Учени разработиха безжична велосипедна спирачка, която при натискане позволява на велосипеда да спре в рамките на 250 милисекунди. На този етап системата все още не е съвършена – безжичните мрежи са способни да спрат само едно колело, но в бъдеще техничните елементи ще бъдат разработени дотам, че ще могат да управляват движението на цели влакови композиции, коментират от ScienceDaily.com.
Безжичната спирачка е разработена от проф. Холгер Херманс и неговия екип от Dependable Systems and Software. Според Херманс подобни безжични системи в момента не са лишени от дефекти, но тенденцията е в бъдеще те все повече да бъдат усъвършенствани, така че да действат безотказно.
Учените провеждат опитите си върху велосипеди, тъй като те са една относително безопасна форма на транспорт, за разлика от самолетите или влаковете, при които евентуална засечка в спирачките може да застраши живота на пътниците.
Херманс и неговият екип провели тестове с прототип, в който вложили контролни системи, използвани в самолетите и в химическите фабрики. Те установили, че спирачките работят с надеждност от 99.9999999999997%. С други думи системата засичала три дефекта на един трилион натискания, което не е перфектно, но за момента е приемливо.
Професор Холгер Херманс с високотехнологичното нововъведение. Снимка: University of Saarland
За да ползва безжичната спирачка, велосипедистът трябва да стисне гумената ръкохватка на дясната дръжка. Колкото по-здраво бива стискана спирачката, толкова по-силно захваща спирачката на предното колело.
Системата работи посредством няколко електронни компонента, които командват спирачката и сензор за натиск, вграден в ръкохватката. При натискане сигналът се предава с помощта на предавател и приемател, разположени на дръжката и на вилата на предното колело.
Системата позволява на стандартен велосипед да спре в рамките на 250 милисекунди. Това означава, че при скорост от 30 километра в час велосипедистът трябва да реагира два метра преди да е достигнал до опасната ситуация.
Създателите на безжичната спирачка обещават скоро към нея да бъдат добавени антиблокираща система и система за контрол на теглителната сила (traction control).