Хенри Хайнц - човекът, който създаде кетчупа

28.08.2012 | 11:20
по статията работи: Петя Бързилска
Историята на един находчив младеж, който основава компания, съществуваща близо столетие и половина
Хенри Хайнц - човекът, който създаде кетчупа
Снимка: Commons.wikimedia.org

Човекът, популяризирал кетчупа*, се казва Хенри Джон Хайнц. Има много истории на успеха, но тази на Хайнц е една от най-впечатляващите.

Американецът е роден през 1844 г. в Питсбърг, Пенсилвания, в семейство на имигранти от Германия.

Оттук започва неговото развитие до основаването на един от най-големите конгломерати в хранително-вкусовата промишленост в света – компания, която успя да отчете продажби за повече от 11 млрд. долара през миналата година, коментира електронното издание „Бизнес инсайдър“.

Малкият Хенри започва да печели от градината в задния двор на къщата на семейството си, когато е само на 8 години, а основава първата си компания, когато е на 25.

Хенри Хайнц е едно от осемте деца на Джон Хенри и Анне Маргарита Хайнц. Когато е на шест години, бъдещият бизнесмен започва да помага на майка си в градината в двора на къщата им. На 8 той вече продава на своите съседи различни отглеждани от него зеленчуци, разнасяйки ги с кошница.

Когато е на 9, Хенри приготвя сос от хрян собствено производство. Рецептата е на майка му. Година по-късно той обработва собствена градина с площ от три четвърти акра, като вече разнася продуктите с ръчна количка.

През 1856 г., когато Хайнц е на 12 години, размерът на градината се увеличава – площта ѝ вече е три акра и половина. През 1960 г. на възраст от 16 години, Хенри Хайнц прави три доставки седмично за Университета на Пенсилвания. Преди да навърши 17 години само за едно лято той продава стока за над 2 хил. долара.

По-късно Хенри Хайнц започва да учи в бизнес колеж, където набляга най-вече на търговското счетоводство. Когато се връща у дома, той започва да помага на баща си в семейната фирма за производство на тухли, където работи като счетоводител и асистент. Освен това Хенри въвежда нов модел на работа, с който могат да се произвеждат тухли както през лятото, така и през зимата.

След известно време обаче младият предприемач напуска бизнеса на баща си, повлиян от идеята за собствена фирма. На 25-годишна възраст заедно със свой приятел – Клерънс Нобел, той основава първата си компания. Името ѝ е Heinz Noble & Company, а годината е 1869 г.

Стъклени бутилки от 1893 г., в които са се продавали сосовете на F. & J. Heinz Company. Снимка: Commons.wikimedia.org

Първият продукт, който продава компанията, е сос от хрян. Продуктът е пуснат на пазара в прозрачни бутилки, което успява да спечели значителен брой клиенти. Конкурентите тогава продават подправката в зелени бурканчета, за да прикрият лошото качество на продукта, а Heinz Noble & Company се опитват да покажат качеството на техния сос. За производството на продукта се използват съставки от семейната градина. Скоро фирмата закупува и започва да използва кола и впрегнат в нея кон, за да извършва доставките.

Бизнесът се разраства и компанията започва да произвежда и различни туршии, кисело зеле и оцет.

През 1875 г. обаче заради кризата в САЩ компанията Heinz Noble & Company фалира и партньорът на Хайнц – Клерънс Нобел напуска компанията. Това обаче не може да откаже находчивия бизнесмен. Само година по-късно Хенри, заедно с брат си Джон и братовчед си Фридрик основава F. & J. Heinz Company.

През същата година новосъздадената компания започва продажбата на нов продукт, а именно кетчупът (по-нов него вариант може да видите вдясно, снимка: Ccommons.wikimedia.org), който носи огромна слава на F. & J. Heinz Company. През 1988 г. Хенри икупува дяловете на роднините си и става едноличен собственик в компанията.

Бизнесът продължава да расте и фирмата започва да продава извън пределите на САЩ. През 1905 г. Хенри Джон Хайнц става президент на компанията. Той заема тази позиция до 1919 г. През това време е създадено и известното мото на компанията „57 вида“. Идеята идва след като Хайнц вижда магазин за обувки, който рекламира 21 вида обувки. Въпреки че по това време компанията на Хайнц продава повече от 60 продукта, бизнесменът смята, че числото 57 ще му носи късмет. Както и става.

През 1919 г., петдесет години след основаването на фирмата Heinz & Noble, Хенри Хайнц умира от пневмония в дома си в Питсбърг.

След смъртта на Хенри двама членове на фамилията Хайнц са били начело на компанията.

Към момента корпорацията предлага над 5700 различни продукта, които се предлагат в цял свят. Компанията има свои представителства и фабрики в над 200 страни. В момента H. J. Heinz Company е компанията, струваща 18,01 млрд. долара, която продава повече от 650 млн. бутилки от кетчупа Heinz на година. За производството на кетчупа и доматения сос са нужни 2 млн. тона домати – повече, отколкото използва всяка друга компания.

 

*Думата „кетчуп“ произлиза от наименованието на китайски маринован рибен сос „кет-тсиап“ (ke-tsiap). В Малайзия го наричат „кечап“ (kechap), а в Индонезия „кетияп“ (ketjap). Все пак се предполага, че родината на кетчупа е Китай. През XVII век английски моряци откриват соса и пренасят рецептата му на Запад. За пръв път кетчупът се споменава през 1690 г. С времето подправката се променя, като голямата промяна е добавянето на домати някъде през XVIII век. През XIX век кетчупът още е познат като доматен соев сос.

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...