност се осъществява чрез извършване на енергоефективни услуги.

Чл. 14. За установяване разходите на енергия и за съответствието с изискванията за енергийна ефективност на инвестиционните проекти за изграждане, реконструкция и модернизация на обекти, както и на обекти в експлоатация, се извършват оценявания и обследвания за енергийна ефективност.

Чл. 15. (Изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.)
(1) Всеки инвестиционен проект за изграждане, реконструкция и модернизация, въз основа на който се издава разрешение за строеж, се оценява за съответствието му с изискванията за енергийна ефективност.
(2) Оценяването на проектите по ал. 1 се извършва при условията и по реда на Закона за устройство на територията в съответствие с техническите правила за разход на енергия на различните видове обекти, определени с наредба за енергийните характеристики на обектите на министъра на икономиката и енергетиката и министъра на регионалното развитие и благоустройството, както и с изискванията на действащите нормативни актове и технически спецификации за проектиране, изграждане и приемане на строежите.

Чл. 15а. (Нов, ДВ, бр. 55 от 2007 г.)
(1) След завършване на нов строеж, както и при реконструкция, основно обновяване или основен ремонт на съществуващ строеж, се съставя енергиен паспорт, който е част от техническия паспорт на строежа.
(2) Енергийният паспорт на съществуващ строеж се съставя след провеждане на обследване и установяване на енергийните характеристики на строежа, свързани с изискванията на чл. 169, ал. 1, т. 6 от Закона за устройство на територията, извършено по реда на наредбата по чл. 17, ал. 2.
(3) Енергийният паспорт на съществуващ строеж съответства на съдържанието на сертификата, определено в наредбата по чл. 16, ал. 1.

Чл. 16.
(1) (Изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г. - в сила от 08.09.2006 г., доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Всяка сграда може да бъде сертифицирана по реда на наредба за сертифициране на сградите на министъра на икономиката и енергетиката и министъра на регионалното развитие и благоустройството, след провеждане на обследване по реда на наредбата по чл. 17, ал. 2.
(2) (Изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Всеки обект - държавна или общинска собственост, в експлоатация, с разгъната застроена площ над 1000 кв.м подлежи на сертифициране. Сертификатът се издава в съответствие с наредбата за сертифициране на сградите и се поставя на видно място.
(3) Изискванията по чл. 15, ал. 2 могат да не се прилагат към следните категории сгради:
1. паметници на културата, когато не се използват със стопанска цел;
2. обекти - молитвени домове на законно регистрираните вероизповедания в страната;
3. временни сгради с планирано време за използване до две години;
4. стопанските сгради на земеделските производители, използвани за селскостопанска дейност;
5. жилищни сгради, които се използват до 4 месеца годишно;
6. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) единични сгради с разгъната застроена площ до 50 кв.м.
(4) Сертифицирането по ал. 1 се извършва от физически или юридически лица, които:
1. (доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) са регистрирани по Търговския закон или по законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство;
2. (отм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.)
3. (доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) разполагат с необходимите технически средства, определени с наредбата по ал. 13;
4. разполагат с необходимия персонал - физически лица, които имат:
а) завършено висше техническо образование и не по-малко от три години стаж по специалността или завършено средно техническо образование и не по-малко от 6 години стаж по специалността;
б) (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) успешно положен изпит за придобиване на правоспособност за извършване на обследване за енергийна ефективност и за сертифициране на сгради в акредитирани по реда на Закона за висшето образование висши училища;
5. не са участвали, включително наетият персонал, при проектирането, изграждането и експлоатацията на сградите, които подлежат на сертифициране.
(5) (Изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Агенцията вписва в публичен регистър лицата по ал. 4 по тяхна писмена молба, като обстоятелствата по т. 1 и 4 се установяват със съответния документ, а обстоятелствата по т. 3 и 5 - с декларация.
(6) Агенцията издава на вписаните в регистъра лица удостоверения срещу заплащане на такса, определена с тарифа, приета от Министерския съвет.
(7) Агенцията отказва да впише в регистъра лицата, които не отговарят на някои от посочените в ал. 4 изисквания.
(8) Удостоверението за вписване в регистъра или мотивираният писмен отказ се издава от изпълнителния директор на агенцията в 14-дневен срок от датата на постъпване на молбата.
(9) Удостоверението по ал. 8 има валидност три години.
(10) Отказите за включване в регистъра са индивидуални административни актове.
(11) Отказът, както и мълчаливият отказ по ал. 7 подлежат на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването им или от изтичането на срока по ал. 8.
(12) Агенцията заличава от регистъра лицата, получили удостоверения с право да извършват сертифициране на сгради при:
1. отпадане на някое от условията по ал. 4;
2. представяне на невярна декларация по ал. 4, т. 3 и 5 и/или 3. нарушение на задълженията по този закон.
(13) (Изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г. - в сила от 08.09.2006 г., доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Обстоятелствата, подлежащи на вписване по ал. 1 - 12, редът за вписване в регистъра и за получаване на информация, както и условията и редът за придобиване и признаване на правоспособност по ал. 4, т. 4, буква "б", се определят с наредба на министъра на икономиката и енергетиката.

