Да съберете най-добрите хора е може би най-големият залог за успех на бизнеса ви. Освен да привлечете талантите обаче, трябва да знаете и как да ги задържите. Темата за управлението на персонала
все повече присъства в дневните ангажименти на компаниите. На нея беше посветен и един от панелите на CEO Conference 2012, която се проведе в началото на месец май. Econ.bg беше
златен медиен партньор на събитието.
Сред лекторите на панела бяха Антоанета Георгиева - директор Човешки ресурси в “Софарма Трейдинг”, Стела Узунова - изпълнителен директор на AIMS Human Capital, Корнелия Венева- мениджър „Човешки
ресурси” в SAP Labs България и SAP България и Рада Йосифова -ръководител отдел "Човешки ресурси" в PricewaterhouseCoopers България.
Засегнати бяха няколко аспекта от управлението на човешки ресурси, а именнно:
Как да развивате иновативното мислене у служителите?
Хората се мотивират, когато имат предизвикателства, в които виждат възможности. Добре е компаниите да предоставят на служителите си работа по проекти например. Промените в корпорацията трябва се
случват отвътре, а не да идват отгоре, единодушни бяха специалистите. Има два вида служители - агентите на промяната и тези, които я подкрепят. Мениджърът трябва да овласти хората от екипа, които
имат потенциал, да им даде картбланш и да не съди сурово грешките им, тъй като неминуемо ще има такива.
Ролята на лидера е да създаде среда за реализиране на идеи. Когато хората усещат подкрепа на идеята си, те се чувстват вдъхновени. Служителите, които генерират идеи обаче невинаги са тези, които
биха ги реализирали най-добре. В такъв случай трябва да намерите и човек, който да ги ръководи и да се получи екип.
Така наречените “емигранти” са служителите, които са готови да си тръгнат веднага щом усетят промяна. Вместо обаче да заключва, че проблемът е само у човека, мениджърът трябва да се запита защо има
неангажирани служители. Може би не познава потенциала им достатъчно добре? Именно заради това е необходимо да се създава среда, в която хората да се опознават един друг. Важно е не просто да сте
шеф, а да се допълвате със служителите си, за да образувате стабилен екип. Екипите със сходна ценностна система и отношение към работата са най-успешни.
Опитни или млади служители?
По време на форума беше повдигнат въпросът какви хора е по-добре да наемате - млади без опит, но с ентусиазъм, или такива с опит. Експертите по човешки капитал бяха единодушни, че е добре да има
баланс между тях. На по-младите им липсват практически познания, защото обучението в университетите у нас масово не предоставя такива. Те обаче могат да придобият такива знания, ако има кой да ги
обучава. В този смисъл не можете да градите бизнес без опитни служители. Не назначавайте обаче на позиция, неизискваща опит, човек с опит и обратното, посъветваха специалистите.
Как да структурирате правилата във фирмата?
За да се управлява ефективно даден бизнес, трябва да има вътрешни правила, около които да е постигнато съгласие. Правилата трябва да са написани кратко и ясно и да не бъдат твърде много на брой. Те
трябва да обобщават очакванията на работодателите и нуждите и задълженията на служителите. Важно е ролите да бъдат разписани така, че да няма дублиране на задълженията и отговорностите в екипа.
Добре е преди да се приемат, правилата да се съгласуват между представители на различни групи и йерархични нива. Дадено правило се променя, когато се постигнат 30% изключения от него, категорични
бяха експертите.
Как да управляваме семейна фирма?
Обикновено при фамилните фирми ролите, които всеки има в семейството, се пренасят и в бизнеса. Ако единият член на семейството е много доминантен в личните отношения, той ще бъде такъв и в
професионалните. За да се избегне това, трябва да има ясно разпределяне на ролите още от самото начало. Взаимоотношенията трябва да се поставят професионално и да се взимат решения, които са
базирани не на емоции и желания, а на здрав разум и стремеж за постигане на определени цели. В противен случай личните интереси надделяват и компанията отива в лоша посока.
Препоръчително при семейните бизнеси е да се консултирате със специалист по човешки ресурси, който “да разплете възела от противоречия”, които са се натрупали.
Добре е собственикът на семейния бизнес или да се образова достатъчно, за да може да го управлява рационално, или да си намери професионалнист, който да ръководи компанията вместо него. Важното е
да се избягва емоционалната свързаност, която води до среда, която далеч не е бизнес. Хубавото при семейните бизнеси е, че хората вече са изградили доверие помежду си. Важно е да умеят да го
съхранят.
Как ще се управляват хората занапред?
В най-скоро време бизнесът ще започне да придобива все по-човешки облик. От строго корпоративно регулираните компании ще се премине към такива, в който отношенията са като в семейния бизнес. Ще
бъдат ценени хората, които създават добавена стойност чрез желание и креативност. Служителите ще бъдат по-гъвкави и ще приемат по-лесно промените. Йерархичните структури се променят. Лидерите ще
трябва да управляват не процеси, а енергия, мотивация и ангажираност. Хората постъпват на работа заради името и репутацита на компанията, но напускат заради мениджърите, категорични бяха
участниците в дискусията. Именно заради това лидерите трябва да управляват по-открито и да бъдат близо до служителите си.