Депутатите приеха на първо четене Законопроект за отнемане на незаконно придобито имущество, внесен от председателя на ГЕРБ Красимир Велчев и
група народни представители, информира Агенция "Фокус". От общо гласували 201 народни представители "за” гласуваха 121 депутати, "против” – 70, а 10 –
"въздържал се”. Законопроектът за гражданската конфискация, внесен от депутатът от ПГ на ДПС Христо Бисеров и група народни представители, беше отхвърлен от народните представители. Общо
гласувалите депутати бяха 191, "за” дадоха своя вот 72 народни представители, 31 – "против” и 88 – "въздържал се”.
Законът за отнемане на незаконно придобито имущество предлага конфискация, ако имотите са придобити по престъпен начин и от хора, които нямат влезли в сила
присъда. Проверката ще обхваща период от 10 години назад.
Мая Манолова от "Коалиция за България" изрази своя отрицателен вот относно законопроекта. "Гласувах против, защото не вярвам, че намерението на ГЕРБ е да върнем чувството за справедливост на българските граждани. Това е един опасен закон, който ще бъде използван за политически цели, за рекет, натиск и всяване на страх у всеки влиятелен човек, който си позволява да не подкрепя кандидатите на управляващите”, заяви Манолова. Според нея не е случайно, че този законопроект се приема точно преди изборите.
"Парламентарната група на "Синята коалиция" е "за” законодателството за отнемане на незаконно придобито имущество", заяви от парламентарната трибуна съпредседателят на партията Иван Костов. Той обаче обърна внимание на факта, че престъпните босове по принцип не притежават нищо на свое име. Повдигнат беше и въпросът за това как ще се докаже произхода на авоарите, които са спечелени в чужбина. Според "синия" депутат има две институции, които имат право да работят за отнемането на незаконно придобито имущество – прокуратурата и Националната агенция по приходите.
"Целите на законопроекта са да подобри съпротивителната сила на държавата срещу организираната престъпност и корупцията по високите етажи", заяви министърът на правосъдието Диана Ковачева, цитирана от БНР. По думите й проверката трябва да започне достатъчно рано и с нея да се проследи преобразуването на имуществото. Министърът беше категорична, че целта на закона не е преследване на обикновените граждани, а само на престъпните босове.
Законопроектът за отнемане на незаконно придобито имущество въвежда понятието "значително несъответствие", при наличието на което комисията приема решение за внасяне в съда на искане за обезпечаване на бъдещ иск за отнемане на имуществото. Значително несъответствие е налице при несъответствие между имуществото и нетния доход, надвишаващо 250 000 лева за целия проверяван период.
В нормативния акт са уредени условията и редът за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито със средства, за които не е установен законен източник. Въпросното имущество се установява посредством проверка на източниците и средствата на придобиването му. Производството по този законопроект се провежда независимо от производството, в което се осъществява наказателно преследване срещу проверяваното лице. За разлика от действащия Закон за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност, според новия законопроект отнемането на имущество не се предхожда от влязла в сила осъдителна присъда, което характеризира механизма на гражданската конфискация.
Според основните моменти в законопроекта се предвижда развитие на производството по гражданска конфискация в две фази: производство, провеждано от Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, в което се проверяват източниците за придобиване на имуществото и се предприемат действия за налагане на обезпечителни мерки, и производство за отнемане на имуществото, провеждано пред гражданския съд, пише БГНЕС.
Детайлно се уреждат статута и правомощията на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, представляваща специализиран постоянно действащ държавен орган, който извършва проверки за установяване на имущество, придобито със средства, за които не е установен законен източник. Със законопроекта се предвиждат съществени промени в структурата и начина на функциониране на специализирания орган. За председателя и членовете на комисията се предвижда еднократен петгодишен мандат. Ще има 10-годишен давностен срок от момента на образуване на производството пред комисията за упражняване правата на държавата при провеждане на финансово разследване относно имуществото на лицата и произхода на средствата за придобиването му.