Чл. 17.
(1) (Изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) На обследване за енергийна ефективност подлежат обектите по чл. 16, ал. 2, както и всеки енергиен потребител, чието годишно потребление на енергия е над границите, определени с наредбата по ал. 2.
(2) (Изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г.) Обследването за енергийна ефективност се извършва при условия и по ред, установени с наредба за обследване за енергийна ефективност на министъра на икономиката и енергетиката и министъра на регионалното развитие и благоустройството.
(3) Обследването за енергийна ефективност има за цел да идентифицира специфични възможности за намаляване на енергийната консумация.
(4) Обследването за енергийна ефективност установява:
1. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) потреблението на енергия;
2. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) нивото на енергийната ефективност на технологиите и управлението на енергопотреблението;
3. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) икономията на енергия на обекта;
4. съответствието със стандартите за енергийна ефективност и изискванията на наредбите по ал. 2 и чл. 15, ал. 2.
(5) Обследването за енергийна ефективност съдържа данните по ал. 4 заедно с препоръки за подобряване на енергийната ефективност.

Чл. 18.
(1) Обследванията по чл. 17 се извършват от физически или юридически лица, които:
1. (доп., ДВ, бр. 74 от 2006 г. - в сила от 08.09.2006 г., доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) са регистрирани по Търговския закон или по законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или създадени с акт на Министерския съвет за извършване на енергийни обследвания;
2. (отм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.);
3. (доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) разполагат с необходимите технически средства, определени с наредбата по чл. 16, ал. 13;
4. разполагат с необходимия персонал - физически лица, които:
а) имат завършено висше техническо образование и не по-малко от три години стаж по специалността или завършено средно техническо образование и не по-малко от 6 години стаж по специалността;
б) (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) са положили успешно изпит за придобиване на правоспособност за извършване на обследване за енергийна ефективност в акредитирани по реда на Закона за висшето образование висши училища;
5. (доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) не са участвали, включително наетият персонал, при проектирането, изграждането и експлоатацията на обектите, които подлежат на обследване за енергийна ефективност, освен в случаите, когато енергийното обследване, проектирането, изграждането и експлоатацията на обектите са предмет на договор, сключен при условията и по реда на чл. 21.
(2) (Изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Агенцията вписва в публичен регистър лицата по ал. 1 по тяхна писмена молба, като обстоятелствата по т. 1 и 4 се установяват със съответния документ, а обстоятелствата по т. 3 и 5 - с декларация.
(3) Агенцията издава на вписаните в регистъра лица удостоверения срещу заплащане на такса, определена с тарифа, приета от Министерския съвет.
(4) Агенцията отказва да впише в регистъра лицата, които не отговарят на някое от посочените в ал. 1 изисквания.
(5) Удостоверението за вписване в регистъра или мотивираният писмен отказ се издават от изпълнителния директор на агенцията в 14-дневен срок от датата на постъпване на молбата.
(6) Удостоверението по ал. 5 има валидност три години.
(7) Отказите за включване в списъка са индивидуални административни актове.
(8) Отказът, както и мълчаливият отказ по ал. 4 подлежат на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването им или съответно от изтичане на срока по ал. 5.
(9) Агенцията заличава от регистъра лицата, получили удостоверения с право да извършват обследване за енергийна ефективност, при: 1. отпадане на някое от условията по ал. 1; 2. представяне на невярна декларация по ал. 1, т. 3 и 5 и/или 3. нарушение на задълженията по този закон.
(10) (Доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Обстоятелствата, подлежащи на вписване по ал. 1 - 9, редът за вписване в регистъра и за получаване на информация, както и условията и редът за придобиване и признаване на правоспособност по ал. 1, т. 4, буква "б", се определят в наредбата по чл. 16, ал. 13.

Чл. 19.
(1) (Предишен текст на чл. 19, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Когато обследване за енергийна ефективност установи нарушение на показатели, определени в подзаконовите нормативни актове по този закон, лицето, извършващо обследването, уведомява агенцията и предоставя документацията, установяваща резултатите от обследването.
(2) (Нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Агенцията може да организира и извършва контролни обследвания на обекти, обследвани по ал. 1, чрез системен или случаен подбор.

