Мо Есани - професор по строителство на сгради и съоръжения от Университета в Аризона, е създал революционен нов вид олекотена подземна тръба, наречена InfinitPipe. Тя според създателя си има потенциала да промени из основи индустрията за производство и поддръжка на тръбопроводи.
Вместо конвенционалния бетон или стомана, в центъра на новата тръба е използвана олекотена пластмаса със структурата на пчелна пита. Тя e подобна на технологиите, които днес днес се използват за създаване на материали в аерокосмическата индустрия.
От двете страни на материала са разположени пластове от въглеродни нишки, импрегнирани с епоксидни смоли. Комбинирани, те са способни да създадат тръби за пренос на вода, нефт и газ, които са дори по-здрави от конвенционалните тръби от стомана или бетон.
Друго основно предимство на новата технология, е че с нея ще могат да се направят тръби с на практика безкрайна дължина. Така, за разлика от стандартните тръби, които се правят толкова дълги, че да се поберат в товарните камиони, откритието на Есани може да бъде произвеждано със специална техника директно на мястото на строежа, което на теория му позволява неограничена дължина. Оттук идва и името на тръбата – InfinitPipe – комбинация между безкрайна (infinite) и тръба (pipe).
Притежаваната от Есани компания QuakeWrap, която ще произвежда InfinitPipe, рекламира продукта като първата в света „зелена“ тръба за големи проекти. Тази реклама има основание с оглед на факта, че олекотената тръба изисква миниатюрна част от общата енергия, нужна за производството и превоза на тежките стоманени тръби от разположените често надалеч фабрики.
Не по-малко важно в случая е, че с InfinitPipe отпада нуждата от допълнителните процеси по сглобяване и заваряването на отделните тръбни елементи. Така освен че се пести ресурси, новата технология ще ограничи до минимум течовете по тръбопровода, които най-често възникват на заварките.
Един ден InfinitPipe може да се окаже особено полезна за неразвитите държави, където ще позволи на местните жители в малките населени места да изграждат буквално сами инфраструктурата си по евтин, бърз и ефективен начин.
Тази статия ви хареса? Станете фен на страницата на Еcon.bg във Facebook, за да следите всичко най-интересно за
икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!