Стачките на служителите не са оправдание авиокомпаниите да не плащат обезщетения на пострадалите пътници – това реши Съдът на Европейския съюз. Според магистратите такива протестни действия не са извънредни обстоятелства и фирмата носи отговорност за отмяна или голямо закъснение на полети, причинени от тях.
Решението е взето по казус от 2016 г. Тогава ръководството на германската авиокомпания Tulfly изненадващо съобщава на служителите си план за преструктуриране на предприятието, а те реагират с взимане на отпуск по болест. Между 1 и 10 октомври 2016 г. процентът на отсъстващите поради болест, обикновено около 10%, достига до 89% при членовете на екипажа в пилотската кабина и до 62% при салонния персонал.
Заради тази "самоволна стачка" много от полетите на TUIfly са отменени или пристигат със закъснение от три или повече часа. Тя отказва да изплати на засегнатите пътници предвидените обезщетения.
Според съда в Люксембург обаче преструктурирането и реорганизацията са част от нормалното управление на предприятията и на компаниите е обичайно да им се налага да се справят със спорове със служителите. Нещо повече – стачката е преустановена след постигането на споразумение, което означава, че TUIfly има ефективен контрол върху случилото се.
Съдът отбелязва също, че обстоятелството, че въпросното социално движение би трябвало да се квалифицира като "самоволна стачка", тъй като не е започнала официално по инициатива на синдикална организация, е без значение при преценката на понятието "извънредни обстоятелства".