Чл. 20. (Изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.)
(1) Енергоефективните услуги, свързани с проучване, обследване за енергийна ефективност при условията на чл. 18, проектиране, конструиране, инсталиране, модернизация, поддръжка и/или управление и мониторинг, се осъществяват от физически или юридически лица, регистрирани по Търговския закон или по законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, с предмет на дейност, включващ изпълнение на услуги по договори с гарантиран резултат (ЕСКО услуги).
(2) Енергоефективните услуги по ал. 1 се извършват въз основа на писмени договори, сключени с енергиен потребител.

Чл. 21. (Изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.)
(1) Енергоефективните услуги по чл. 20 се изпълняват и комплексно при гарантирана икономия на енергия за обекта, за който се реализира услугата.
(2) Енергоефективните услуги по ал. 1 се извършват въз основа на писмени договори, които съдържат:
1. базисното енергопотребление;
2. гарантираните икономии и реда на установяването им;
3. начина на финансиране;
4. начина на изплащане на възнаграждението.
(3) Физическите и юридическите лица по чл. 20, извършващи енергоефективни услуги при условията на ал. 1, осигуряват извършването на услугата изцяло или частично със собствени средства или поемат задължение да осигурят финансирането им от трето лице.
(4) Инвестициите и възнагражденията за енергоефективни услуги, извършени при условията на ал. 1 от физическите и юридическите лица по чл. 20, се възстановяват, съответно изплащат, за сметка на реализираните икономии.
(5) Физическите и юридическите лица по чл. 20, извършващи енергоефективни услуги при условията на ал. 1, носят финансовия, техническия и търговския риск за изпълнението на проектите за енергийна ефективност.
(6) За сгради държавна и/или общинска собственост, подлежащи на задължително сертифициране по чл. 16, ал. 2, които са обект на договор по ал. 2, в бюджетите на министерствата, ведомствата и общините се планират средства, които за срока на изпълнението на договора съответстват на нормализираните разходи за енергия на обектите.
(7) Редът за определяне и изплащане на средствата по ал. 6 за извършени енергоефективни услуги по чл. 20 в сгради - държавна и/или общинска собственост, се определя с наредба на министъра на икономиката и енергетиката и министъра на финансите.
(8) Контролът по изпълнението на задълженията на министерствата, ведомствата и общините за възстановяване на инвестициите и заплащане на възнагражденията по договорите по чл. 20 се осъществява от министъра на финансите.

Глава четвърта
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ПОВИШАВАНЕ НА ЕНЕРГИЙНАТА ЕФЕКТИВНОСТ

Раздел I
Фонд "Енергийна ефективност"

Чл. 22.
(1) За финансиране на дейностите по повишаване на енергийната ефективност, с изключение на тези по чл. 11, се създава Фонд "Енергийна ефективност".
(2) Фонд "Енергийна ефективност", наричан по-нататък "фонда", е юридическо лице със седалище София.

Чл. 23.
(1) (Изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Фондът управлява финансови средства, предоставени за инвестиционни проекти за развитие на енергийната ефективност, съобразно приоритетите, заложени в националната дългосрочна и краткосрочни програми по енергийна ефективност, приети от Министерския съвет.
(2) (Изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Фондът осъществява своята дейност съгласно този закон, споразуменията с донорите и не е част от консолидирания държавен бюджет.

Чл. 24. В изпълнение на своите цели фондът основава дейността си на следните принципи:
1. прозрачност при управлението на средствата;
2. равнопоставеност на всички кандидатстващи за финансиране от фонда;
3. (доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) партньорство и сътрудничество с физически и юридически лица - търговци по смисъла на Търговския закон или по законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, за съвместно финансиране на проекти по енергийна ефективност.

Чл. 25.
(1) Приходите на фонда се набират от:
1. дарения от международни финансови институции, международни фондове, български и чуждестранни физически или юридически лица;
2. финансови приходи, състоящи се от лихви по текущи сметки или банкови депозити на фонда;
3. заеми или други финансови инструменти с кредитен характер от международни организации и банки, както и от физически лица и/или от юридически лица, регистрирани като търговци, получени изключително за осъществяване целите на фонда;
4. други постъпления, съответстващи на характера и дейността на фонда.
(2) Първоначално набраните средства на фонда се съхраняват в търговска банка - депозитар с лиценз за дейност на територията на страната, определена чрез проведен конкурс.

Чл. 26. Средствата на фонда се разходват за:
1. възмездно финансиране на проекти за развитие на енергийната ефективност в България;
2. гаранционна дейност по кредити от финансово-кредитни институции, отпуснати по проекти за енергийна ефективност;
3. издръжка на фонда съгласно годишния бюджет за приходите и разходите, одобрен от управителния съвет.

