Пълните влакове, особено тези към морето, се оказват недостатъчни за доброто финансово положение на “БДЖ Пътнически превози”. Превозените пътници за първата половина на годината са 10,8 млн., което е с 804 250 души повече спрямо година назад. Те са се возили с влак средно 68,6 километра.
Но от финансовия отчет на дружеството става ясно, че пътническите превози на БДЖ са на загуба с 27,3 млн. лв., при 2,3 млн. през първото полугодие на 2022 г. Малката загуба за миналата година била заради еднократен приход от 11,19 млн. лв. от спечелен съдебен спор с банка.
Тази година обаче такива пари няма. Другите причини загубата да са увеличени близо 8 пъти е вдигането с 1,3 млн. лв. на разходите за горива, а за инфраструктурни такси - с близо 6 млн. лв. Най-голямо е увеличението на парите за заплати - с 11,53 млн. лв.
От продажбата на билети и карти са влезли 28,17 млн. лв., а компенсацията от държавата по договора за обществена услуга е 98 млн. лв. Общо приходите на дружеството са 128,61 млн. лв., а разходите - 147,31 млн.
В пътническите превози на щат са 5165 души, общо разходите за тях са 73,72 млн. лв., за заплати са платени 54,53 млн., останалото са основно осигуровки. От 1 януари възнагражденията са увеличени със 130 лв. на човек.
В отчета се отбелязва, че има тенденция на увеличаване на парите за персонал, което се дължи освен на заплатите и на политиката за привличане на млади хора с професионално образование, свързано със железниците. За половин година са назначени 258 служители, напусналите са 231.
През първите 6 месеца на тази година са се движили 101 916 композиции, процентът на изпълнение на графика е 93,61. От начална гара са заминали със закъснение 3741 влака, натрупали общо 97 300 минути. А в крайна гара със закъснение са пристигнали 6046 влака, натрупали са 182 796 минути.
Отменени са били 4387 композиции, по вина на “БДЖ Пътнически превози” не са пътували 754 влака, а на Национална компания “Железопътна инфраструктура” - 3553, което е 80,99 на сто от отменените.
От отчета за ремонтите на локомотиви и вагони става ясно, че дружеството не изпълнява бизнес програмата си. Най-зле е с текущото поддържане и периодичния ремонт на локомотиви. За 613 машини са предвидени 13,8 млн. лв., отчетът е за похарчени 3,3 млн., като броят на поддържаните локомотиви е 457. При всички видове ремонти дружеството не изпълнява програмата си.
Загуба отчита и “БДЖ Товарни превози”, но по-скромна - 1,45 млн. лв., при печалба за полугодието на миналата година 6,9 млн. Като основна причина се сочи намалението на приходите от държавата за компенсиране на високите цени на тока с 5,2 млн. лв. и спад с 3% приходи от превоз на товари.
И при това дружество основните разходи са за персонал - 34,77 млн. при общо 72,78 млн. лв. В товарните превози работят 2262 души. Средната заплата е 1929 лв. при 1643 лв. миналата година, увеличението е 17%.
Превозени са 2,79 млн. тона товари при 3,48 млн. за същото време на миналата година, или с 20% по-малко.
Шапката на двете дружества - “Холдинг БДЖ”, е на минус с 1,66 млн. при печалба през 2022 г. 6,67 млн. лв. Влошаването на резултата отново се дължи на приход с еднократен характер през 2022 г. - 9,64 млн. лв. от дългогодишен съдебен спор. Ангажиментът на БДЖ да издържат настанените в техните бази украински граждани води до загуба с над 1 млн. лв. Дружеството очаква да получи от държавата финансиране от 832 000 лв.