"Фейсбук" все повече задълбочава ролята си на най-голямата платформа за споделяне на информация в света. В сряда компанията сложи началото на нов свой проект - Facebook Journalism Project, съобщава "Ню Йорк таймс".
С проекта се предвижда да се засилят връзките на компанията с издателите, за да се разработят съвместно механизми, които да действат още преди публикуването на журналистическите материали. Компанията на Зукърбърг също смята да въведе програми за обучение на журналисти, които да им помогнат по-добре да търсят по-успешно в платформата за новини и събития. "Фейсбук" също разчита да е полезен и на широката публика, като й помогне да разграничава надеждни източници на информация, което ще направи по-ефективна борбата с фалшивите новини.
Проектът започва да се изпълнява в близките седмици в партньорство с медии като "Вашингтон пост" и "Вокс медиа".
Това усилие на социалната мрежа е най-твърдото признание, че носи отговорност за потреблението и масовото разпространение на новини, посочва вестникът, който също планира да стане партньор по проекта.
До неотдавна собственикът на мрежата Марк Зукърбърг обявяваше "Фейсбук" за технологична компания, но през последната година и половина изникнаха твърде много въпроси за това как информацията, която се разпространява чрез нея се отразява на всичките 1.8 млрд.
През декември "Фейсбук" започна партньорство с външни групи, за да проверяват фактите в публикуваните в мрежата истории и да идентифицират такива, които вероятно са фалшиви новини.
Тъкмо тогава Зукърбърг обяви: "Осъзнавам, че имаме по-голяма отговорност от това да поддържаме една технология, през която преминава информационния поток".
Продуктовият директор в компания Фиджи Саймо също коментира, че вече са се чули доста ясни призиви през миналата година за отговорността на мрежата към съдържанието й, произвеждано от нейните потребители.
"Ню Йорк таймс" припомня, че издателите дълго са приемали "Фейсбук" за нещо средно между приятел и враг, докато все повече са разчитали на мрежата, за да популяризират собственото си съдържание, като по този начин разчитат само на един посредник.
В същото време "Фейсбук" редовно сменя алгоритмите си, което може да навреди както на трафика на издателите, така и на приходите им.
Компанията на Зукърбърг също така е отговорна за разместването в рекламната индустрия, тъй като все повече пари се харчат за реклама във "Фейсбук" и "Гугъл" вместо директно при самите издания.
Данните за пазара в САЩ показват, че тъкмо "Гугъл" и "Фейсбук" са допринесли за почти целия ръст на дигитална реклама в страната през първото полугодие на 2016 г.
Вестникът все пак отчита, че понякога мрежата се отнася "кавалерски" с издателите, като ги брифира в аванс какви промени смята да направи.
В рамките на проекта си "Фейсбук" планира да ограмоти потребителите си по отношение на новините, а в същото време и да публикува видни за всички съобщения, които да обучават хората как да разпознават дали на даден източник на информация може да се вярва.
"Фейсбук" все пак и на този етап предупреждава, че проектът е в ранна фаза.