Чл. 27.
(1) Фондът се управлява от управителен съвет, състоящ се от 7 членове, както следва:
1. (изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г.) представител на Министерството на икономиката и енергетиката, определен от министъра на икономиката и енергетиката;
2. представител на Министерството на околната среда и водите, определен от министъра на околната среда и водите;
3. изпълнителния директор на агенцията;
4. (доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) четирима представители на физически лица и/или на юридически лица - търговци по смисъла на Търговския закон или на законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на юридически лица с нестопанска цел по смисъла на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, с необходимия професионален опит.
(2) Мандатът на членовете на управителния съвет е две години.
(3) Председателят на управителния съвет се избира измежду членовете на управителния съвет за срок една година.
(4) Всеки член на управителния съвет, избран за негов председател, довършва започнатия си мандат от две години след освобождаването му от длъжността председател.
(5) (Доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Представителите по ал. 1, т. 4 се избират от събранието на физическите лица и/или на юридическите лица - търговци по смисъла на Търговския закон или на законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на юридическите лица с нестопанска цел по смисъла на Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
(6) Събранието на физическите лица и/или на юридическите лица - търговци по смисъла на Търговския закон, или на юридическите лица с нестопанска цел по смисъла на Закона за юридическите лица с нестопанска цел, се свиква на всеки две години.
(7) На събранието по ал. 5 могат да участват и да предлагат за избор членове на управителния съвет сдружения на общини, търговски и стопански камари, асоциации на търговски банки, както и други заинтересовани лица.
(8) Член на управителния съвет не може да бъде физическо лице, както и представител на юридическо лице, което е:
1. осъждано за умишлено престъпление от общ характер;
2. съпруг или роднина по права или по съребрена линия до четвърта степен и по сватовство до трета степен включително с друг член на управителния съвет на фонда;
3. по служебно правоотношение или по трудов договор в администрацията, с изключение на лицата по ал. 1, т. 1 - 3.

Чл. 28.
(1) Управителният съвет управлява цялостната дейност на фонда.
(2) Управителният съвет:
1. приема правилник за организацията на работа и дейността на фонда;
2. одобрява политиката за финансиране и гарантиране на фонда;
3. приема стратегия за дейността на фонда;
4. приема критериите за оценка и подбор на проекти по енергийна ефективност, кандидатстващи за финансиране от фонда;
5. одобрява финансирането на проекти за енергийна ефективност;
6. одобрява договорите, свързани с гаранционната дейност на фонда;
7. одобрява приходния и разходния бюджет и годишния доклад за дейността на фонда, подготвен от изпълнителния директор;
8. избира и освобождава изпълнителния директор;
9. назначава независим финансов одит и приема годишния финансов отчет;
10. одобрява щатното разписание на фонда и определя възнаграждението на неговите служители;
11. приема и други мерки, преценени като необходими за постигане целите на фонда.

Чл. 29.
(1) Фондът се представлява от изпълнителен директор, избран от управителния съвет чрез проведен конкурс.
(2) Отношенията с изпълнителния директор се уреждат с договор.
(3) Договорът с изпълнителния директор се сключва за срок 5 години.
(4) Изпълнителният директор на фонда:
1. представлява фонда;
2. изготвя проект на стратегия за дейността на фонда;
3. изготвя необходимата документация за финансиране и гарантиране на проектите в съответствие със закона и сключените споразумения с донорите;
4. изготвя проект на бюджета за приходите и разходите и осигурява изпълнението на одобрения от управителния съвет бюджет;
5. изготвя доклади и други материали за преглед и одобряване от управителния съвет в съответствие с вътрешните правила на фонда;
6. подготвя заседанията на управителния съвет;
7. подписва одобрените от управителния съвет договори за финансиране и гарантиране на проекти, сключвани с фонда;
8. информира периодично управителния съвет за нивото на изпълнение на финансираните проекти;
9. назначава и освобождава персонала в съответствие с действащото законодателство;
10. отговаря за опазване имуществото на фонда;
11. извършва и други дейности, възложени му с решение на управителния съвет.

Чл. 30.
(1) Договорът с изпълнителния директор се прекратява предсрочно при:
1. подадена оставка;
2. влизане в сила на присъда за умишлено престъпление;
3. грубо нарушаване на този закон или на нормативните актове по прилагането му;
4. системно неизпълнение на поетите задължения;
5. съществено нарушение на задълженията, установени с договора;
6. увреждане интересите на фонда;
7. обективна невъзможност да изпълнява задълженията си в продължение на повече от 6 месеца;
8. смърт.
(2) Установяването на обстоятелствата по ал. 1 и прекратяването на мандата се извършват с решение на управителния съвет.

Раздел II
Насърчения

Чл. 31. Потребителите на електрическа енергия, топлинна енергия и природен газ в сгради - етажна собственост, учредили юридически лица - асоциации, по реда на чл.152 от Закона за енергетиката, могат да кандидатстват за финансиране на проекти за повишаване на енергийната ефективност от фонд "Енергийна ефективност".

Глава пета
КОНТРОЛ ПО ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ

Чл. 32. (Изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Изпълнителният директор на агенцията упражнява контрол върху дейността на:
1. потребителите на енергия в защита на обществения интерес за повишаване на енергийната ефективност в случаите, когато провеждането на мерки по енергийна ефективност съгласно този закон или други нормативни актове е задължително;
2. лицата по чл. 16, 18 и 20.

Чл. 33. В изпълнение на контролните си правомощия изпълнителният директор на агенцията:
1. извършва проверки чрез упълномощени длъжностни лица;
2. налага административни наказания, предвидени с този закон;
3. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) привлича експерти и назначава експертизи на извършените по чл. 16 и чл. 17 обследвания.

Чл. 34.
(1) Длъжностните лица, които извършват проверки и съставят актове за установяване на административни нарушения, се определят със заповед на изпълнителния директор.
(2) Длъжностните лица по ал. 1 се легитимират със заповедта по ал. 1 и със служебна карта, удостоверяваща заеманата от тях длъжност.

Чл. 35.
(1) Длъжностните лица по чл. 34, наричани по-нататък "контролните органи", имат право:
1. на свободен достъп до обектите за проверки;
2. да изискват от проверяваните лица документи, необходими за осъществяването на контрола;
3. да провеждат експертизи и контролни обследвания;
4. при режим на допускане, определен от органите на Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи, да извършват проверки на енергийните им обекти.
(2) Проверяваното лице е длъжно да осигури всички условия за нормалното протичане на проверката и да оказва съдействие на контролните органи, като:
1. предоставя място за извършване на проверката;
2. определя свой представител за контакти и оказване съдействие на проверяващите длъжностни лица;
3. предоставя достъп до служебните помещения;
4. предоставя всички документи, необходими за осъществяването на контрола.
(3) Контролните органи са длъжни да не разгласяват служебната и търговската тайна, които са им станали известни при или по повод осъществяването на контролната дейност.

Чл. 36.
(1) За резултатите от проверките контролните органи съставят констативен протокол, към който прилагат събраните данни, документи и обяснения.
(2) Протоколът се предоставя на проверяваното лице, което има право да даде обяснения и възражения в 14-дневен срок от връчването му.

Чл. 37.
(1) Въз основа на резултатите от проверката контролните органи могат:
1. да дават предписания на проверяваните лица за отстраняване на констатирани нарушения и определят срок за привеждане в съответствие с показателите за енергийна ефективност, установени в подзаконовите нормативни актове по този закон;
2. да съставят актове за установяване на административни нарушения.
(2) Предписанията на контролните органи, дадени в изпълнение на правомощията им по този закон, са задължителни.
(3) Лицата, на които са дадени задължителни предписания, уведомяват в определения им срок контролните органи за тяхното изпълнение.

Чл. 38. Всички държавни органи, юридически и физически лица са длъжни да оказват съдействие на контролните органи при осъществяване на техните функции.

Глава шеста
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 39. Лице, което наруши разпоредбата на чл. 35, ал. 2, се наказва с глоба от 200 до 500 лв. или с имуществена санкция от 500 до 1000 лв.

Чл. 40. Длъжностно лице, което наруши разпоредбата на чл. 35, ал. 3, се наказва с глоба в размер 500 лв.

Чл. 41. Който не изпълни задължително предписание по чл. 37, ал. 1, т. 1, се наказва с глоба от 500 до 1000 лв. или с имуществена санкция от 1000 до 3000 лв.

Чл. 42. На юридическо лице или едноличен търговец в случаите, когато откаже на контролен орган, извършващ проверка по този закон, контролно обследване, се налага имуществена санкция от 200 до 2000 лв.

Чл. 42а. (Нов, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Лице, което не изпълни задълженията си по този закон или допусне друго лице да не изпълни задълженията си по този закон, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 500 до 1500 лв. или с имуществена санкция от 1000 до 10 000 лв.

Чл. 43. Лице, извършващо обследване, което не уведоми агенцията и не предостави необходимата документация по чл. 19, се наказва с глоба от 100 до 500 лв. или с имуществена санкция от 500 до 1000 лв.

Чл. 44.
(1) (Предишен текст на чл. 44, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Лице, извършващо сертифициране на сгради или обследване за енергийна ефективност, което допусне нарушение при изпълнение на задълженията си, се наказва с глоба от 200 до 1000 лв. или с имуществена санкция от 500 до 5000 лв.
(2) (Нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Лице, извършващо обследване за енергийна ефективност, което е допуснало отклонение с повече от 10 на сто от показателите на контролното обследване по чл. 19, ал. 2, се наказва с глоба от 500 до 1500 лв. или с имуществена санкция от 1000 до 10 000 лв.

Чл. 45. Лице, извършващо сертифициране на сгради или обследване за енергийна ефективност при нарушение на разпоредбата на чл. 16, ал. 4, т. 5 или чл. 18, ал. 1, т. 5, се наказва с глоба от 200 до 1000 лв. или с имуществена санкция от 500 до 5000 лв.

Чл. 46. Актовете, с които се установяват административни нарушения по този закон, се съставят от длъжностни лица, определени от изпълнителния директор на агенцията.

Чл. 47. Наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на агенцията.

Чл. 48. Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на този закон:
1. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) "Базисно енергопотребление" е нормализирано потребление на енергия и съответстващите му нормализирани разходи за енергия, които се използват като база за сравнение при определянето на бъдещата икономия.
2. (доп., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) "Базисни стойности" са стойностите, които служат за определяне на базисното енергопотребление, за сравняване на енергийните характеристики на обектите, както и за определяне на потенциала за намаляване разхода на енергия..
2а. (нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) "Гарантиран разход на енергия" е количеството енергия, което осигурява енергиен комфорт на крайния потребител, енергийна сигурност и нормално функциониране на производствено-технологичния процес.
3. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) "Енергийна ефективност" е съотношението между изходното количество производителност, услуга, стока или енергия и вложеното количество енергия.
4. "Енергийна себестойност" е енергоемкост, изразена в парични единици.
4а. (нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) "Енергоспестяване" е реализираната икономия, определена чрез измерване и/или оценка на потреблението на горива и енергия преди и след прилагането на една или повече мерки за повишаване на енергийната ефективност.
5. "Енергийна характеристика на сграда" е показател, който обозначава количеството потребена или предназначена за потребление енергия, използвана за задоволяване на различни енергийни нужди на сградата съобразно нейната категория, отчитаща начина на топлоснабдяване, вентилация, климатизация и осветление.
6. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) "Енергиен потребител" е всяка промишлена система за преобразуване на енергия или за крайна употреба или сграда.
7. "Енергоефективно мероприятие (дейност)" е организационна, структурна, техническа и/или технологична институционална или нормативна промяна за повишаване на енергийна ефективност.
8. "Енергоефективни услуги" са дейностите по обследване, консултиране, проучване, проектиране, конструиране, инсталиране, модернизация, поддръжка, управление и мониторинг на машини, съоръжения и сгради, водещи до намаляване потреблението на енергия при запазване или увеличаване на енергийния комфорт.
9. "Експертиза" е оценката на резултатите от енергийните обследвания.
10. "Енергиен комфорт" е степен на задоволеност на битовите енергийни нужди на крайния потребител.
11. "Индикатори за постигане на резултатите" са показателите, посочващи конкретните данни, свързани с постигнатите резултати.
12. "Краткосрочни програми" са програми, които обхващат период до три години.
13. "Дългосрочни програми" са програми, които обхващат период до 10 години.
13а. (нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) "Мерки за повишаване на енергийната ефективност" са всички дейности, които водят до доказуемо, измерено или оценено намалено потребление на горива и енергия при запазване комфорта и качеството на живот.
14. "Модернизация на обекти" са дейностите по основен и текущ ремонт, както и промяна на предназначението на обекта.
14а. (нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) "Нормализирано енергопотребление" е разходът на енергия, който е необходим за осигуряване на нормативноизискуемите параметри на микроклимата в сграда при съществуващото състояние на обекта.
15. "Оценка за енергийна ефективност" е експертен анализ, основан на научни и опитни методи за определяне на показателите за разход на енергийни носители.
16. "Обследване за енергийна ефективност" е процес, основан на систематичен метод за определяне и остойностяване на енергийните потоци и разходи в промишлена или друга система на енергиен потребител, определящ обхвата на технико-икономическите параметри на енергоефективното мероприятие.
17.(отм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.)
18. "Обект" е всяка самостоятелно обособена сграда или съоръжение, които потребяват енергия.
19. (изм., ДВ, бр. 55 от 2007 г.) "Показатели за разход на енергия" са измерени или изчислени количествени стойности за мощност или енергия, характеризиращи етап или цикъл на енергийно преобразуване или потребление на енергия.
20. "Повишаване на енергийната ефективност" е дейност, която води до намаляване на енергийните разходи без промяна на производителността (или услугата), промяна на качеството или други характеристики.
21. "Сертификат за енергийна характеристика на сграда" е официално признат документ, който включва енергийната характеристика на сграда, изчислена според методологията, посочена в наредбата за сертифициране на сгради.
22. "Управление на енергийната ефективност" е дейност по наблюдение за изменение на потреблението, сравняване на постигнатото потребление с прогнозираното, изготвяне на анализи за потреблението и разработване на енергоспестяващи мерки въз основа на тях.
23. (нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) "Договор с гарантиран резултат (ЕСКО услуги)" са енергоефективни услуги, свързани с проучване, обследване за енергийна ефективност, проектиране, конструиране, инсталиране, модернизация, поддръжка и/или управление и наблюдение, при които резултатът от енергоспестяване се гарантира от изпълнителя.
24. (нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) "Фактическо енергопотребление" е текущото ниво на потребление на енергия и съответстващите му отчетени данни за енергийни разходи във физически единици, които се използват за определяне на нормализираното енергопотребление.
25. (нова, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) "Контролно обследване" са дейности за определяне и остойностяване на енергийните потоци и разходи чрез подробно или в ограничен обем заснемане на обектите на енергийните потребители, измервания, прецизни енергийни изчисления и анализи, в зависимост от установените нарушения на показателите, определени в подзаконовите нормативни актове по прилагането на този закон или в защита на обществения интерес за повишаване на енергийната ефективност в случаите, когато провеждането на мерките по повишаване на енергийната ефективност съгласно този закон или други нормативни актове е задължително.

§ 1а. (Нов, ДВ, бр. 55 от 2007 г.) Разпоредбата на чл. 19 от Закона за общинския дълг за прилагане на Закона за обществените поръчки при избор на финансова институция не се прилага за проекти по този закон, финансирани от Фонд "Енергийна ефективност".

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2. В Закона за енергетиката и енергийната ефективност (обн., ДВ, бр. 64 от 1999 г.; изм., бр. 1 от 2000 г., бр. 108 от 2001 г., бр. 63 от 2002 г., бр. 9 и 107 от 2003 г.) глава тринадесета се отменя.

§ 3.
(1) Агенцията по енергийна ефективност е универсален правоприемник на Агенцията по енергийна ефективност, регламентирана с отменения Закон за енергетиката и енергийната ефективност.
(2) Договорът с изпълнителния директор на Агенцията по енергийна ефективност се сключва в срок един месец от влизането в сила на закона.

§ 4.
(1) Представителят на Министерството на енергетиката и енергийните ресурси по чл. 27, ал. 1, т. 1 е председател на управителния съвет на фонда за срок две години от влизането в сила на закона.
(2) Председателят на управителния съвет на фонда обявява в "Държавен вестник" и в два централни ежедневника начален и краен срок за първоначално набиране на средствата за фонда в набирателна сметка в търговска банка в срок два месеца от влизането в сила на закона.
(3) От държавния бюджет се предоставят на фонда еднократно средства в размер 3 млн. лв. в сроковете по ал. 2.
(4) В 14-дневен срок от изтичане на срока по ал. 2 председателят на управителния съвет свиква първото събрание на лицата по чл. 27, ал. 5 и ал. 7 за избор на членовете на управителния съвет по чл. 27, ал. 1, т. 4.
(5) На лицата, които участват в набиране на средствата на фонда, председателят на управителния съвет издава удостоверения. В удостоверенията се посочва броят на гласовете, с които тези лица могат да участват при вземането на решенията на събранието по ал. 7, като за всеки 1000 лв. се дава право на един глас.
(6) В срока по ал. 4 председателят на управителния съвет публикува в "Държавен вестник" и в два централни ежедневника покана за свикване на първото събрание на лицата по чл. 27, ал. 5 и ал. 7.
(7) На първото събрание присъстващите лица по ал. 4 с решения:
1. приемат правила за работа на събранието;
2. избират членове на управителния съвет по чл. 27, ал. 1, т. 4.
(8) Решенията по ал. 7 се вземат с мнозинство 2/3 от гласовете на присъстващите на събранието лица.
(9) Правилникът за организацията на работата и дейността на фонда се приема в срок три месеца от избора на управителния му съвет.

§ 5. (В сила от 1 януари 2005 г.) В Закона за местните данъци и такси (обн., ДВ, бр. 117 от 1997 г.; изм. и доп., бр. 71, 83, 105 и 153 от 1998 г., бр. 103 от 1999 г., бр. 34 и 102 от 2000 г., бр. 109 от 2001 г., бр. 28, 45, 56 и 119 от 2002 г., бр. 84 и 112 от 2003 г., бр. 6 от 2004 г.) в чл.24, ал. 1 се създават т. 18 и 19:
"18. сградите, получили сертификат категория А, издаден по реда на Закона за енергийната ефективност и Наредбата за сертифициране на сградите - за срок 10 години, считано от годината, следваща годината на издаване на сертификата;
19. сградите, получили сертификат категория Б, издаден по реда на Закона за енергийната ефективност и Наредбата за сертифициране на сградите - за срок 5 години, считано от годината, следваща годината на издаване на сертификата."

§ 6. В Закона за корпоративното подоходно облагане (обн., ДВ, бр. 115 от 1997 г.; попр., бр. 19 от 1998 г.; изм., бр. 21 и 153 от 1998 г., бр. 12, 50, 51, 64, 81, 103, 110 и 111 от 1999 г., бр. 105 и 108 от 2000 г., бр. 34 и 110 от 2001 г., бр. 45, 61, 62 и 119 от 2002 г., бр. 42 и 109 от 2003 г.) в чл.23, ал. 3, т. 1 се създава буква "м": "м) фонд "Енергийна ефективност"."

§ 7. В Закона за енергетиката (ДВ, бр. 107 от 2003 г.) се правят следните изменения:
1. В чл.83, ал. 1, т. 5 думата "изменение" се заменя с "изпълнение".
2. В чл.97, ал. 1, т. 5 думата "присъединителните" се заменя с "разпределителните".
3. В чл.148, ал. 2 думите "т. 2 и 3" се заменят с "т. 3 и 4".
4. В § 4, ал. 6 от преходните и заключителните разпоредби думите "чл. 61" се заменят с "чл. 63".

§ 8. Подзаконовите нормативни актове по прилагането на този закон се приемат в срок 6 месеца от влизането му в сила.

§ 9. (Изм., ДВ, бр. 74 от 2006 г.) Изпълнението на закона се възлага на министъра на икономиката и енергетиката.

§ 10. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник" с изключение на чл. 16, който се прилага след приемане на наредбата за сертифициране на сгради, чл. 17, който се прилага след приемане на наредбата за обследване за енергийна ефективност, и § 5 от преходните и заключителните разпоредби, които влизат в сила от 1 януари 2005 г.

Законът е приет от ХХХIХ Народно събрание на 19 февруари 2004 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.

ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЕНЕРГИЙНАТА ЕФЕКТИВНОСТ
(Oбн., ДВ, бр. 55 от 2007 г.)

Преходни и Заключителни разпоредби

§ 24.
(1) Междинната индикативна цел за енергийни спестявания по чл. 4, ал. 1, т. 8 се определя за срок до 2010 г.
(2) Плановете за действие по енергийната ефективност по чл. 11в се приемат в следните срокове:
1. първият план - до 30 май 2007 г.;
2. вторият план - до 30 май 2011 г.;
3. третият план - до 30 май 2014 г.
(3) Плановете за действие по ал. 2 се актуализират по реда на тяхното приемане, както следва:
1. първият план - до 30 ноември 2007 г.;
2. вторият план - до 30 ноември 2011 г.;
3. третият план - до 30 ноември 2014 г.

§ 25. Лицата, завършили курс за обучение и придобили квалификация за обследване за енергийна ефективност и сертифициране на сгради, удостоверена с документи за професионална квалификация или други валидни документи за квалификация, се ползват с правата на лицата по чл. 16, ал. 4, т. 4, буква "б" и чл. 18, ал. 1, т. 4, буква "б".

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

§ 29.
(1) Министерствата, ведомствата и общините са задължени до 31 декември 2011 г. да осигурят енергийно обследване на всички сгради - публична държавна, съответно публична общинска собственост, предоставени им за стопанисване и управление. (2) Министерствата, ведомствата и общините са задължени до 31 декември 2013 г. да осигурят енергийно обследване на всички сгради - частна държавна, съответно частна общинска собственост, предоставени им за стопанисване и управление.
(3) Юридическо лице, подлежащо на задължително обследване за енергийна ефективност по реда на чл. 17, ал. 1, с изключение на лицата по ал. 1 и 2, е задължено да осигури енергийно обследване на притежаваните от него обекти в срок до 31 декември 2009 г.

§ 30. Подзаконовите нормативни актове по прилагането на този закон се приемат и привеждат в съответствие с него в срок 6 месеца от влизането му в сила.

§ 31. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник", с изключение на разпоредбите на § 26, т. 1, 2, 3, 4, 5 и 6, които влизат в сила от 1 юли 2007 г., и на разпоредбата на § 27, която влиза в сила от 1 януари 2008 г.

Релевантни актове от Европейското законодателство

ДИРЕКТИВА 2002/91/ЕО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И СЪВЕТА от 16 декември 2002 година относно енергийната ефективност на сградния фонд
ДИРЕКТИВА 93/67/EИО НА КОМИСИЯТА от 20 юли 1993 година относно принципите за оценка на рисковете за хората и околната среда от вещества, нотифицирани в съответствие с Директива 67/548/ЕИО на Съвета
ДИРЕКТИВА 92/42/ЕИО НА СЪВЕТА от 21 май 1992 година относно изискванията за ефективност на нови бойлери за топла вода с течно или газово гориво
ДИРЕКТИВА НА СЪВЕТА 78/170/ЕИО от 13 февруари 1978 година за ефективността на топлогенераторите за отопление на помещения и за производство на топла вода в нови или съществуващи непромишлени сгради и за топлоизолацията и разпределението на топла вода за домакински нужди в нови непромишлени сгради
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив